پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۰۹
۰ نفر

آوا زمانی: چه ترافیک وحشتناکی! نکند دیر برسم. زنگ اول امتحان دارم! نمی‌‏فهمم برای چی این‌جا این‌قدر شلوغ شده؟! چه خبر است؟! تصادف هم که نشده، چرا این‌قدر ترافیک است؟! نفهمیدی؟ قبلاً تصادف شده و چند تا لامپ ماشین افتاده، رانند‏ه‏‌ها از ترس پنچر شدن دور می‌‏زنند تا از روی آن‌ها رد نشوند!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 647

ای وای این دیگر چی بود؟! چی شد؟! چیزی خورد توی شیشه! چیزی نبود، زباله‏ی راننده‏ی محترم خودروی جلویی بود. انگار پرتقال هوس کرده‏اند. فقط پرتقال هم نیست. تخمه و بیسکویت هم قبلاً خورده‏! نگاه کن! کل کیسه را خالی کرد توی جاده. خوب کیسه‏اش پر شده بود دیگر. آشغال‏‌ها را کف ماشین‏اش که نمی‌‏تواند بریزد!

واقعاً چرا؟! یکی بگوید چرا؟! آخر مگر کار سختی است؟! چه‎قدر وقت می‌‏گیرد؟ زحمت و دردسرش این قدر زیاد است؟! چرا بعضی از ما این‌قدر نسبت به محیط اطرافمان و حقوق بقیه‏ی شهروندان بی‏تفاوت هستیم؟ چرا به خودمان احترام نمی‌‏گذاریم؟ مثل آب خوردن شیشه‏ی ماشین را پایین می‌‏کشیم و شوت! انگار که از شر مزاحم‏‌ترین موجود دنیا ظرف چند ثانیه راحت شده‏ایم. آخر مگر چند تا زباله که اکثراً هم نتیجه‏ی خوردنی‏های ما هستند، جایمان را تنگ می‌‏کنند؟! آزارمان می‌‎دهند؟ چرا نمی‌‏توانیم آن‏‌ها را تا رسیدن به یک سطل زباله نگه داریم و حتماً باید به سرعت نور از شرشان خلاص شویم!

این موضوع خیلی قدیمی است و بارها در باره‌ی آن از یک گوش شنیده‌ایم و از گوش دیگرمان بیرون رفته و هر قدر هم که دوستان دلسوز و مسئولان شهرمان تلاش کردند رعایت آن را به ما یادآوری کنند، نشدکه نشد!

البته چند ماهی است که در بعضی مناطق تهران، کیسه‏های رایگان زباله برای خودرو توزیع می‌‏شود. به گفته‏ی شهرداری منطقه‏ هفت تهران، از دی ماه پارسال ۱۵ هزار کیسه زباله‏ی خودرو بین شهروندان توزیع شده است. اما موضوع جالب این است که این کیسه‏‌ها برای ضایعات تصادفات هم هستند. یعنی این‌که بعد از حوادث رانندگی تا جایی که می‌‏شود ضایعات را جمع کنیم و از محل حادثه یعنی وسط خیابان و بزرگراه برشان داریم تا هم ترافیک ایجاد نکنند و هم خطر و دردسری برای سایر رانندگان و عابران پیش نیاید.

شهرداری کرج هم اعلام کرده که فقط در روز ۱۳ فروردین، ۵۰۰ کیلو کیسه زباله بین شهروندان توزیع شده است تا مردم زباله‏‌هایشان را در طبیعت‌‌ رها نکنند. جمع کردن زباله و آلوده نکردن محیط‏زیست از یک طرف و آخر و عاقبت کیسه‏های پلاستیکی و بازیافت آن‌ها از طرف دیگر. به نظر شما راه‏حل چیست؟

کد خبر 168645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز