همشهری آنلاین: شهردار تهران به شرایط کشور در دوران نفت 10 دلاری و 100 دلاری پرداخت گفت: در ابتدای زمان سازندگی اعتقاد بر این بود که با 25 میلیارد دلار منابع اقتصاد کشور متحول خواهد شد پس چرا با 100 میلیارد دلار درآمد نفتی اتفافی ملموسی در عرصه اقتصاد نیفتاده و مشکلات آن دوران در این دوره نیز پابرجا است.

محمد باقر قالیباف

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمد باقر قالیباف  در همایش "جهاد اقتصادی از مبانی تا موانع" که صبح روز یکشنبه در ایوان شمس برگزار شد به ریشه یابی اهمیت موضوع جهاد پرداخت و اظهار کرد: روند تاریخی 33 سال گذشته نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در تمامی عرصه‌ها مدافعان و مخالفانی دارد و گروه مخالف تمام توان خود را به کار گرفته که به معارضه با این نظام مقدس بپردازد.

وی با اشاره به مقابله‌های دشمن در تمام دوران حیات انقلاب اسلامی ایجاد گروهک‌ها، جنگ تحمیلی و تهاجم فرهنگی را نمونه‌هایی از اقدامات تقابلی دشمن دانست و تاکید کرد: به نظر می‌رسد در چند سال اخیر معارضه در حوزه اقتصاد اولویت اصلی دشمنان شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه تقابل در حوزه اقتصاد به معنای آن نیست که دشمن از مخاصمه در دیگر حوزه‌ها دست برداشته است، افزود: ترور نخبگان ایرانی نمونه‌ای روشن از تقابل آنان است و در کنار این موارد در بسته طراحی شده برای مقابله با انقلاب اسلامی به نظر می‌رسد تمرکز بر اقتصاد اولویت کنونی دشمن در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران است.

قالیباف با تاکید بر اینکه از این منظر باید اقدامات کنونی را به عنوان تهدید شناسایی و برای آن تدبیری اتخاذ کرد برخی اتهام زنی‌ها در داخل را بی‌حاصل عنوان و گفت: این تصور که گروهی در داخل بدنبال طراحی و توطئه هستند دقیق نیست و چنین اظهارنظرهایی ادامه بحث‌های بی‌نتیجه گذشته است.

وی با نگاهی به بحث‌های رخ داده در خصوص اینکه توسعه سیاسی در اولویت باشد یا توسعه اقتصادی گفت: نتیجه این بحث منجر به از کف رفتن 8 سال زمان ارزشمند برای پیشرفت کشور شد.

شهردار تهران ادامه داد: بحث‌های کنونی نیز در خصوص آنکه مشکلات را محصول توطئه یک نفر در داخل بدانیم سطح نازل شده بحث‌های بی حاصل گذشته است.

به گفته قالیباف جهاد در حوزه انقلاب باید عالمانه، عاشقانه و مجدانه باشد تا نتیجه آن در حوزه‌های مختلف مشهود باشد.

او با تاکید بر اینکه جهاد اقتصادی با مجادله‌های سیاسی به سرانجام نمی‌رسد خواستار تمرکز بر موضوع جهاد بر اساس روحیه انقلابی شد.

مردم باید ببیند مشکل تورم حل شده است

شهردار تهران تاکید کرد: مشکلات کشور در تمامی حوزه‌ها به طور عام و حوزه اقتصاد به طور خاص با گفتار درمانی حل نخواهد شد، افزود: حل مشکلات اقتصادی باید برای مردم ملموس باشد و آنان تغییر وضعیت را با تمام وجود خود لمس کنند.

قالیباف بیان مسائل در حوزه نظری را شرط لازم خواند و گفت: شرط کافی آن است که برای نمونه مردم در عمل ببیند مشکل تورم حل شده است.

او ادامه داد: بنابراین برای حل مشکل تورم نمی‌توان بخشنامه صادر کرد و فرمان داد قیمت‌ها کاهش پیدا کند بلکه باید با مدیریت صحیح و اصولی شرایط را به گونه‌ای هدایت کرد که زمینه افزایش بیش از حد نرخ تورم از بین برود.

وی با تاثیرگذار بودن متغیرهای مهمی در حوزه اقتصاد از نیروی کار، سرمایه، تکنولوژی، فضای کسب و کار، ثبات اقتصادی و. ..به عنوان این مولفه‌ها نام برد.

حمایت از تولید ملی یک اصل اساسی است

شهردار تهران حمایت تولید ملی را یک اصل اساسی خواند و گفت: اینکه توصیه کنیم فضای شهر در حوزه تبلیغات به مصرف کالای داخلی اختصاص یابد شرط عقل است.

وی با تاکید بر اینکه برای توفیق در عرصه اقتصاد باید از تجربه‌های سال‌های پیروزی انقلاب و اداره جنگ درس گرفت گفت: اگر در انقلاب پیروز شدیم و توانستیم با کمترین امکانات جنگ تحمیلی را اداره کنیم به دلیل حضور مردم بود.

اقتصاد ایران آلوده به نفت شده است

به گفته وی بدلیل فراهم نبودن امکان مشارکت مردم در عرصه اقتصاد حجم و اندازه دولت هر روز در حال افزایش است این در حالی است که بر اساس اسناد بالا دستی نظام امور باید از دولت به مردم منتقل شود.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش پیامد چنین ساختاری را افزایش ریسک و وابستگی بیشتر کشور به نفت عنوان و اظهار کرد: اقتصاد ایران اکنون به گونه‌ای آلوده به نفت شده است که بخش بزرگی از صادراتی غیر نفتی نیز ماهیت نفتی دارد.

شهردار تهران ارائه این گونه آمارها را در بیان واقعی اقتصاد فریب دادن خود دانست و تاکید کرد:با این اقدامات مشکلی حل نمی‌شود و روز به روز آلودگی اقتصاد به نفت بیشتر خواهد شد.

وی روزمرگی در قوانین و نبود ثبات را مشکل دیگر اقتصاد ایران دانست و اظهار داشت: افزایش و کاهش نابهنگام تعرفه، نبود ثبات در نرخ گذاری ارز و متغیرهای پولی و... موجب شده از بسیاری از فرصت‌ها بهره نبریم. فرصت‌های بزرگ در صورت استفاده نامطلوب را تهدید بزرگ نیز قلمداد کرد و افزود: اگر منابع نفتی بدرستی استفاده نشود می‌تواند پیامدهای مخربی داشته باشد.

وی ادامه داد: بازار 75 میلیونی اگر در جهت تولید به کار گرفته شود فرصت است اما اگر اسیر مصرف شود تبدیل به تهدید خواهد شد.

چرا نفت 100 میلیارد دلاری تاثیری در اقتصاد نداشت

شهردار تهران به شرایط کشور در دوران نفت 10 دلاری و 100 دلاری پرداخت گفت: در ابتدای زمان سازندگی اعتقاد بر این بود که با 25 میلیارد دلار منابع اقتصاد کشور متحول خواهد شد پس چرا با 100 میلیارد دلار درآمد نفتی اتفافی ملموسی در عرصه اقتصاد نیفتاده و مشکلات آن دوران در این دوره نیز پابرجا است.

به گفته قالیباف اقتصاد کشور نیازمند مدیریتی است که علاوه بر برنامه ریزی عقلانی در اجرا نیز برای تحقق آن عاشقانه تلاش کند و با پرداختن به امور فرعی و بی ثمر کشور را به سمت چالش نبرد.

وی از مسئولان خواست برای رسیدن به اهداف مد نظر مقام معظم رهبری و مردم در حوزه اقتصاد از سیاسی کاری پرهیز کنند و واقع بینی را جایگزین تصور و خیال کنند.

قالیباف در پایان سخنانش تاکید کرد: اگر مدیریتی کارآمد در عرصه اقتصادی نباشد،سرمایه،امکانات،قوانین و اختیار نمی‌تواند به تحول و پیشرفت منتهی شود.

کد خبر 170235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز