همشهری‌آنلاین: ایرج زهری منتقد و هنرمند تئا‌تر ایران 20 اردیبهشت ماه به دلیل بیماری سرطان خون و در سن 79سالگی درگذشت.

ایرج زهری

ایرج زهری

روابط عمومی کانون ملی منتقدان تئا‌تر ایران اعلام کرد: زنده یاد ایرج زهری منتقد تئاتر چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه در منزل خود در شهر بوخوم در غرب آلمان درگذشت. او در چند ماه آخر زندگی با سرطان خون دست و پنجه نرم می‌کرد و هنگام مرگ 79 سال داشت.

ایرج زهری، منتقد تئا‌تر، نویسنده و مترجم؛ تحصیل تئاتر‌شناسی و ادبیات آلمانی را از سال ١٩5٩ تا 1964 دردانشگاه مونیخ آلمان پشت سر گذاشت. وی پیش از انقلاب و ازسال ١٣46 به تناوب به تدریس تاریخ تئا‌تر در دانشکده هنرهای دراماتیک، مدرسه عالی تلویزیون پرداخت.

نقد در مطبوعات، ازجمله در نشریاتی چون «نگین»، «کتاب هفته»، «بامشاد»، «تماشا» از دیگر فعالیت‌های وی بوده است. زهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی (ازسال ١984) تدریس تئا‌تر با موضوع «افسانه و نمایش» در دانشگاه شهر اسن و «تکنیک‌های بازیگری» در «فولکس هخ شوله» شهر بوخوم در آلمان را پی گرفت.

ترجمه آثارنمایشنامه نویسان به‌نام آلمان، از جمله برت برشت، گئورگ بوشنر، ارنست توللر وهاینرموللر ترجمه نمایشنامه‌های هنرمندان تئاترایران مانند «قرمز و دیگران» از محمدیعقوبی و «آقا لیلا» از محمد کورش نیا؛ تألیف کتاب‌هایی چون «تاریخ نمایش درایران»، «تاریخ تطبیقی تئاتردر اروپا» و نگارش نمایشنامه‌های، «مه‌مان» و «فقیرعلیشاه» از جمله فعالیت‌های این منتقد تئاتر است.

وی در سال 1389 در کنار چهار داور از کانون جهانی منتقدان تئا‌تر، داوری آثار شرکت کننده در بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر را از سوی منتقدان بر عهده داشت.

مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در این زمینه گفت: بر اساس اظهارات اعضای خانواده ایرج زهری به احتمال قوی پیکر وی در آلمان به خاک سپرده خواهد شد. همچنین مراسمی از سوی کانون ملی منتقدان تئا‌تر ایران در تهران برای یادبود این منتقد و مدرس تئا‌تر برگزار می‌شود که زمان و مکان آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

کد خبر 169934
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز