چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

محمد باریکانی- بیروت: «وئام وهاب» از دروزی های ساکن بیروت است که پیش از این در کابینه سابق لبنان و در پست وزیر مشاور فعالیت می کرد.

او در حال حاضر از چهره های شناخته شده سیاسی لبنان است که پس از ترک کابینه و با نزدیک شدن به گرایش سیاسی جناح یگانگی لبنان در حزب سیاسی «لبنان الواحد» مشغول فعالیت است.

گفت وگو با «وئام وهاب» از این رو اهمیت دارد که او یک دروزی است و دارای نفوذ سیاسی در میان دروزیانی است که این روزها حرف و حدیث های زیادی از همکاری این بخش از ساکنان لبنان با اسرائیل و آدم ربایی به نفع اسرائیل در بیروت وجود دارد.

وهاب در حال حاضر معتقد است که تمام گروه های لبنانی در شرایط فعلی این کشور باید برای حفظ حاکمیت لبنان و رهایی از سلطه اسرائیل در حمایت از جنبش مقاومت اسلامی لبنان بایستند. او با افتخار به من می گوید؛ «من دروزی هستم، ولی اگر به اطاق خواب فرزند من سری بزنید می بینید که تصاویر سیدحسن نصرالله و چفیه های مخصوص نیروهای حزب الله در و دیوار اطاق او را پر کرده است.»

  • پس از اینکه حزب الله موافقت کرد که مذاکره بر سر تبادل اسرای اسرائیل برعهده دولت لبنان باشد عده ای از تحلیلگران این موضوع را به معنای عقب نشینی حزب الله از مواضع خود تعبیر کردند. آیا اعلام موافقت حزب الله برای مذاکره دولت لبنان بر سر تبادل اسرای لبنانی با دو اسیر اسرائیلی به معنای عقب نشینی حزب الله است؟

- موضع حزب الله موضع روشنی است. آنها اعلام کردند که با مذاکره دولت لبنان موافقند ولی با مذاکره بدون قید و شرط. به اعتقاد من در این شرایط موضوع ورود نیروهای دولتی به جنگ با اسرائیل مهم تر است.

چرا که اسرائیل درصدد وارد کردن نیروهای بین المللی به لبنان است و در واقع می خواهد با این اقدام جدایی حزب الله از آرایش سیاسی لبنان و ایجاد مانع در استقرار نیروهای مقاومت با مرزهای لبنان و اسرائیل را به دست آورد. حالا شرایط کاملاً متفاوت است، از یک طرف ما می گوئیم محدود کردن مذاکره بر سر اسرای اسرائیلی در لبنان یک خطای بزرگ است که دولت باید به دقت در مذاکرات این موضوع را در نظر بگیرد.

حزب الله با اعلام موافقت بر سر مذاکره غیرمستقیم بر سر تبادل اسرا فعلاً منافع خود را در نظر ندارد بلکه فراتر از آن را می اندیشد و افکار عمومی جهان اسلام و برخی کشورهای غربی هم از او پشتیبانی می کند. در حال حاضر صدها اسیر فلسطینی و لبنانی در اسرائیل وجود دارد که شما هیچ وقت نمی شنوید؛ رئیس جمهور مصر و یا پادشاه عربستان یک بار در این خصوص اظهار نظر کنند.

 در حالی که آنها سالهاست در زندان های اسرائیل به سر می برند و شما می بینید که در موضوع اسارت دو سرباز اسرائیلی آنها تندترین مواضع را بر علیه جنبش مقاومت اسلامی لبنان اتخاذ کردند. بنابراین معتقدم اعلام موافقت حزب الله با مذاکره دولت لبنان بر سر مشکل اخیر کار بسیار حساب شده و موفقی بود.

  • ارزیابی شما از سفر رایس به بیروت برای مذاکره با مقامات لبنان در حالی که آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای عرب مواضع تندی برعلیه مقاومت لبنان اتخاذ کرده اند چیست؟

- اجازه بدهید ابتدا این موضوع مهم را با شما درمیان بگذارم که من شیعه نیستم بلکه یک دروزی هستم و شما می دانید که در شرایط فعلی شیعیان و دروزی ها روابط خوبی با یکدیگر در لبنان ندارند ولی اگر به اطاق خواب فرزند من سری بزنید می بینید که تصاویر سید حسن نصر الله و چفیه های مخصوص نیروهای حزب الله در و دیوار اطاق او را پر کرده است.

من از شما می پرسم این چه معنایی می تواند داشته باشد وقتی که من یک دروزی هستم و فرزندم به سید حسن نصر الله علاقه مند است. اینجاست که به شما می گویم حزب الله تنها یک حزب یا مجموعه محدود در لبنان نیست بلکه حزب الله نماینده ملت لبنان است و اگر بخواهند سید حسن نصر الله را دستگیر کنند یا او را ترور کنند باید همه مردم لبنان را دستگیر کنند یا به شهادت برسانند. حزب الله و هواداران این جنبش در لبنان درواقع نماینده دو سوم مردم این کشور هستند.

 من از همین جا به بوش و نماینده اش در سازمان ملل می گویم که شما دیوانه اید و نقشه های پلیدی را دنبال می کنید.

آمریکا در سال های اخیر به گونه ای رفتار کرده است که هیچ دوستی در خارج از مرزهای کشورش باقی نگذاشته است. آنها طوری صحبت می کنند که گویی حزب الله نماینده ده ها نفر از مردم لبنان است در حالی که سید حسن نصر الله و جنبش مقاومت لبنان نماینده ملت لبنان است.

  •  در ماجرای اخیر لبنان به نظر رسید که برخی کشورهای عرب و البته مسلمان در برابر جنبش مقاومت لبنان مواضع متمایل به منافع آمریکا و اسرائیل را در برخورد با حزب الله به کار گرفتند در این باره چگونه فکر می کنید؟

- متأسفانه برخی کشورهای عرب که منافع خود را با منافع اسرائیل گره زده اند در حال حاضر مشغول توطئه علیه لبنان هستند که ما هم البته خوب می دانیم که آنها چه می کنند ولی حزب الله در همین چند روز آبروی آنها را هم ریخت. این کشورها 60 سال است که به ما دروغ می گویند چون که فکر می کنند احتمال فرار اسرائیل وجود ندارد ولی شما می بینید آنچه که اسرائیل را وادار به فرار کرده است مقاومت صدها تن از نیروهای حزب الله است.

 در حالی که کشورهای عربی در جنگ با اسرائیل دست هایشان را بالا بردند و تسلیم شدند. هم اکنون بهترین فرزندانمان در لبنان با سرمایه کشورهای عرب به خاک و خون کشیده می شوند و می دانید چرا؟ چون آمریکا، اسرائیل و غرب با به یغما بردن ثروت اعراب بمب های چندتنی خود را بر سر لبنان می ریزند.

به همین دلیل است که وقتی عربستان سعودی اعلام کرد که می خواهد50 میلیون دلار به مردم لبنان کمک کند من مراتب اعتراض خود را به مقامات لبنان اعلام کردم و گفتم که این پول را قبول نکنید چون این مبلغی است که یک شاهزاده کوچک عربستان یک شب در قمارخانه های آمریکا می بازد و هرگز حاضر نیستم که آنها با فرستادن این کمک ها به ما لبخند بزنند.

حالا ما به کشورهای عرب ضد لبنان می گوئیم، این دروغی را که مثل تار عنکبوت در هم تنیده اید و می گوئید که فرار اسرائیل امکان پذیر نیست کنار بگذارید. می گوییم که هجوم اخیر اسرائیل به لبنان اگر به هر یک از شما صورت گرفته بود و کشورهای عرب در یک جنگ فراگیر برعلیه اسرائیل متحد می شدند صهیونیست ها تا به حال چمدان هایشان را بسته بودند و از خاورمیانه دور می شدند.

 مشکل آنها با حزب الله و سلاح حزب الله است چون از آغاز این درگیری ها حزب الله آبروریزی شدیدی را برعلیه اسرائیل و متحدانش تدارک دید و با نیروهای نظامی اسرائیل به مقابله پرداخت. حال آنکه اسرائیل در حال حاضر شهروندان عادی را از بین می برد و صحبت از انبارهای بزرگ اسلحه در لبنان و بیروت می کند.

من از شما می پرسم آیا آنها انبارهای اسلحه را از بین برده اند یا منابع طبیعی و تاریخی لبنان را نابود کرده اند و غیر نظامیان بی گناه را به خاک و خون کشیده اند؟

  •  چرا در این شرایط ارتش در حمایت از نیروهای حزب الله وارد نمی شود؟

- ارتش لبنان یک نیروی نظامی دولتی است و اسرائیل می تواند ظرف چند ساعت آرایش نظامی آن را بر هم بزند. ارتش دارای پایگاه های مشخص و مانور عملیاتی محدود است و به همین دلیل است که ما می گوئیم هیچ نیرویی جز جنبش مقاومت وجود ندارد که در برابر اسرائیل بایستد و آنها نیز می دانند که مقاومت دشمن اصلی آنها در لبنان است بنابراین مزدوران خود را به لبنان وارد می کنند.

  • اخباری از دستگیری جاسوسان اسرائیلی در لبنان و نگرانی هایی مبنی بر همکاری گروه های غیر شیعه با اسرائیل وجود دارد. آیا این اخبار به شما هم رسیده است؟

- اسرائیلی ها توطئه کرده بودند که برخی عناصر خود را در برابر جنبش مقاومت حزب الله قرار دهند که موفق نشدند و این تنها زمینه سازی برای ایجاد تفرقه داخلی بود. اسرائیل فشارهای خود را برای خلع سلاح حزب الله بر سوریه وارد کرد و سوریه هرگز این فشارها را نپذیرفت بنابراین افراد دیگری در داخل لبنان برای اجرای این دسیسه داوطلب شدند و تمام این فشارها برای خلع سلاح حزب الله بود. و من به یقین می گویم که هرگونه تلاش برای خلع سلاح حزب الله خطر جنگ داخلی در لبنان را تقویت می کند.

کد خبر 1692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز