همشهری‌آنلاین: محمدرضا فیاض،موزیسین و پژوهشگر موسیقی در یک ابتکار ارزنده کتاب و سی دی شناخت دستگاه‌های موسیقی ایرانی را از سوی انتشارات ماهور به بازار کتاب عرضه کرده است که هم به کار شنونده غیر متخصص و هم اهل موسیقی می‌آید.

شناخت دستگاه‌های ایرانی فیاض

به گزارش همشهری‌آنلاین این مجموعه  شامل  کتابچه‌ای ۱۶۰ صفحه‌ای به همراه هفت سی‌دی است. در این کتاب مقدمه‌ای از محمدرضا فیاض درباره چگونگی تصنیف و تدوین این اثر آمده و سپس متن گفتارهای ارائه شده در سی‌دی ها نیز به صورت مکتوب و با ارجاع به هر منبع شینداری که در متن سی‌دی است و زمان موسیقی آمده است.

به طور کلی سه سی دی اول درباره مفهوم و بنیان‌های نظری دستگاه‌های موسیقی ایرانی است که از ساده‌ترین دستگاه‌ها تا تخصصی‌ترین آنها در این سی دی‌ها گنجانده شده است.همچنین چهار سی‌دی بعدی شامل تمامی قطعات بزرگان و مثال‌های موجود از ۱۰۰ سال گذشته درباره هریک از دستگاه‌های موسیقی است و در کل شنونده تصویری کلی از هر دستگاه را با شاهد مثال‌های فراوان و ملودی‌هایی که به لحاظ تاریخی با آنها آشناست می‌شنود.

  هدف اصلی از ارائه این مجموعه که در هفت سی‌دی و یک کتابچه توضیحی160 صفحه‌ای منتشر شده است،توضیح ساختار دستگاه‌های موسیقی ایرانی است،اما در عین حال کوشش بر‌آن بوده که تا حد ممکن، تا آنجا که موجب پرت‌افتادن از موضوع اصلی نباشد،انتخاب نمونه‌های موسیقایی مجموعه، به گونه‌ای باشد که چشم‌اندازی تاریخی و سبک‌شناسانه از موسیقی ایران در صد سال اخیر برای شنونده فراهم شود.

انتخاب طیف متنوعی از موسیقی‌دانان با مشرب‌های فنی و زیبایی‌شناسانه و تاریخی متفاوت، به خصوص، به منظور بازنمایی این حقیقت بوده است که علیرغم تمام تلاطمات این سده،موسیقی‌دانان چه راه درازی پیموده، و به چه پایه از غنای کمی و کیفی در محدوده همین موسیقی دست‌یافته‌اند.

به نوشته آقای فیاض، مخاطب اصلی این مجموعه در شکل کنونی آن،کسی است که خود موسیقی‌دانِ این حوزه نیست، بلکه انسانی است اهل پرسش و کند و کاو، و به هر روی، دلبسته فرهنگ ایرانی.

در سی‌دی از یک گوینده زن و دو گوینده مرد بهره‌گرفته شده است که به تناوب درباره موضوعات مختلف مرتبط با دستگاه‌های موسیقی ایرانی سخن می‌گویند.

محمدرضا فیاض که خود آهنگساز و نوازنده سنتور و ردیف‌دان است،پیش از این هم آلبوم‌هایی را با خوانندگانی چون محسن کرامتی به بازار موسیقی عرضه کرده بود.

او همچنین  از جمله چهره‌های مطرح در حوزه نقد موسیقی است و در دوره قبل کانون پژوهشگران خانه موسیقی هم در جایگاه نایب‌رئیس هیئت مدیره فعالیت می‌کرد.

more

 فیاض در نقد آلبوم ترنج محسن نامجو

more

 فیاض در نشست نقد و بررسی‌آلبوم آب ،نان ،‌آواز قمصری ،همایون شجریان

more

 فیاض و فاطمی از سه دهه نقد موسیقی می‌گویند

 شناخت دستگاه‌های  موسیقی ایرانی/تالیف و گردآوری: محمدرضا فیاض/ناشر: انتشارات ماهور؟هفت سی‌دی صوتی به همراه یک کتابچه 160 صفحه‌ای/ قیمت: 35000 تومان

کد خبر 169180
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز