گروه بین‌الملل: مردم فرانسه و یونان فردا به پای صندوق‌های رای می‌روند تا نامزدهای مورد نظر خود را برای ریاست‌جمهوری و مجلس انتخاب کنند.

این در حالی است که نتایج انتخابات شوراهای محلی در انگلیس حاکی از شکست احزاب ائتلاف حاکم است. به گزارش خبرگزاری‌ها، 18 میلیون فرانسوی چهارشنبه شب شاهد نخستین و آخرین مصاف انتخاباتی نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند در مناظره 3 ساعته تلویزیونی بودند که اولاند در آن نشان داد از مهارت کافی برای مقابله با سارکوزی در بحث درباره موضوع‌های اقتصادی و اجتماعی برخوردار است.

گروهی از تحلیلگران و رسانه‌ها این مناظره را ظهور اولاند به‌عنوان سیاستمداری برجسته ارزیابی کردند، چون تا به حال کمتر کسی تصور می‌کرد وی از پیچیدگی‌های بازی سیاست سردربیاورد. سارکوزی مانند همیشه نشان داد از مهارت کافی برای مواجهه کلامی با حریف خود برخوردار است، اما عملکرد اولاند بالاتر از حد انتظار بود.

رئیس‌جمهور توانسته است ظرف 2هفته اختلاف خود را با رقیب به حدود 4 تا 6 درصد کاهش دهد و ستاد انتخاباتی سارکوزی امیدوار بود وی در این مناظره ضربه مرگباری به اولاند وارد کند یا کاری کند که وی کم بیاورد، اما این امر اتفاق نیفتاد. اولاند پا به‌پای وی آمد و حتی در لحظاتی او را در موضع تدافعی قرار داد. سارکوزی وعده کرد بار دیگر توان رقابتی را به فرانسه برگرداند و شمار مهاجرت سالانه را از 190 هزار به 90 هزار کاهش دهد. اولاند هم وی را متهم کرد از پذیرفتن شکست‌ها و ناتوانی‌هایش شانه خالی می‌کند و همیشه چیزی را سپر بلا می‌کند؛ مثلا تقصیر بیکاری را به گردن بحران اقتصادی می‌اندازد.

به گفته اولاند، سارکوزی در انتخابات سال 2007 وعده کرد بیکاری را از 5 درصد کمتر کند، اما امروز بیکاری 10 درصد است. وی وعده کرد با افزودن سیاست‌های مشوق رشد به برنامه‌های ریاضت‌آمیز، مسیر حرکت اروپا را تغییر دهد. سارکوزی درخواست اولاند را برای قرار دادن عدالت در بطن سیاست‌های جاری به باد انتقاد گرفت و گفت این امر فقط کاربرد کلمات سنتی و کهنه است که در زمانی که فرانسه نه تنها دچار یک بحران بلکه یک رشته بحران است، رؤیایی زیبا و نه واقعیت است. اولاند صراحتا به سارکوزی گفت مظلوم‌نمایی برای وی آسان نخواهد بود، زیرا فرانسوی‌ها براساس عملکرد درباره وی قضاوت می‌کنند. آنان به همراه 2 مجری برنامه 170 دقیقه با هم چالش کردند، به‌طوری که گاه هر 4 نفر با هم حرف می‌زدند، اما به‌نظر می‌رسد چهارشنبه شب مردم فرانسه رئیس‌جمهور بعدی خود را شناختند.

انتخابات یونان و شکست ائتلاف حاکم  در انگلیس

آنتونیس ساماراس رهبر حزب محافظه‌کار یونان از مردم کشور خواست در انتخابات پارلمانی فردا به نامزدهای حزب رای دهند تا رشد و ثبات بار دیگر به کشور بازگردد. وی از طرفداران خود خواست به آن اندازه به این حزب رای دهند که نیازی به تشکیل دولت ائتلافی برای اداره کشور نباشد، هر چند نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که این حزب ناچار خواهد شد قدرت را با حزب سوسیالیست تقسیم کند.

ساماراس گفت اگر مجبور شویم با سوسیالیست‌ها دولت ائتلافی تشکیل دهیم، گروگان سیاست‌های آن خواهیم بود زیرا در هر مرحله نسبت به فروپاشیدن ائتلاف بیمناک هستیم. صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا گفته‌اند این انتخابات مخاطره بزرگی برای برنامه‌های مالی است که یونان باید به اجرا درآورد.

در این حال، نتایج اولیه انتخابات شوراهای محلی در انگلیس حاکی از شکست نامزدهای 2 حزب محافظه‌کار و لیبرال دمکرات است که ائتلاف حاکم را تشکیل داده‌اند. شمارش نیمی از آراء نشان داد که حزب محافظه‌کار اکثریت خود را در شماری از شوراها از دست داده و حزب لیبرال دمکرات نیز متحمل سنگین‌ترین شکست از زمان تاسیس این حزب شده است. در عوض، نامزدهای حزب کارگر توانسته‌اند در بسیاری مناطق اکثریت آراء را به دست آورند. تحلیلگران رای مردم به حزب کارگر را دست رد آنان بر سینه دیوید کامرون نخست‌وزیر می‌دانند که مسئول رکود اقتصادی و برنامه‌های ریاضت‌آمیز به شمار می‌رود.

کد خبر 168979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز