همشهری آنلاین: مدیر اداره سیاست‌ها و مقررات بانک مرکزی با اعلام اینکه تقاضای سفته بازی در حال خروج از بازار سکه است، گفت: در روزهای آینده فشار عرضه سنگینی از سوی پیش‌خریداران سکه که هم اکنون به فروشنده تبدیل شده‌اند به بازار وارد می‌شود.

مهر نوشت:‌ پیمان قربانی در مورد فاز دوم تحویل سکه‌های پیش فروشی گفت: با آغاز فاز دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروشی بانک مرکزی موج جدید کاهش قیمت‌ها در راه است.

مدیر اداره سیاست‌ها و مقررات بانک مرکزی افزود: با فرض ثبات سایر شرایط، فشار ارزی سنگینی پیش‌بینی می‌شود و بر این اساس، اقتصاد حکم می کند که قیمتها کاهش یابد. با توجه به تعادل بخشی انتظارات، در حال حاضر تقاضای سفته بازی از بازار سکه رخت بربسته است.

وی ادامه داد: تقاضای خرید زیورآلات در بازار طلا و تقاضای صنعتی که پیش از این نیز در بازار وجود داشته همچنان پاسخ داده می شود و اینها روند خود را دارند اما تقاضای سفته بازی به سرعت در حال خروج از بازار سکه است.

قربانی ادامه داد: چهار ماه پیش در همین زمان افراد زیادی برای دریافت سکه‌های پیش فروشی در بانک ملی ثبت نام کردند، زیرا با توجه به التهاباتی که در بازار سکه بود، ثبت نام‌ها روزانه به شدت در حال افزایش بود و هر روز چندین برابر روزهای قبل می‌شد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: تا تاریخ 23 اردیبهشت ماه جاری 22 درصد از سکه‌های پیش فروشی به زمان تحویل خود رسیدند اما بخش دیگری از سکه ها وجود دارند که هنوز تحویل داده نشده‌اند.

مدیر اداره سیاست‌ها و مقررات بانک مرکزی با بیان اینکه باید منتظر بمانیم تا ببینیم با این شرایط بازار سکه به چه وضعیتی سوق پیدا می‌کند، تصریح کرد: انتظار داریم با فرض ثبات سایر شرایط تاثیرگذار بر بازار جهانی طلا در روزهای آینده فشار عرضه سنگینی را از سمت پیش خریداران سکه که هم اکنون به فروشنده تبدیل می‌شوند داشته باشیم.

 وی خاطر نشان کرد: به همین جهت برای جلوگیری از ورود ضرر و زیان به این افراد، بانک مرکزی گزینه‌های جایگزین پیشنهادی را معرفی کرد. برای مثال، اوراق گواهی سپرده بود که سود آن با توجه به اینکه از روز ثبت نام محاسبه می‌شود اگر فرد تنها بخواهد سود آن را غیر از اوراق با مدت زمان دو ساله که 24 درصد محاسبه می‌شود بگیرد به مراتب صرفه آن بیشتر خواهد بود تا اینکه بخواهد سکه را تحویل بگیرد و خارج از بانک بفروشد.
 
قربانی گفت: برای همین هدف بانک مرکزی ثبات بخشی به بازار سکه و جلوگیری از ورود ضرر و زیان به افراد است.

وی در مورد ابزارهای جایگزین در مرحله دوم پیش فروش سکه گفت: اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 24 درصد تا پایان روز چهارشنبه 27 اردیبهشت تمدید شده است و در صورتی که تصمیم به تمدید مجدد باشد از طرف بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

قربانی خاطرنشان کرد: اما بانک مرکزی بنا ندارد که این ابزار را مستمرا کنار بحث پیش فروش سکه داشته باشد بنابراین این ابزارها برای یک مدتی عرضه خواهند شد؛ بدین ترتیب این ابزارها دائمی نیستند.

کد خبر 170524
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز