مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت: اسکناس‌های ‪ ۵۰‬هزار ریالی با بیش از ‪ ۲۰‬فاکتور امنیتی از روز ‪ ۲۱‬اسفند ماه ‪ ۸۵‬در شبکه بانکی کشور ، به جریان می‌افتد.

سیدجلال جلیلیان روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این اسکناس در مرحله نخست در شش میلیون قطعه منتشر می‌شود و تا پیش از پایان سال نیز مرحله دوم آن با انتشار شش میلیون قطعه دیگر انجام خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: انتشار اسکناس ‪ ۵۰‬هزارریالی در سال آتی نیز ادامه می‌یابد، اما احتمالا یک تا دو سال برای استفاده از این اسکناس در دستگاه‌های خودپرداز زمان لازم است.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط انتشار اسکناس‌هایی با مبلغ اسمی بالاتر با کاهش ارزش پول ملی گفت: اسکناس یک وسیله مبادله است و این کار ارتباطی با کاهش ارزش پول در کشور ندارد.

جلیلیان گفت: وقتی حجم نقدینگی در جامعه افزایش می‌یابد، پخش اسکناس و مسکوکات نیز افزایش خواهد یافت و برای این که حجم اسکناس‌های در گردش بیش از پیش افزایش نیابد و موجب اختلال در ارایه خدمات از سوی بانکها نشود، به اصلاح ساختار چاپ و توزیع اسکناس نیاز است.

وی انتشار اسکناس را "اقدامی اداری و نه اقتصادی" عنوان کرد و گفت: البته نقش نهایی رشد قیمت‌ها در نوع اسکناس‌ها هم مشاهده می‌شود و این نتیجه تورم است.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی سپس چاپ اسکناس با مبلغ اسمی بالاتر را موجب تسهیل مبادلات روزانه مردم و حمل و نقل پول و همچنین سالم‌سازی و شمارش آسان و ارائه خدمات بهتر پولی در شبکه بانکی دانست.

جلیلیان درباره مجوز و طرح این اسکناس‌ها گفت:چاپ این اسکناس به پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی صورت گرفت.

وی تاکید کرد، از میان ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬طرح، رییس کل بانک مرکزی سه تا چهار طرح را انتخاب و به وزیر اقتصاد ارائه کرد. وزیر اقتصاد نیز یک طرح را برگزید و با امضای رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد طرح نهایی اسکناس- های ‪ ۵۰‬هزار ریالی مجوز چاپ و انتشار گرفت.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: روی این اسنکاس طبق قانون حفظ یاد و آثار حضرت امام (ره)، مزین به تصویر ایشان است که به صورت پرتره‌ای برجسته چاپ شده است.

وی افزود: نخ ایمنی این اسکناس برای اولین بار دارای عرض ‪ ۲/۵‬میلی‌متر است که رنگ آن تلالو خاصی دارد و روی آن آرم بانک مرکزی و عدد ‪ ۵۰‬هزار ریال به صورت لاتین نقش بسته است.

جلیلیان گفت: دربخش سفید اسکناس نیز تصویر امام(ره) و مبلغ اسمی ‪ ۵۰‬هزار ریال به صورت " واتر مارک " چاپ شده است.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اضافه کرد: در طرح "دید از داخل" که عدد یا شکلی را به صورت مکمل در دو طرف اسکناس به تصویر می‌کشد، عدد ‪۵۰‬ هزار ریال در پشت و روی اسکناس گنجانده شده که یکی از نکات ایمنی این اسکناس است.

وی رنگ این اسکناس را نارنجی و ابعاد آن را ‪ ۱۶۶‬در ‪ ۷۹‬میلی‌متر ذکر کرد که یک میلی‌متر در عرض و سه میلی‌متر در طول از اسکناس‌های ‪ ۲۰‬هزار ریالی بزرگتر است.

جلیلیان در پایان گفت: پشت اسکناس نقشه ایران به تصویر کشیده شده است که‌در میان آن، آرم انرژی هسته‌ای و نیز روایتی از حضرت رسول اکرم (ص) که "دانش اگر در ثریا هم باشد، مردانی از فارس به آن دست خواهند یافت"، به چشم می‌خورد. در پایین نقشه ایران نیز "خلیج فارس" نقش بسته است.

کد خبر 17009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز