همشهری آنلاین: باستان‌شناسان موفق شدند قدیمی‌ترین تقویم نجومی مایاها را در گواتمالا پیدا کنند. بر خلاف تصور معمول، پژوهشگران در میان این یافته‌ها هیچ اشاره‌ای دال بر آنکه سال 2012 پایان جهان خواهد بود، پیدا نکرده‌اند.

  گواتمالاشبکه خبری او ار اف اتریش گزارش داد، ویلیام ساتورنو (William Saturno) باستان‌شناس دانشگاه بوستون گفت این تقویم که در یک خانه سوخته در شهر تاریخی زولتون (Xultun) کشف شده، متعلق به سده نهم میلادی است.

روی دیوارهای بخشی از این خانه نشانه‌های حکاکی شده کشف شد که بخش بزرگی از آن محاسبات چرخه‌های مختلف تقویمی مایاها را تشکیل می‌داد.

پیش‌بینی‌ مایاهای باستان این بوده است که جهان ادامه می‌یابد و 7000 سال بعد از زمان آنها هم مانند دوران آنها باقی خواهد ماند

در میان این یافته‌ها، یک تقویم 260 روزه مربوط به مراسم‌ها، تقویم خورشیدی 365 روزه، چرخه سالانه 584 روزه متعلق به سیاره ناهید و همچنین یک تقویم مریخی 780 روزه به چشم می‌خورد. دیگر تقویم‌ها مربوط به تغییرات ماه بود.

بر خلاف تصور معمول، پژوهشگران در میان این یافته‌ها هیچ اشاره‌ای دال بر آنکه سال 2012 پایان جهان خواهد بود، پیدا نکرده‌اند.

archaeologist William Saturno of Boston Universityساتورنو گفت: پیش‌بینی‌ مایاهای باستان این بوده است که جهان ادامه می‌یابد و 7000 سال بعد از زمان آنها هم مانند دوران آنها باقی خواهد ماند.

کد خبر 169905
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز