سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیراجرایی یازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران گفت: براساس نتایج تحقیقات انجام شده، 70 درصد سرگیجه‌ها به علت ایجاد عدم تعادل در سیستم شنوایی است و مهمترین مشخصه سرگیجه‌هایی با منشا نقص در سیستم شنوایی برگشت پذیر بودن آنهاست

سرگیجه

به گزارش ایرنا، علیرضا پورجاوید گفت: درسیستم تعادلی بدن سه عضو مهم شامل سیستم مغزی در محل مخچه، سیستم بینایی و سیستم شنوایی نقش دارند که اگر هر کدام از این مراکز دچار آسیب شوند، منجر به ایجاد مشکل در سیستم تعادل در بدن می‌شوند .

این کارشناس ارشد شنوایی شناسی (ادیولوژیست) گفت: در صورت مواجه شدن با سرگیجه‌های طولانی بهتر است در مرحله اول به متخصص مغز و اعصاب و سپس متخصص بینایی و درصورت عدم وجود نشانه‌های مرتبط، به متخصص گوش و حلق و بینی و در نهایت متخصصان شنوایی شناسی جهت بررسی سیستم تعادلی فرد مراجعه شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین مشخصه سرگیجه‌هایی با منشا نقص در سیستم شنوایی برگشت پذیر بودن آنهاست . در موارد مشابه، پس از یک تا دو ساعت سرگیجه فرد برطرف می‌شود و ویژگی دیگر این نوع سرگیجه‌ها احساس حالت گردش در آنها است اما علایم بالینی دیگر همچون سیاهی چشم، منگی و سنگینی سر جزو موارد مرتبط با سیستم شنوایی نیست .

وی علت اصلی عدم تعادل در سیستم شنوایی را تغییر فشار مایعات داخل گوش ذکر کرد و گفت: این تغییر فشار در مایعات داخل گوش که منجر به احساس عدم تعادل یا سرگیجه می‌شود به دلایل مختلفی از جمله افزایش فشار خون‌، رژیم‌های غذایی پرنمک و حساسیت‌های غذایی نسبت به برخی مواد چون قهوه و چای پر رنگ و همچنین نوشابه‌های گازدار ایجاد می‌شود.

پورجاوید از استرس به عنوان مهمترین علت در ایجاد تاثیرات سوء بر مایعات داخل گوش یاد کرد و گفت: استرس‌های عصبی که متاسفانه امروزه در زندگی افراد بسیار شاهد آن هستیم، خود از عوامل مهم بر هم خوردن فشار مایعات داخل گوش است که بیشتر به علت کار زیاد، خستگی و کم خوابی اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: درمان این نوع سرگیجه‌ها منوط به شناخت عامل ایجاد کننده آن است. ابتدا باید مشخص شود آیا این سرگیجه با منشاء فشار خون است یا رژیم‌های غذایی پر نمک و حساسیت‌های غذایی یا به علت استرس‌های عصبی رخ داده است. در واقع در این گونه موارد آنچه بیشتر مطرح است کنترل است تا درمان، یعنی با کنترل عوامل برهم خوردن حالت تعادل در فشار مایعات داخل گوش، سرگیجه نیز کنترل می‌شود.

یازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران از 26 تا 28 اردیبهشت ماه امسال در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 169669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز