ریگان: کشاورزان ریگانی که به‌دلیل شرایط بد آب و هوایی در سال‌های اخیر حتی از تولید خرما نیز بازمانده‌اند و با خشک‌شدن خوشه‌های نخل‌ها مواجه هستند در ابتکاری مثال‌زدنی به پرورش ماهی در عمق کویر لوت روی آورده‌اند.

کویر لوت


به گزارش مهر، کشاورزان ریگان درسال‌جاری در حالی‌که با شرایط سخت آب و هوایی و تداوم خشکسالی 15 ساله دست به گریبان هستند برای رونق اقتصادی و بهبود شرایط زندگی به روش‌های دیگر تولید روی آورده‌اند.

گرمای بیش از حد هوا، خشکسالی و پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما که دسترنج کشاورزان را در سال‌های اخیر به باد داده است نتوانسته عزم کشاورزان را برای بهبود شرایط اقتصادی تحت‌تاثیر قرار دهد و مردمان سختکوش کویر که در معرض توفان‌های مداوم شن و بادهای چندین‌روزه قرار دارند شروع به پرورش ماهی در مزارع خود کرده‌اند.

در شهرستان ریگان با داشتن 6هزار هکتار زمین زیرکشت نخیلات سالانه 30هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود که به‌دلیل شرایط آب وهوایی این محصول همه ساله دچار خسارت شدید می‌شود. کشاورزان شهرستان ریگان در واقع شعار سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را جامه‌عمل پوشاندند و سعی در خارج شدن از اقتصاد تک محصولی در این شهرستان دارند و در اقدامی خودجوش در کنار مزارع و باغات خود به پرورش ماهی روی آورده‌اند.

استخرهای پرورش ماهی به جای نخل‌های خشک شده

منوچهر جهانتیغی یکی از کشاورزان شهرستان ریگان که به پرورش ماهی در این شهرستان مشغول شده است می‌گوید: مجری طرح مزرعه تولید بچه‌ماهیان گرمابی (فیتوفاک، بیگ‌هد، آمور و کپور معمولی) و تولید ماهی بازاری هستم.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه تهیه بچه ماهیان گرمابی در استان کرمان با مشکل مواجه است و هزینه حمل‌ونقل بچه ماهیان از مراکز تکثیر گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است و تلفات بین راهی نیز باعث افزایش این هزینه‌هاست، تصمیم به پرورش این نوع ماهی در ریگان گرفتم. جهانتیغی اضافه می‌کند: به همین جهت تصمیم گرفتم یک مزرعه با مساحت 6هکتار و تولید سالانه یک‌میلیون و 500هزار قطعه بچه‌ماهی با وزن متوسط 10گرم و همچنین تولید بیش از 20تن ماهی بازاری احداث کنم.

وی می‌گوید: با احداث این مزرعه و تولید بچه ماهی می‌توان علاوه بر تامین بچه ماهی استان، مازاد آن را به استان‌های همجوار صادر کرد. جهانتیغی می‌افزاید: با بررسی‌های به‌عمل آمده توسط کارشناسان شیلات استان، منطقه ریگان از لحاظ اقلیم و شرایط آب و هوایی پتانسیل بسیار خوبی جهت تولید ماهی و بچه ماهی گرمابی و تولید ماهیان بازاری دارد. وی ادامه می‌دهد: در نیمه دوم سال می‌توان روی پرورش ماهیان سردابی در استخرهای خاکی سرمایه‌گذاری کرد، لذا این طرح برای نخستین بار در شهرستان ریگان آغاز شد. جهانتیغی تصریح می‌کند: با پشتیبانی مسئولان ذی‌ربط شرایط اشتغالزایی برای افراد جویای کار در این شهرستان فراهم می‌شود.

پرورش 2میلیون لارو کپور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان نیز می‌گوید: امیدواریم در سالی که به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است بتوانیم به این شعار جامه عمل بپوشانیم. موسی جلالی می‌افزاید: یکی از مشکلات توسعه آبزی پروری به‌خصوص ماهیان گرمابی در شرق استان کمبود بچه ماهی بود که علاقه‌مندان به پرورش ماهیان گرمابی بایستی از شمال کشور یا زابل و جیرفت این بچه ماهی‌ها را تامین می‌کردند.

وی می‌افزاید: با همت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و همکاری مدیریت شیلات استان و همکارانمان در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان موفق شدیم استخری در روستای گروه سلمان - رستم‌آباد راه‌اندازی و قریب به 2میلیون لارو آمور و کپور در این استخر رها‌سازی‌ شود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان تصریح می‌کند: رها‌سازی‌ این ماهیان با کارشناسی کارشناسان مجرب شیلات استان و شهرستان انجام گرفت و درصدد هستیم که با مراقبت و کارشناسی این لاروها در آینده‌ای نزدیک نیاز استان کرمان را تامین کنیم.

رفع مشکل بیکاری؛ مسئولان حمایت کنند

فرماندار ریگان نیز می‌گوید: با توجه به اینکه شهرستان ریگان دارای آب باکیفیت در زمینه پرورش آبزیان است به کشاورزان توصیه می‌شود در کنار مزارع خود به پرورش ماهی بپردازند.محمد برزنگ می‌افزاید: این شهرستان دارای 200حلقه چاه و50 رشته قنات است که کشاورزان می‌توانند در مظهر قنات خود به پرورش آبزیان مشغول شوند. وی با اشاره به مشکل بیکاری در شرق استان کرمان ادامه می‌دهد: به راحتی می‌توان با سوق دادن جوانان و سرمایه‌ای اندک بیکاری در شرق استان کرمان را به یک رونق اقتصادی و تکاپوی مثال زدنی تبدیل کرد.

کد خبر 169406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز