چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: آذرماه سال گذشته فراخوان نخستین جشنواره تئاتر شهر از سوی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتشر شد تا جشنواره‌ای با رویکرد موضوعات شهر و شهروندی در اردیبهشت 1391 برگزار شود.

جشنواره تئاتر شهر

صبح دیروز شهرام کرمی که دبیری این دوره از جشنواره را برعهده دارد با خبرنگاران در فرهنگسرای رسانه به گفت‌وگو نشست و این نوید را داد که در 6 ماه دوم سال تئاتر شهر 2 راه‌اندازی می‌شود.

دبیر جشنواره به این نکته اشاره کرد که برگزاری نخستین جشنواره تئاتر شهر نخستین رویداد تئاتری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیست. کرمی به برگزاری جشنواره‌های دیگر در طول دو دهه گذشته اشاره کرد و نخستین جشنواره تئاترشهر را برآیند کلی تمام جشنواره‌های سازمان در حوزه نمایش خواند.

با این حال او نوید داد که دومین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد و به‌زودی فراخوان دومین دوره این جشنواره در ماه آینده منتشر می‌شود. وی در ادامه گفت: هدف از برگزاری این جشنواره توجه به گروه‌های جوان نمایشی و رشد فعالیت‌های تئاتری در سطح فرهنگسراهاست. نخستین جشنواره تئاتر شهر در 5بخش ویژه، صحنه‌ای، خیابانی، کودک و نوجوان و بانوان برگزار می‌شود. در این جشنواره گروه‌های تئاتر سالمندان، معلولان و تجربی نیز حضور دارند.

کتاب در جشنواره تئاتر

به گفته کرمی، در بخش جنبی جشنواره تئاترشهر، 2عنوان کتاب تخصصی در حوزه تئاتر به همراه کتاب «تهران و تماشاخانه‌ها» و کتاب صوتی «بچه‌های محله خورشید» چاپ و عرضه می‌شود. این کتاب‌ها شنبه 16 اردیبهشت در فرهنگسرای موقت کتاب واقع در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

به پاس یک عمر تلاش

وی قدردانی و تجلیل از حسین محب‌اهری و فرهاد خسروی فر به‌عنوان 2پیشکسوت و هنرمند فعال در عرصه تئاتر را از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره عنوان کرد.حسین محب اهری به‌عنوان پیشکسوت تئا‌تر، در چند سال اخیر با اجرای نمایش‌های مختلف کودک و نوجوان حضور مستمر و مؤثری در فرهنگسرا‌ها داشته و ستاد جشنواره به پاس سال‌ها تلاش و فعالیت از این هنرمند تقدیر خواهد کرد.

همچنین فرهاد خسروی فر کار‌شناس تئا‌تر فرهنگسرای خاوران که 18سال در این فرهنگسرا خدمات قابل توجهی به هنرمندان عرصه تئا‌تر ارائه کرده است، مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. مراسم تقدیر از این دو هنرمند همزمان با اختتامیه نخستین جشنواره تئا‌تر شهر برگزار خواهد شد. شهرام کرمی درباره این تقدیرها گفت: این دو در عرصه تئاتر فرهنگسراهای پایتخت حضور مؤثر و فعالی داشتند.

راه‌اندازی مرکزتئاترشهر2

شهرام کرمی که علاوه بر دبیری این دوره از جشنواره، مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را نیز برعهده دارد از راه‌اندازی مرکز تئاتر شهر2در 6ماه دوم سال خبرداد و افزود: احداث این مرکز که توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در حال ساخت است، رویداد بسیار خوبی در عرصه تئاترحرفه‌ای محسوب می‌شود. سید قاسم ناظمی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این زمینه توضیح داد: بخش عمرانی به خوبی پیش رفته و امیدوارم تا پایان سال نتیجه‌گیری‌هایی در این زمینه حاصل شود.

تئاتر برای همه

ناظمی برگزاری جشنواره تئاتر شهر را همگانی کردن هنر نمایش در سطح تهران خواند و اعلام کرد: این جشنواره با محوریت فرهنگسراها برگزار می‌شود.همچنین ناظمی این وعده را داد که نمایش‌های برگزیده «نخستین جشنواره تئاتر شهر» در طول سال در 220فرهنگسرا و مراکز فرهنگی این سازمان اجرا خواهد شد و اجرای تئاترهای خیابانی در ایام تابستان را گواه این ادعا خواند و گفت: اجرای نمایش‌های خیابانی در ایام تابستان از جمله برنامه‌های ماست که از نظر بنده یکی از اتفاقات خوب در حوزه نمایش است. به‌طور قطع امسال حوزه آموزش را نیز به‌صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. امیدوارم این جشنواره روزنه خوبی برای فعالیت‌های جوانان در شهر تهران باشد.

به گفته او به‌زودی 4مرکز تخصصی نمایش، ادبیات، موسیقی و تجسمی با هدف ایجاد ارتباط دوسویه شهروندان و هنرمندان دراین سازمان راه‌اندازی می‌شود.نخستین جشنواره تئاتر شهر از 16 تا 23 اردیبهشت با حضور گروه‌های تئاتری در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ پایتخت برپا می‌شود.

 

کد خبر 168697

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز