گروه اقتصادی: یک هفته پس از اختلاف نظر مجلس و دولت بر سر قیمت نهایی حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین خبرهای درز کرده از درون کمیسیون تلفیق بودجه مجلس و اظهارنظر رئیس‌جمهور به‌صورت تلویحی نشان از توافق قوای مجریه و مقننه بر سر افزایش قیمت بنزین آزاد حداکثر به میزان یک هزار تومان در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دارد.

خبری که با اظهارنظر محمود احمدی‌نژاد در یک سفر استانی و در واکنش به اظهارنظر علی لاریجانی در هفته گذشته اندکی به واقعیت نزدیک شد. او دیروز در انتقاد از سخنان رئیس مجلس که از احتمال افزایش قیمت بنزین به 2 هزار تومان به ازای هر لیتر درصورت تصویب پیشنهاد دولت در مجلس خبر داده بود، اظهار کرد:

ممکن است قیمت بنزین در پایان برنامه به نصف این مقدار برسد. به گزارش همشهری هرچند تعیین قیمت فراورده‌های نفتی و سایر حامل‌های انرژی بر عهده دولت است اما تعیین سقف درآمدهای ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال 1390 باعث تقویت گمانه‌زنی‌های نزدیک به واقعیت درباره شیب افزایش قیمت‌ها شده است تا آنجا که احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی از رایزنی‌های انجام‌شده بین گروه منتخب مجلس با رئیس‌جمهور از تصمیم احمدی‌نژاد برای یکسره کردن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داده، گزینه‌های مختلف ناشی از برآورد مجلس و دولت در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها را آشکار کرده است.

براساس برآورد انجام شده توسط رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درصورت تصویب پیشنهاد درآمد64 هزار میلیارد تومانی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس قیمت بنزین سهمیه‌ای به اندکی بیش از 600تومان به ازای هر لیتر و درصورت تصویب پیشنهاد
135 هزار میلیارد تومانی دولت دست‌کم به یک هزار و 50 تومان خواهد رسید. البته این احتمال جدی وجود داشت که دولت بخواهد در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت برخی فراورده‌های نفتی نظیر بنزین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و به جای آن قیمت برخی دیگر از حامل‌های انرژی نظیر گاز و برق را با شیب کمتری اصلاح کند.

گزینه‌ای که به‌نظر می‌رسد با تصمیم مجلس مبنی بر محدود کردن سقف افزایش قیمت‌ها تا اندازه زیادی فعلا از گزینه‌های جدی تا زمان نهایی شدن تصمیم مجلس محسوب خواهد شد. خبر دیگر اینکه گفته می‌شود از ابتدای خرداد ماه سال‌جاری به‌طور رسمی بنزین با2 نرخ نیمه یارانه‌ای و آزاد در سطح جایگاه‌ها عرضه می‌شود که درصورت افزایش 20 درصدی بهای این فراورده نفتی قطعا در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت بنزین آزاد به مرز یک هزار تومان در هر لیتر افزایش می‌یابد.

غلامرضامصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس هفته گذشته بهترین قیمت برای بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‎ها را یک هزار تومان اعلام کرد و گفت: امسال سال دوم اجرای این قانون تلقی می‌شود از این‌رو بهترین قیمت برای بنزین سهمیه‌ای700 تومان و برای بنزین آزاد یک هزار تومان است.

کد خبر 169988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز