همشهری‌آنلاین: رئیس مجلس در اظهاراتی صریح با بیان اینکه برخی مدام از ساکتین و مارقین و راکبین فتنه سخن می‌گویند گفت: معلوم نیست این تئوری‌ها از کدام کره نازل شده است؟

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در هشتمین همایش حکمت مطهر که در محل سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما و به مناسبت سالروز شهادت شهید آیت‌الله مطهری برگزار شد مطالب مهمی را ارائه کرد که به نقل از فارس در زیر می‌خوانید:

  • باید میدان را برای همه باز کنیم تا همه بتوانند در اداره کشور دخیل باشند، برخی خود را متوجه مملکت می‌دانند در حالی که میدان عمل باید برای همه باز باشد تا همه بتوانند خودشان را نشان دهند، خلوص سازی به معنی فکر درست است.
  • سخنان مخرب در جامعه برای چه چیزی مطرح می‌شود؟ به ادبیات سال‌های اخیر نگاه کنیم؟ آیا این ادبیات ارتقابخش است؟ به جای آنکه بگویند مشکل مردم چیست و از مشکلات مردم که اشتغال و گرانی است، سخن به میان بیاورند، دائما بحث‌های دیگر را مطرح می‌کند؛ یعنی "فتنه" و "انحراف" را.
  • دائما از ساکتین فتنه، مارقین فتنه و راکبین فتنه صحبت می‌کنند.‌ تا کی قرار است این سخنان را مطرح کنید و ادامه دهید؟ چه چیزی عاید شما می‌شود؟ شما چقدر به فکر جامعه اعتنا می‌بخشید؟ مگر آنکه دنبال قبیله‌گرایی هستید، فکر شهید مطهری با این قبیله گرایی‌ها مخالف است.
  • اگر قصد شما خیر است و هر کدام بلدید جامعه را اداره کنید، برای اداره کشور، کاردان می‌خواهیم نه اینکه با این تئوری‌ها که معلوم نیست از کدام کره نازل شده، دنبال آن هستید که یک قبیله‌ای را حاکم کنید ولی این طور نمی‌شود!
  • سطح فرهیختگی در جامعه ما این طور نیست که یک گروه اندک بتواند در کشور حکومت کند. جامعه این موضوع را نمی‌پذیرد و این موارد جزو نقص‌هاست، اگر پایه فکر ما معنویت در آزادی‌ها و رقابت‌هاست، باید بینیم رفتارهای ما چقدر با این موضوع نسبت دارد، واقعا این سخنان را برای خدا می‌گویند؟
  • گاهی به برخی افراد متشخص جامعه که از نظر معنوی و دین رتبه بالایی دارند مانند حضرات آیات مهدوی کنی و مصباح یزدی، نسبت‌های ناروایی مطرح می‌کنند در حالی که هر دو این افراد انسان‌های بزرگ و حکیمی هستند. این گروه به خاطر قبیله خود به ین آقایان توهین می‌کنند.
  • این روش با فکر شهید مطهری فاصله دارد. این مسابقه بر پایه معنویت نیست و بر اساس قدرت است، ظرفیتی که مردم‌سالاری در کشور ما ایجاد کرده و انتخابات که امر مبارکی در کشور ماست، نباید به صحنه جدال تبدیل شود. این جدال‌گری از امور مذموم در سنت اسلامی است و ما باید این موارد و مشکلات را علاج کنیم.
  • پایه رقابت در حوزه سیاسی با فکر شهید مطهری همگون است. اما نباید راه را اشتباه برویم. ما باید این موضوع را در ساختار فکری خودمان شکل دهیم و با معنویت همراه کنیم.

علی لاریجانی در جمع معلمان نمونه کشور نیز مطالب مهمی را مطرح کرد که به نقل از سایت مجلس در زیر آمده است:

  • نباید ادعا کرد که تمام دغدغه‌های فرهنگیان برطرف شده است کار معلمی احتیاج به فراغت روحی دارد تا معلم بتواند در زمینه تعلیم و تربیت هستی خودش را در اختیار دانش‌آموزان بگذارد. وضعیت معیشتی معلمان باید بهبود پیدا کند.
  • حتماً معلمان عزیز هم از این وضعیت گرانی ناراضی هستید که باید هر چه سریعتر اصلاح پیدا کند و اصلاحات اخیر در قوانین آموزش و پرورش هم بیشتر سمت و سوی بهبود وضعیت معیشتی داشته است.
  • در بحث هدفمندی یارانه‌ها و مسائل اقتصادی کمتر بحث نقد منطقی دیده می‌شود و بیشتر سمت‌وسوی صحبت‌ها دعوا و نزاع سیاسی است.
  • حال که انتخابات در کشوری که دموکراسی در آن حاکم است، برگزاری می‌شود، باید وجهه زیبا و دلپذیر انتخابات را به مردم نشان داد و نباید چنین اتفاق مبارکی را تبدیل به بداخلاقی‌ و دعواهای سیاسی کرد.
  • بداخلاقی‌های سیاسی موجب کاهش حضور مردم در انتخابات می‌شود. ممکن است برخی از شیوه‌هایی که در غرب مرسوم است در کشور ما تکرار شود، کما اینکه در انتخابات اخیر کشور فرانسه چنین مسائلی دیده شد که طرفین انتخابات یکدیگر را به افشاگری تهدید می‌کردند، در حالی که اگر کسی بخواهد در تراز جمهوری اسلامی ایران در صحنه حاضر شود، نباید به دنبال حنجره دراندن برای کسب مقام باشد.
  • در همین انتخابات اخیر شاهد بداخلاقی‌های نامناسبی بودیم و در دور دوم نیز شاهد چنین بداخلاقی‌هایی هستیم و بسیاری از این سخنان هیچ لزومی برای بیان ندارد و فقط برای اینکه خود را خوب جلوه دهند چنین سخنانی را مطرح می‌کنند.
  • دیده می‌شود که گاهی بزرگان کشور تخریب می‌شوند که این مسئله اصلا مناسب یک کشور اسلامی نیست چرا که ما نباید سرمایه‌های دینی و سیاسی خود را با اینگونه رفتارها زیر سوال ببریم.
  • آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت الله مصباح براساس وظیفه در میدان انتخابات حاضر شده‌اند و از لیست خاصی حمایت کرده‌اند. چرا باید اینگونه افراد را که براساس احساس وظیفه وارد صحنه شده و برخی کاندیداها را برای حضوری بهتر و کارآمدتر راهنمایی کرده‌اند، تخریب کرد؟
  • در مجلس بعضاً برخی‌ها با بداخلاقی‌های سیاسی اجازه کار کارشناسی را نمی‌دهند. اینگونه افراد وکیل مردم نیستند، چرا که اگر به دنبال حل مشکلات مردم بودند با مشاوران مشورت می‌کردند و برای برطرف کردن معضلات کشور طرح و لایحه ارائه می‌دادند، ضمن اینکه این افراد حیا و ادب را نیز از بین برده‌اند.
  • گلایه از رئیس‌جمهور به دلیل صدور بخشنامه‌ دیروز هیات دولت؛ مطلب این بود که در اصل ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی گفته شده است که دولت می‌تواند آئین‌نامه، مصوبات و بخشنامه‌هایی داشته باشد، برای آنکه این مصوبات دولت مطابق با متن و روح قانون اساسی باشد، باید به رئیس مجلس ارسال شوند و رئیس مجلس این مصوبات را با متن و روح قانون اساسی انطباق دهد، اگر مصوبه‌ای خلاف متن یا روح قانون اساسی باشد، باید این موضوع را به رئیس‌جمهور اعلام و دلیل عدم انطباق آن را مطرح کنند.
  • بر اساس این اصول قانون اساسی، ۳ قانون در مجلس تصویب و مقرر شد رئیس مجلس با تشکیل هیاتی از متخصصان، این مصوبات را با قانون انطباق دهد. چنانچه اگر این مصوبات دولت زاویه‌ای با قوانین نداشت اجرایی می‌شود و اگر این مصوبات دارای اشکال بود، ملغی‌الاثر است.
  • من به تشخیص رئیس جمهور احترام می‌گذارم، ولی انطباق با قانون اساسی طبق اصول وظیفه شورای نگهبان است، ما هم می‌توانیم نظر شخصی داشته باشیم ولی انتشار آن در جامعه نمی‌تواند جاری و ساری باشد.
  • اگر تشخیص من با شورای نگهبان یکسان نباشد، آن را انتشار نمی‌دهم. در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، نظر ایشان در مورد مطلبی، نظر خاصی بود، ولی تاکید کردند من تابع شورای نگهبان هستم، و نظر شخصی خودم را انتشار نمی‌دهم. چرا که هدف این است که امور مملکت پیش برود.
  • قانون اساسی مطلب را کاملا روشن بیان کرده است، طرح مواردی از این قبیل در جامعه به جز تشویش اذهان چه پیامدی دارد؟

 

کد خبر 168669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز