همشهری‌آنلاین: کارشناسان مطالعات آب و هوایی در آمریکا می‌گویند آلودگی هوا در ایالت‌های شرقی آمریکا موجب شکل گیری یک «چاله گرمایی» شده است که این چاله نیز به نوبه خود عامل تغییر در بروز پیامدهای تغییرات جوی در این منطقه است.

چاله گرمایی روی امریکا

به گزارش ایسنا، این چاله گرمایی مانند یک محفظه سرد عمل می‌کند که اثرات پدیده گرمایش جهانی را به طور موقت می‌پوشاند و پنهان می‌کند.

سایت اینترنتی دیزاستر نیوز در گزارشی در این باره آورده است کارشناسان مطالعات جوی در دانشگاه هاروارد تشریح کردند: آلودگی ناشی از ذرات معلق در اواخر قرن بیستم میلادی چهره واقعی فرآیند گرم شدن سطح زمین ناشی از گازهای گلخانه‌ای نظیر دی‌اکسید کربن و متان در مناطق شرقی ایالات متحده را پنهان کرده است. آنها می‌گویند این ذرات معلق و بسیار ریز در اتمسفر زمین می‌توانند تاثیر معکوس روی مقیاس‌های دمایی منطقه‌ای داشته باشند.

more  تبعات دو درجه گرم شدن هوای کره زمین 

اریک لیبنس پرگر در بیانیه اخیر دانشگاه‌ هاروارد در این رابطه گفت:‌ما در این مطالعات نشان داده‌آیم که آلودگی ناشی از ذرات آلاینده در نواحی شرقی آمریکا موجب شده پدیده گرمایش زمین بر خلاف انتظار ما در اثر افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای، تشدید نشده بلکه حتی به تعویق بیافتد. این مطالعه هم چنین نشان داده است که ذرات آلاینده همانند نقاط هسته‌ای برای قطرات آب در ابرها عمل کرده و در نتیجه نور خورشید را بیشتر منعکس نمایند که حاصل آن می‌تواند تاثیرات سرمایشی بیشتر در سطح زمین باشد.

کد خبر 168666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز