رئیس‌جمهوری سابق کشورمان با تأکید بر این که مسئله محیط زیست و مشکلات آن ریشه‌های عمیق و اساسی دارد خاطرنشان کرد: با ترمیم‌های وصل و پینه‌ای نمی‌توان مشکلات محیط زیست را مرتفع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق کشورمان در مراسم اهدای جایزه مرحوم دکتر تقی ابتکار که توسط مرکز صلح و محیط زیست برگزارشد گفت: هم‌اکنون علی‌رغم قرار گرفتن در دوران پر تلاطم ناشی از وضعیت جهان، با گذار جامعه ایران از یک مرحله تاریخی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های دکتر تقی ابتکار تنها در کتاب‌ها، ‌مقالات و تغییراتی که در کلاس‌ها برای پژوهندگان و دانشجویان داشتند خلاصه نمی‌شود تصریح کرد: ایشان مردی آرام بود و در درون ناآرام برای آرامش بخشیدن به جامعه کوشید و ردپای وجودی این فرد را در بسیاری از فرصت‌ها از جمله جریان‌سازی‌های جامعه می‌توان دید.

به گفته وی دکتر معصومه ابتکار ادامه دهنده همان فضیلت‌ها، بزرگواری‌ها و ظرفیت‌های مرحوم ابتکار است.

خاتمی افزود: پیشنهادات، طرح‌ها و توصیه‌های مرحوم دکتر تقی ابتکار یا به صورت قانون درآمد و یا به جریان‌هایی تبدیل شد که از جمله آن مسئله نانوتکنولوژی است و به عنوان مسئله‌ای مهم در دنیا مورد توجه است، به طوریکه با تذکرات و اصرارهای این مرحوم ورود به نانوتکنولوی در کشور عملی شد، لذا یکی از افتخارات دوره ریاست جمهوری بنده توجه به تکنولوژی‌های نو و پیشرو از جمله تکنولوژی فوق بود که تحت نظر خود رئیس‌جمهور انجام شد.

رئیس مرکز گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با ابراز امیدواری از اینکه نانوتکنولوژی همچنان مورد توجه است افزود: با توجه به آینده‌ این دانش‌های نو و فاصله اندک ما با دنیا در این زمینه به نسبت تکنولوژی‌های سنتی، باید به آنها رسیده و با وجود استعداد ایرانیان امیدواریم که دانش‌های نو مورد توجه دولت‌های بعدی نیز قرار گیرد.

خاتمی ایجاد جریان‌هایی در زمینه نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، IT و ... را از جمله اقدامات مهم انجام گرفته برشمرد و گفت: مرحوم ابتکار نسبت به دانش‌های نو اصرار و دغدغه داشتند و تا زمان رسیدن به اهداف و نتیجه کارها را پیگیری می‌کردند.

به گفته رئیس مرکز گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، مرحوم ابتکاربه مسئله محیط زیست توجه داشته و نقش مهمی در مدیریت این بخش و رسیدن به طرح‌هایی که برای بهبود این عرصه ارائه شد‌ داشتند.

وی تصریح کرد: محیط زیست مسئله مهم و مطرح دنیاست و شرق و غرب در این مورد با هم تفاهم دارند، لذا یکی از ارزنده‌ترین و ثمربخش‌ترین موضوعاتی که در گفتگوی فرهنگ‌ها می‌تواند جذاب و منشاء آثار باشد و همچنین شرق و غرب را در کنار هم قرار دهد، مسئله محیط زیست و خطراتی است که تخریب آن بر زندگی بشر ایجاد می‌کند.

خاتمی با بیان اینکه موضوع محیط زیست چندین دهه مورد توجه بوده و سازمان‌ها و مجامع بزرگ جهانی در تلاش برای تدوین کنوانسیون‌های مناسب در این زمینه و ایجاد برخی جریانات اجتماعی هستند، اظهار کرد: با وجود گرایش‌ها و جریان‌هایی که برای رفع این مشکل در دنیا ایجاد شده است، به نظر می‌رسد مسئله محیط زیست و مشکلات آن ریشه‌های عمیق و اساسی داشته و با ترمیم‌های وصل و پینه‌ای رفع نمی‌شود و بشر در این زمینه با تضاد روبروست.

وی افزود: به تعبیر برخی از فیلسوفان بزرگ و نام‌آور غرب، روح مدرنیته، تکنولوژی بود و لازمه تکنولوژی نیز تخریب محیط زیست است،‌ درحالی‌که تنها محصول تکنولوژی کالاهایی که ما می‌بینیم نیست، بلکه یک روح و یک عالم است که جهان وارد آن شده است و به تعبیر این فیلسوفان روح تکنولوژی که روح مدرنیته است یعنی جهان و هستی را عبارت دانستن از ماده خام انرژی و حق داشتن انسان به تصرف در منبع عظیم خدادادی به هرگونه که می‌خواهد.

وی گفت: تولید انبوه فراورده‌های فراوان و مصرف زدگی لازمه وجود تکنولوژیست و ضرورت روحیه مصرف زدگی سیکل دنیای مدرن را کامل می‌کند بطوری‌که تولید برای مصرف و مصرف برای تولید بوده و با چنین دیدگاهی تصرف در طبیعت یک امر ضروری و گریز ناپذیر است و تصرف در آن اثرات بزرگی دارد.

رئیس‌جمهوری سابق اظهار کرد: مشکلاتی که در حال حاضر دنیا با آن روبروست چون آسیب دیدن لایه ازن و گرم شدن کره زمین و تهدید و تخریب محیط زیست بر حیاط بشر، الزاماتی است که دنیای تکنولوژی برای مصرف انرژی دارد و مهمترین منبع انرژی که سوخت‌های فسیلی است و سیکل و دور شتابندگی که برای تولید و مصرف و بازاریابی و تولیدات متنوع و نو شونده دارد مشکلاتی است که وجود دارد و یکی از مسائل مهم در زمینه محیط زیست رفتن به سوی انرژی ‌های جایگزین است.

خاتمی تصریح کرد: چه خوب بود اگر می‌شد تا بشر به تکنولوژی برسد که ابر، باران، نور و خورشید را به گونه‌ای که صرفه اقتصادی داشته باشد صرف کرده و انرژی مورد نظر را تولید کند، اما ما امیدوار نیستیم با این مسائل حریصانه‌ای که دنیای تکنولوژی دارد، در آینده نزدیک به جای نفت و سوخت‌های فسیلی شاهد پیدایش سوخت‌های سالم و به صرفه باشیم.

وی افزود: تنها سوختی که می‌تواند تا حدودی این کار را انجام دهد، سوخت‌های اتمی است و دنیای غرب به سرعت به سمت سوخت‌های اتمی می‌رود.

انرژی اتمی

خاتمی به دیدار وزیر مشاور در امور خارجه سوییس با خود در خصوص مسائل هسته‌ای اشاره کرد و با بیان اینکه 30 درصد تولید انرژی کشور سوییس از سوخت اتمی است اظهار کرد: کشور فرانسه و آمریکا به سرعت در این زمینه پیش می‌روند و همه دنیا نیز به این سمت پیش روی می‌کند پس چرا ما پیش نرویم، اما این به آن معنا نیست که هر بحرانی به هر صورتی تحمل کنیم، چرا که می‌توان با تدبیر این امر را پیش گرفت و پیشروی کرد تا جلوی بحران نیز گرفته شده و با دنیا برای حل مشکل در عین حال تعامل کرد.

به گفته وی رسیدن و برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای به عنوان یک حق ، با توجه به اینکه در آستانه پایان منابع کشور هستیم، ضروری است.

خاتمی با بیان اینکه منابع فسیلی ذخیره میلیون‌ها سال بوده و ذخیره‌ای است که میلیون‌ها سال طول کشیده که به ماده انرژی‌زای فسیلی تبدیل شود خاطر نشان کرد: این انرژی در طول زندگی 2 نسل آینده تمام می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: مسئله محیط زیست مسئله‌ای بنیادی در دنیای امروز است مشکلات کشور ما مضاعف است از طرفی ما هنوز صنعتی نشده و مشکلات دنیای صنعتی را داریم و از سوی دیگر مشکلات مضاعف خود را نیز داریم.

خاتمی افزود: آسیب‌هایی که جنگل‌ها و منابع عالی و محیط زیست می‌بینند، افرادی را که در شهرهای بزرگ بویژه تهران زندگی می‌کنند، دچار یک مرگ تدریجی و آرام می‌کنند، ‌چرا که باز هم تکنولوژی علم نداریم و زمانی که دچار آلودگی هوا می‌شویم بلد نیستیم این مشکلات را حل کنیم و ساماندهی مدیریت شهری، ‌تکنیک‌هایی که به کار می‌بریم و راهکارهای ارتباطی که داریم، جزو کارهایی است که دنیا نیز این اقدامات را انجام داده است و مشکلات موجود در دنیا به دلیل این است که بلد نیستیم تا چگونه امورمان را سامان دهیم و بی توجهی و ناآگاهی و از بین رفتن جنگل‌ها،‌ مراتع و محیط‌های سبز، مشکلات را مضاعف کرده است لذا توجه به مسئله محیط زیست و تکنولوژی‌های سالم و پاک مهم است.

وی گفت: نمی‌توان تکنولوژی نداشت. خواب و خیال بازگشت به دنیای گذشته نه میسر و نه مطلوب است، چرا که جهان تحول یافته و ما نیز باید تحول پیدا کنیم.

خاتمی گفت: نباید در طبیعتی که خداوند در تسخیر ما قرار داده تصرف بی رویه کرد و در عین حال باید تصرف‌ها به گونه‌ای باشد که زندگی ما را راحت تر کند،‌ چرا که زندگی های ما در شرق و غرب به دلیل مسائل افراط گرایی و خشونت‌های موجود و حل مشکلات دو سوی عالم با زور و جنگ، ‌فضایی ایجاد کرده است که زندگی را برای همه افراد پژمرده کرده و باید فکری اندیشید تا زندگی ما از این حالت خارج شود.

کد خبر 16951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز