همشهری آنلاین: کارشناس مسئول واحد اسانس آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه سال گذشته 3 درصد از بستنی‌های فله‌ای موجود در بازار حاوی طعم دهنده‌ها و اسانس‌های تقلبی بودند از مردم خواست تا از بستنی‌ها و آبمیوه‌های بسته‌بندی شده - به ویژه در فصل تابستان- استفاده کنند.

بستنی سنتی زعفرانی

اکرم فراهانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه کنترل بخشی از اسانس‌هایی که به عنوان طعم دهنده در مواد غذایی و دارویی استفاده می‌شود بر عهده وزارت بهداشت و کنترل بخشی دیگر بر عهده معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است، اظهار کرد: میزان تقلب در طعم دهنده‌ها و رنگ‌ها بالاست، زیرا مردم قادر به تشخیص آن نیستند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال با توجه به گرانی زعفران، هم رنگ و هم طعم زعفران می‌تواند مورد تقلب قرار بگیرد. برخی تولید‌کنندگان از رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده می‌کنند که کیفیت زعفران طبیعی را ندارد.

فراهانی با بیان اینکه علاوه بر زعفران‌های بسته بندی شده در بازار، از زعفران‌های تقلبی و سایر طعم دهنده‌ها در تولید بستنی‌ها استفاده می‌کنند، گفت: طبیعتا انتظار داریم بستنی‌های میوه‌ای حاوی طعم طبیعی میوه‌ها باشند، تا مردم هم در حین استفاده کمتر آسیب ببینند.

وی افزود:‌ البته کارخانه‌هایی که تحت نظر وزارت بهداشت هستند، کنترل می‌شوند. این تقلب‌ها بیشتر در محصولات فله‌ای نظیر بستنی‌های سنتی مشاهده می‌شود.

فراهانی با اشاره به اینکه حتی ممکن است کافی شاپ‌هایی که خودشان بستنی تولید می‌کنند از طعم دهنده‌ها و اسانس‌های مصنوعی و تقلبی استفاده کنند،‌ گفت: لازم است نظارت بیشتری بر این مراکز صورت پذیرد.

کارشناس مسئول واحد اسانس آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو با بیان اینکه کنترل PMS برای فرآورده‌هایی نظیر بستنی در فصل تابستان شدت می‌یابد، عنوان کرد: در سال گذشته در حدود 3 درصد از بستنی‌ها، آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌هایی که در بازار به صورت فله‌ای و «باز» عرضه می‌شدند، از طعم دهنده‌های تقلبی استفاده شده بود.

فراهانی بر انجام تست‌های حرفه‌ای سریع (Rapid tests) برای کنترل این محصولات تاکید کرد و گفت: توصیه می‌کنیم مردم از مواد غذایی بسته بندی شده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مردم در حالت عادی قادر به تشخیص تقلبی بودن طعم دهنده‌های مورد استفاده در محصولات غذایی نیستند، گفت: مگر آن که تغییر رنگ محسوس بوده و طعم و بوی زننده‌ای از آن محصول به مشام برسد.

به گفته کارشناس مسئول واحد اسانس آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو اسانس‌های تقلبی می‌توانند عوارض کبدی، حساسیت‌های پوستی و ناراحتی‌های گلو را برای مصرف کننده به دنبال داشته باشند.

کد خبر 170518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز