همشهری آنلاین - نیما شایان: حمیدرضا ترقی فعال سیاسی اصولگرا و عضو حزب موتلفه در ارائه تحلیلی آماری از ترکیب مجلس نهم گفت: بیش از 200 نفر از نمایندگان مجلس نهم اصولگرا و 75 نفر دیگر اصلاح‌طلب و مستقل هستند. بیش از 169 نفر از نمایندگان مجلس نهم تا کنون سابقه نمایندگی مجلس را نداشتند. بیش از 40 نفر نمایندگان مجلس نهم موتلفه‌ای هستند.

حمیدرضا ترقی

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با همشهری آنلاین در ارائه تحلیلی آماری از ترکیب سیاسی مجلس نهم گفت: بیش از 200 نفر از راه یافتگان به مجلس نهم دارای گرایش سیاسی اصولگرا اعم از جبهه متحد اصولگرایان، پایداری و جبهه ایستادگی هستند و حدود 75 نفر دیگر را نمایندگان اصلاح طلب و مستقل تشکیل می‌دهند.

وی افزود: حذف قریب 200 نفر از نمایندگان مجلس هشتم و جایگزینی بیش از 169 نفر نماینده جدید که اصلاً تا کنون سابقه نمایندگی مجلس را هم نداشتند از دیگر آمارهای جالب توجه از ترکیب مجلس نهم است. 

ترقی در تشریح وزن موتلفه در مجلس نهم نسبت به مجلس هشتم نیز گفت: در انتخابات مجلس هشتم از میان اعضای حزب موتلفه که در حوزه‌های انتخابیه مختلف کاندیدا شده بودند 20 نفر به مجلس هشتم راه یافتند اما در پایان مجلس هشتم تعداد نمایندگانی که در فراکسیون موتلفه حضور پیدا می‌کردند به 70 نفر می‌رسیدند. در انتخابات مجلس نهم هم تعداد افرادی که عضو حزب موتلفه هستند و موفق به راهیابی به مجلس نهم شده‌اند به بیش از 40 نفر رسیده است که نسبت به ابتدای مجلس هشتم افزایش بیش از 2 برابری پبروزی کاندیداهای عضو حزب موتلفه را نشان می‌دهد.

گفتگوی مشروح همشهری آنلاین با حمیدرضا ترقی در ادامه آمده است:

  • تأثیر انتخابات مجلس نهم در فضای سیاسی کشور بخصوص در انتخابات ریاست جمهوری آتی چیست؟

بر اساس نتایج انتخابات مجلس نهم، آرایش سیاسی در کشور تغییر قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد به طوری که آرایش جدید سیاسی در کشور در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز نقش‌آفرینی می‌کند. در انتخابات مجلس نهم، آرایش سیاسی کشور از رقابت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به رقابت بین اصولگرایان تغییر پیدا کرد که این رقابت ذیل روحانیت و داخل مجموعه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین طراحی و ساماندهی شد.

طی این رقابت اگرچه برخی دارای نقاط ضعفی بودند، دست به تخریب دیگران زدند، متانتشان را از دست دادند و از روش‌های غیر اخلاقی استفاده کردند ولی اینکه رقابت از رقابت اصولگرایان با اصلاح‌طلبانی که با بیگانگان پیوند برقرار کرده بودند به رقابت درون نظام برگشت، یکی از موفقیت‌های اصولگرایی است.

  • یعنی اصلاح‌طلبان را کاملاً حذف شده از صحنه رقابت‌های سیاسی کشور می‌‎دانید؟

انتخابات مجلس نهم نشان داد مردم دیگر اصلاح‌طلبان را حذف کرده و کنار گذاشته‌اند. چهره‌هایی که تحت عنوان اصلاح‌طلب وارد مجلس نهم شدند موقعیت و سابقه موثری در جریان اصلاح‌طلب ندارند. بنابراین آن گفتمان و روش اصلاح‌طلبی از رقابت‌ها حذف شده مگر اینکه گفتمان جدیدی را درون نظام طراحی کنند که مجدداً فرصت بازگشت پیدا کنند.

  • به نطرتان اصلاح‌طلبان در فرصت باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند این طراحی را نهادینه کنند؟

در فرصت یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری باید ببینیم آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند این گفتمان جدید را طراحی کنند. هر چند که احتمال می‌دهم حتی اگر هم موفق به طراحی آن شوند، در حد انتخابات شوراهای شهر که بعد سیاسی آن ضعیف است بتوانند دوباره وارد عرصه رقابت‌ها شوند. 

  • با توجه به تعداد کرسی‌هایی که اصولگرایان با گرایش‌های مختلف، اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها از مجلس نهم به خود اختصاص دادند موقعیت گفتمان اصولگرایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

بیش از 200 نفر از راه یافتگان به مجلس نهم دارای گرایش سیاسی اصولگرا اعم از جبهه متحد اصولگرایان، جبهه پایداری و جبهه ایستادگی هستند و حدود 75 نفر دیگر را نمایندگان اصلاح طلب و مستقل تشکیل می‌دهند. بنابراین مردم رویکرد خود به اصولگرایان را به طور کلی حفظ کرده و همچنان اعتمادشان به اصولگرایان باقی مانده است اما در انتخاب مصداق‌ها تغییراتی داده‌اند که این نشان می‌دهد عملکرد فردی افراد را از گفتمان اصولگرایی جدا کرده، گفتمان اصولگرایی را حفظ کرده و عملکردهای ضعیف را حذف کرده‌اند.

  • در تحلیل آماری‌تان از وضعیت ترکیب مجلس نهم از حذف قریب 200 نفر از نمایندگان مجلس هشتم و جایگزینی بیش از 169 نفر نماینده جدید که اصلاً تا کنون سابقه نمایندگی مجلس را هم نداشتند خبر دادید. این ترکیب چه پیام‌هایی دارد؟ آیا به نوعی مجلس نهم را با چالش ضعف تجربی اکثریت اعضا مواجه نمی‌کند؟  

این آمار نشان می‌دهد که اول از همه، مردم رضایت کافی و کامل از نمایندگان فعلی خود نداشته‌اند. همچنین تغییر قانون انتخابات و ارتقای سطح تحصیلات نمایندگان موجب شده سطح علمی نمایندگان افزایش پیدا کند و تعداد قابل توجهی از نمایندگان حذف و افراد جدیدی جایگزین آنها شوند. به این ترتیب بدنه کارشناسی مجلس تقویت می‌شود.

البته در صورتی که این بدنه تخصصی از سابقه اجرایی قابل ملاحظه‌ای برخوردار باشد کیفیت قانونگذاری بالا می‌رود اما در صورتی که این بدنه دارای سابقه اجرایی نباشد و صرفاً عناصری تئوریک و متکی به نظریه‌ها باشند ممکن است قانونگذاری را دچار مشکل کند و قوانین صادره از این مجلس در اجرا به مشکلات متعددی برخورد کند.

  • دبیرکل حزب موتلفه و برخی چهره‌های شاخص آن که سابقه نمایندگی هم داشته‌اند دیگر در انتخابات مجلس نهم نتوانستند وارد مجلس شوند. آیا این رأی نیاوردن اعضای موتلفه می‌تواند در نوع روابط این حزب با اصولگرایان اثرگذار باشد؟

هدف اصلی حزب موتلفه، موفقیت و پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم بود لذا رأی آوردن یا رأی نیاوردن کاندیداهای انتخابات مجلس نهم که عضو حزب موتلفه بودند باعث تغییر تحلیل ما نسبت به اصولگرایان نمی‌شود. هر چند که بیش از 40 نفر از اعضای حزب موتلفه در سراسر کشور توانستند به مجلس نهم راه پیدا کنند.

کد خبر 169288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز