همشهری آنلاین: دومین نشست از سلسله جلسات «نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌حسین میرمعزی، امروز 18 اردیبهشت‌ماه در ایکنا برگزار می‌شود.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، سلسله جلسات نظریه‌پردازی در حوزه اقتصاد اسلامی با عنوان «نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌حسین میرمعزی، عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، روزهای دوشنبه (هر دو هفته‌ یک‌بار)، در سالن کنفرانس سازمان فعالیت‌های قرآنی کشور برگزار می‌شود.

دومین جلسه از این سلسله جلسات با موضوع «مبانی فلسفی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه قرآن کریم» از ساعت 14 تا 16 روز دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد و حجت‌الاسلام میرمعزی، محقق و مدرس حوزه و دانشگاه و مؤلف آثار و مقالات فروان در حوزه اقتصاد اسلامی در این نشست، به تبیین این مبحث در چهار محور خداشناسی، انسان‌شناسی، جهان‌شناسی و جامعه‌شناسی خواهد پرداخت.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام میرمعزی در نخستین نشست از این جلسات در تبیین مبانی و اهداف نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه قرآن کریم، پس از بیان مقدمات بحث خود در باب روش تفسیری در استنباط نظام اقتصادی از قرآن، به تعریف نظام اقتصادی اسلام و تبیین و تعریف اجزاء آن و سپس عرضه آن تعاریف به قرآن (استنطاق قرآن کریم نسبت به نظام اقتصادی اسلام) پرداخت.

این محقق و پژوهشگر در تعریف نظام اقتصادی اسلام گفت: مقصود از نظام اقتصادی اسلام مجموعه‌ای از الگوهای مطلوب رفتاری در سه حوزه تولید، توزیع و مصرف است که از طریق الگوهای مطلوب روابط اقتصادی در جهت اهداف مورد نظر اسلام به صورت هماهنگ به یکدیگر پیوند می‌خورند؛ این الگوها که از متن آیات و روایات ثابت و جهان‌شمول همراه با تحلیل‌های عقلی استنباط می‌شوند، مبتنی بر مبانی فلسفی و مکتبی اسلام و در چارچوب اخلاق و فقه اسلامی، راه حرکت جامعه به سمت اهداف اقتصادی مورد نظر اسلام را ارائه می‌کنند.

عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در نخستین نشست از این جلسات و در تشریح اجزای تعریف نظام اقتصادی اسلام، به بررسی تطبیقی نظام اقتصادی اسلام و نظام سرمایه‌داری غرب در رئوسی چون الگوهای مطلوب رفتاری در نظام اقتصادی اسلام، الگوی روابط اقتصادی مطلوب در نظام اقتصادی اسلام و ارتباط اهداف نظام اقتصادی با نوع جهان‌بینی به بررسی آ‌نها پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که رفتارها و روابط اقتصادی در چارچوب اخلاق و حقوق(فقه) رخ می‌دهند، گفت: در مطالعه نظام اقتصادی، ابتدا باید به مبانی فلسفی و جهان‌بینی حاکم بر آن نظام، اصول مذهبی و مکتبی آن، اخلاق و حقوق(فقه) اقتصادی و سپس الگوهای مطلوب رفتاری مصرف، تولید، توزیع و اهداف اقتصادی این نظام توجه کنیم. اگر ما بتوانیم این اجزاء را از قرآن کریم استنباط کنیم، به هر میزان که در این امر موفق باشیم، در حقیقت توانسته‌ایم نظام اقتصادی اسلام را از قرآن استخراج کنیم.

حجت‌الاسلام میرمعزی، عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکنون آثار و مقالات بسیاری در حوزه اقتصاد اسلامی تألیف و ترجمه کرده است. از جمله آثار این محقق و پژوهشگر می‌توان به «اقتصاد کلان با رویکرد اسلامی»، «بیع الخیار از دیدگاه فقه و کاربرد آن در اقتصاد»، «ساختار کلان نظام اقتصادی اسلام» و «اسلام و چالش اقتصادی» اشاره کرد.

«اصلاح الگوی مصرف»، «نظام اقتصادی اسلام: مبانی، اهداف، اصول راهبردی و اخلاق»، «فلسفه علم اقتصاد اسلامی» و بررسی نظام اقتصادی اسلام از سه منظر مبانی فلسفی، مبانی مکتبی و اهداف و انگیزه‌ها (در سه جلد) از دیگر آثار این عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است.

یادآور می‌شود، دومین جلسه از سلسله جلسات «نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» با حضور حجت‌الاسلام میرمعزی، از ساعت 14 تا 16 روز دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه، در سالن کنفرانس سازمان فعالیت‌های قرآنی کشور، واقع در خیابان انقلاب، خیابان قدس، ابتدای خیابان بزرگمهر، پ 85 برگزار خواهد شد. 

کد خبر 169459
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز