گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: تغییر فصل و کاهش عرضه سیب و مرکبات و کمبود تولید و تامین میوه‌، سبزی و صیفی در فصل بهار موجب شده تا اکنون مردم علاوه بر افزایش بی‌رویه قیمت مواد‌غذایی و کالاهای صنعتی، گرانی و کمبود برخی انواع محصولات کشاورزی را نیز شاهد باشند.

به گزارش خبرنگار ما بررسی قیمت خرده فروشی انواع میوه، سبزی و صیفی و سیب و مرکبات در برخی مراکز خرده فروشی و میادین میوه و تره‌بار بیانگر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها طی چند هفته اخیر است. از سوی دیگر تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از قیمت میوه‌ و سبزی‌های تازه در هفته منتهی به15 اردیبهشت ماه امسال نیز بیانگر پیشی گرفتن سیر صعودی قیمت این محصولات در مقایسه با کاهش‌ اندک قیمت برخی دیگر از انواع میوه و سبزی است.

بنابر این گزارش در هفته مذکور در گروه میوه‌های تازه به جز قیمت نارنگی، گوجه سبز، طالبی و هندوانه بهای سایر اقلام این گروه 2.6تا 24 درصد افزایش داشته است.در گروه سبزی‌های تازه نیز قیمت گوجه فرنگی 26.4 و بادمجان 9.3 درصد افزایش داشته است.طی چند هفته اخیر کاهش عرضه برخی انواع میوه و مرکبات موجب افزایش قیمت‌ها شده به‌نحوی که انواع سیب درختی که از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیست از 2200 تا 3 هزار تومان در هر کیلو‌گرم به مردم عرضه می‌شود؛ همچنین قیمت انواع پرتقال از 2 تا 3 هزار تومان و نرخ هر کیلوگرم لیمو شیرین از 3هزار و 200 تا 3هزار و 700 تومان در نوسان بوده است.

نرخ سایر انواع دیگر میوه، سبزی و صیفی نیز سیر صعودی داشته است گرچه این افزایش قیمت‌ها در برخی اقلام مانند گوجه فرنگی یا موز بیشتر بوده است اما قیمت سایر اقلام مانند کیوی، خیار، کاهو، سبزی خوردن، توت فرنگی، گوجه سبز، لیمو شیرین، بادمجان و... نیز افزایش یافته است. این روزها قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر با نرخ موز به رقابت پرداخته و به بیش از 3 هزار و 500 تومان افزایش یافته است.

همچنین در میادین میوه و تره‌بار نیز یا این محصول عرضه نشده یا با کیفیت نامناسب به نرخ 2 هزار و 500 تا 2 هزار و 700 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. قیمت موز نیز به‌رغم وعده‌های قبلی مسئولان همچنان بالا مانده و علاوه بر کمبود عرضه این محصول به نرخ 3 هزار و 500 تا بیش از4 هزار تومان به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود.

کد خبر 169375
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز