یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

رضا طلایی نیک: 3خط قرمز ایران در مذاکرات با گروه 1+5 مبنای حقوقی، منطقی و عادلانه دارد.

اصل غنی‌سازی‌ برای مصارف صلح آمیز و اتکا به معاهده ان‌پی‌تی برای همکاری و اعتماد‌سازی‌ شفاف متقابل 3خط قرمز مهم ایران محسوب می‌شوند که تا‌کنون در گفتمان مسئولان نظام و مطالبات مردم و گفت‌وگوهای دیپلماتیک مطرح شده است.
با رعایت خطوط قرمز سه‌گانه امکان توافق و بر طرف شدن چالش‌ها در روابط ایران و غرب و نیز عادی‌شدن موضوع هسته‌ای ایران در رویکردهای آژانس و همکاری‌هایی مانند مبادله سوخت هسته‌ای و مشارکت در امنیت‌سازی‌ و معادلات منطقه‌ای و گسترش مناسبات به‌ویژه در حوزه نفت و گاز میسر می‌شود.

تجربه فراز و نشیب‌های مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سال‌های اخیر لزوم رعایت خطوط قرمز سه‌گانه را ایجاب می‌کند، ایران برای انجام تعهدات در قبال معاهدات بین‌المللی و به‌ویژه معاهده مهم ان‌پی‌تی و همکاری‌های فنی برای اعمال نظارت آژانس حتی فراتر از این معاهده قدم‌های بلند و آشکاری برداشته است.

در واقع ایران خطوط قرمز حقیقی جامعه بین‌المللی یعنی معاهده ان‌پی‌تی را در عمل رعایت کرده است و لذا انتظار ایران متعهد بودن گروه 1+5 و به‌ویژه غرب به معاهدات بین‌المللی و اتکا به معاهده ان‌پی‌تی و تغییر رفتار در قبال ایران است که می‌تواند کارآمدتر از نشست استانبول در نشست بغداد و کنار گذاشتن تحریم‌ها و زبان تهدید نمایان شود.

یکی از بهترین فرصت‌های توافق بین ایران و غرب با توجه به تحولات اقتصادی جهان و شرایط منطقه‌ای فراهم شده است که رمز موفقیت در نشست بغداد و میل به توافقات نهایی و پایدار فاصله گرفتن گروه 1+5 از فشارها و مداخله‌های بحران ساز رژیم صهیونیستی است. صهیونیست‌ها ناراضی اصلی از نتایج نشست استانبول بودند که تا نشست بغداد ماجراجویی‌های خود را برای کار شکنی در مذاکرات ایران و گروه 1+5 دنبال خواهند کرد .

* کارشناس مسائل سیاسی

کد خبر 169392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز