چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

شبیه گل قاصدک هستند و در فضا پخش. فضا پر از این گرده‌های پنبه‌­ای ریز درختان است. و وای اگر حساسیت داشته باشی، دخلت می‌آید.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 650

امسال بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب با این قاصدک‌های پخش در فضا آغاز شده است.

این جا لبریز آدم است. خیلی‌ها با گاری‌های خرید آمده‌اند. دانشجوها و بسیاری از فعالان فرهنگی و مردم عادی که در نمایشگاه کتاب می‌چرخند.

با این همه شور و شوق در این نمایشگاه تعجب می‌کنیم که چرا تیراژ کتاب این همه اندک است.

سالن کتاب‌های کودک و نوجوان مثل سال‌های گذشته در چادر برپا شده است.

در این بخش، 22 هزار و 962 عنوان کتاب از 299 ناشر در پنج هزار و 729 متر مربع عرضه شده است.

در این سالن‌ به غرفه‌ی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سر می‌زنیم... «هاجر عروسی داره!» یک پویانمایی زیبا در باره‌ی یک ترانه‌ی قدیمی در حال پخش است. دارا و ساراها با لباس های محلی و کتاب های متنوع از جغرافیا و نمایش عروسکی گام به گام و شعر و قصه و رمان...

در غرفه‌ی نشر افق، کتاب‌های «کیتی، دختر آتش پاره»، «دور دنیا در هشت روز و نصفی»، «جودی دنیا را نجات می‌دهد»، «بارتیمیوس و جانی استرود» و... را می‌بینیم.

امیر حسین عطارنژاد یکی از معاونان نشر افق می‌گوید:« ماحدود 90 عنوان کتاب تازه برای بخش کودک و نوجوان نمایشگاه آماده کرده‌ایم. امسال نشست‌هایی با حضور نویسندگان کودک و نوجوان هم در این غرفه برگزار می شود.»

زهرا برقانی، مدیر انتشارات چرخ و فلک هم درباره‌ی فعالیت‌های غرفه‌ اش می‌گوید:
« این انتشارات امسال از دو تن از طنز نویسان، یعنی سید سعید هاشمی و رضی هیرمندی دعوت کرده است که با حضور در غرفه با مخاطبان طنز صحبت کنند. این انتشارات سعی دارد در حوزه‌ی طنز فعالیت کند.»

برزو سریزدی، مدیر سالن‌کتاب‌های کودک و نوجوان بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، می‌گوید:«امنیت خانواده‌ها در بخش کودک از اهمیت ویژه‌ای برای مسئولان نمایشگاه برخوردار است. برای حفظ این امنیت مجبور شدیم از فضای غرفه‌ها کم کرده و به راهروهای بخش کودک اضافه کنیم تا در ازدحام جمعیت، بچه‌ها فضای بهتری برای رفت و آمد داشته باشند.»

اما بشنوید از سالن فرهنگ‌سرای کتاب وابسته به معاونت هنری سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران که در نزدیکی سالن­‌کتاب‌های کودک و نوجوان مستقر است.

ایستگاه پرورش خلاقیت کودک و نوجوان در ۶ غرفه مختلف شامل ایستگاه قصه‌ی دوست، یار پنددان، کتاب من، دوست هنرمند من... کتاب، قصه‌های شهروندی، آموزش قصه‌گویی و برنامه‌ی متنوعی را بامشارکت مستقیم والدین و کودکان ۶ تا ۱۲ ساله ارایه می‌دهد.

در غرفه‌ی کتاب من، کتاب «یار مهربان» نحوه‌ی ساخت کتاب از ابتدا تا چاپ آموزش داده می‌شود و نام کودک متقاضی در داستان کتاب به‌عنوان شخصیت داستان چاپ شده و به او ارائه می‌شود.

همچنین در غرفه دوست هنرمند، کودکان می‌توانند باموضوعات مرتبط با کتاب و کتابخوانی در حضور مربی نقاشی بکشند و در پایان بهترین نقاشی به صورت بنر، چاپ و بر دیوار غرفه نصب می‌شود.

در سالن مادران قصه‌گو، مادران علاقه‌مند می‌توانند ثبت نام کنند. در ضمن هر روز یک قصه‌گو، قصه‌ای از مهدی آذر یزدی را اجرا می‌کند.

کد خبر 169832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز