گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: جمعی از کارگران کارخانه تولیدی قند و تصفیه شکر اهواز در تاریخ 12اردیبهشت ماه جاری با سرپرستی سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان خوزستان دیدار کردند تا از مشکلات خود بگویند؛ کارگرانی که بیش از 14ماه است حقوق و مزایا دریافت نکرده و به‌سختی روزگار می‌گذرانند. آنها قربانی مشکلات اداری شده‌اند که همچون گره بزرگی برکار این کارخانه افتاده و هر روز کورتر می‌شود.

کارخانه نیشکر

رئیس دفتر مدیرعامل شرکت تولیدی قند و تصفیه شکر اهواز با تأیید این خبر و اذعان به محرومیت کارگران کارخانه از 14‌ماه حقوق و مزایا به خبرنگار ما می‌گوید: در سال87 هیات‌دولت در سفر دوم استانی خود به اهواز این کارخانه را به وزارت صنایع و معادن آن زمان منتقل کرد. آهنکار اضافه می‌کند: دولت در تاریخ 21/10/87 طبق مصوبه‌ای مدیریت شرکت قند اهواز را از بانک‌هایی که سهام شرکت را در اختیار داشتند به وزارت صنایع و معادن وقت منتقل کرد. کار این انتقال چند ماهی طول کشید تا در تاریخ 13/4/88 کارخانه از عهده بانک‌ها خارج و به وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی واگذار شد. وی ادامه می‌دهد: قرار بود وزارت صنعت و معدن کار بازسازی و نوسازی کارخانه را انجام دهد اما متأسفانه این امر پس از مدت کوتاهی لغو شد و تا به امروز هیچ اقدامی برای آن انجام نشده است. این موضوع باعث شد بسیاری از کارگران بلاتکلیف بمانند.

خانم آهنکار با بیان اینکه حقوق معوقه کارگران و پرسنل باقیمانده در کارخانه تا پایان سال89 از فروش مواد اولیه پرداخت شده، اضافه می‌کند: وزارت صنعت و معدن برای حل مشکل کارخانه‌ای که تأثیر مستقیم بر اشتغال و رفع محرومیت در جنوب کشور دارد، هیچگونه اقدامی انجام نمی‌دهد. بانک‌های سهامدار نیز در پاسخ به مشکل کارخانه اعلام کرده‌اند که دیگر در این کارخانه مسئولیتی ندارند و این مشکل به آنها مربوط نمی‌شود و طی نامه‌ای آمادگی خود را برای واگذاری سهام شرکت به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند. وی می‌افزاید: مدیرعامل شرکت نیز دیگر نمی‌تواند پاسخ کارکنان را بدهد و در حال حاضر در شرکت حاضر نمی‌شود.

واگذاری مغایر با قانون است

رئیس شورای اسلامی کارخانه تولیدی قند و تصفیه شکر اهواز نیز در توضیحاتی تکمیلی به خبرنگار ما می‌گوید: کارخانه از سال87 به بعد عملا تولید نداشته زیرا واردات بی‌رویه شکر، تولید داخلی این فراورده را به نابودی کشانده است. ایرج امامی می‌افزاید: در سفر دوم هیات دولت به اهواز خواستار پیگیری مسئله شدیم که در مصوبه استانی قرار شد ظرف مدت یک‌ماه واگذاری سهام از 2 بانک‌‌ به وزارت صنایع و معادن وقت، عملی شود، این در حالی است که پس از 4 ماه از این مصوبه، با وجود اینکه انتقال سهام اتفاق نیفتاده اما هیات‌مدیره از سوی وزارتخانه مذکور منصوب شده است. امامی ادامه می‌دهد: پیگیر‌ی‌های ما از طریق فرمانداری و استانداری و سازمان صنایع استان هم به جایی نرسیده است، حرف اصلی همه این است که این واگذاری با اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد.

کارخانه رو به نابودی می‌رود

رئیس دفتر مدیرعامل شرکت تولیدی قند و تصفیه شکر اهواز نیز در رابطه با اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فعالیت مجدد کارخانه چه جوابی دارد، می‌گوید: این وزارتخانه در نامه‌ای به کمیسیون اقتصادی دولت اعلام کرده که ادامه فعالیت شرکت به عهده بانک‌های سهامدار است. آهنکار در ادامه می‌پرسد: اگر وزارت صنعت و معدن هیأت‌ مدیره و مدیرعامل را منصوب کرده، چرا نسبت به وظیفه و تعهدات خود مبنی بر رفع مشکلات کارگران یا بازسازی کارخانه اقدامی نمی‌کند؟ رئیس شورای اسلامی کارخانه نیز در این خصوص می‌گوید: اگرچه ارزش ریالی شرکت بیش از چند میلیارد تومان است اما بانک‌های سهامدار با واگذاری سهام شرکت به قیمت دفتری یعنی یک‌ریال موافق هستند. امامی بیان می‌کند: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز این واگذاری را بلااشکال دانسته و برای رها شدن شرکت از سوی سهامداران اعلام کرده شرکت به هیات حمایت از صنایع واگذار شود. وی افزود: البته معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری معتقد است که دولت نمی‌تواند سهام غیردولتی را خریداری کند. وی تأکید کرد: این پاسکاری‌ها کارخانه را به سمت نابودی کشانده است.

یکی از اعضای شرکت تولیدی قند و تصفیه شکر اهواز نیز در رابطه با کارخانه و موقعیت جغرافیایی و وضعیت آن به خبرنگار ما می‌گوید: کارخانه در منطقه‌ای بسیار مناسب واقع شده، زیرا از یک‌سو مواد اولیه (شکرخام) برای تصفیه وجود دارد و از سوی دیگر تنها کارخانه چغندر استان است که هم به بنادر جنوبی کشور نزدیک بوده و هم می‌تواند کمک بزرگی به رفع محرومیت و اشتغال‌زایی و کشاورزی در استان خوزستان بکند. این روزها 93نفر از کارگران و پرسنل کارخانه که همراه با خانواده‌شان جمعیتی بیش از 500نفر را شامل می‌شود، 14ماه است با مشکلات عدیده معیشتی دست به گریبان هستند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند، در حالی که فعالیت کارخانه قند اهواز می‌تواند تأثیر مهمی بر اشتغال‌زایی شهر اهواز و مناطق اطراف آن بگذارد.

کد خبر 169043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز