گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار حجم تامین مالی بازار سرمایه در سال 90 را 10 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد.

بورس

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی روز گذشته در سی‌ویکمین نشست مطبوعاتی خود گفت: سال گذشته 10 هزارو 500 میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد که این حجم تامین مالی از طریق افزایش سرمایه، انتشار اوراق مشارکت و اجاره در بازار سرمایه انجام شده است.صالح‌آبادی با اشاره به تصویب دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه و قرض‌الحسنه گفت: درصورت درخواست شرکت‌ها، این اوراق جدید امسال در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.

صورت‌های مالی

وی برنامه‌های سازمان بورس در سال‌جاری را مد نظر قرار داد و گفت: دستورالعمل صورت‌های مالی آتی نمونه را برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس ابلاغ کرده‌ایم و باید بتوانیم بر این اساس سطح تحلیل اطلاعات را در بازار سرمایه افزایش دهیم.رئیس سازمان بورس با بیان اینکه هم‌اکنون اطلاعات موجود در بازار کلی است، تاکید کرد: در این شرایط اگر سرمایه‌گذار بخواهد اطلاعات را تحلیل کند با مشکل مواجه می‌شود بنابراین در تلاش هستیم تا اطلاعات ریز را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به مرور درخصوص شرکت‌ها ارائه اطلاعات ریز اجرایی می‌شود، گفت: با این اتفاق سطح تحلیلگری در بازار سرمایه افزایش پیدا خواهد کرد. صالح آبادی با اشاره به اینکه یکی از دستورالعمل‌های سال قبل معامله با اشخاص وابسته بود، اعلام کرد: با اجرای این دستورالعمل در تلاش هستیم تا معاملات صورت گرفته بین شرکت‌ها به‌صورت منصفانه صورت بگیرد. وی افزود: مطابق دستورالعمل معامله با اشخاص وابسته اگر سهامداری بیشتر از 5 درصد سهام شرکت را داشته باشد و به معاملات اعتراض داشته باشد می‌تواند اعتراضش را به سازمان اعلام کند و ما بررسی لازم را انجام می‌دهیم و گزارش آن را به مجمع می‌فرستیم.

نظارت‌های درونی

رئیس سازمان بورس با اشاره به نهایی شدن مقررات دستورالعمل کنترل داخلی شرکت‌های بورسی و فرابورسی تصریح کرد: براساس این دستورالعمل شرکت‌ها درون خودشان نظارت درونی می‌کنند. صالح‌آبادی دستورالعمل روابط سرمایه‌گذاران را مد نظر قرار داد و گفت: این دستورالعمل بر روابط استاندارد بین مشتریان و شرکت‌ها تاکید کرده و در تلاش است تا این روابط به‌صورت استانداردشده باشند که به این منظور استانداردی را طراحی و به شرکت‌ها ابلاغ می‌کنیم.

رتبه بندی کارگزاران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از رتبه‌بندی کارگزاران اوراق بهادار و کالا خبر داد و گفت: هم‌اکنون فرایند رتبه‌بندی آغازشده و فرم‌ها نیز به کارگزاران ارسال شده است که طی دو ماه آینده فرایند تکمیل اطلاعات به پایان رسیده و اعلام رتبه‌های کارگزاران کالایی و اوراق بهادار به‌صورت همزمان انجام خواهد شد.

صندوق تضمین تسویه وجوه

وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق تضمین تسویه در بازار سرمایه گفت: کارگزاران باید ظرف سه روز و تا ساعت 10 صبح روز سوم نسبت به تسویه اقدام کنند و به‌منظور اینکه تسویه درست تا همان ساعت تعیین شده انجام شود، صندوق تضمین تسویه راه‌اندازی می‌شود تا چنانچه چک کارگزاران تا ساعت مقرر آماده نبود، مبلغ از صندوق پرداخت شود، تا پس از آن کارگزاران مبلغ را به صندوق بپردازند.صالح‌آبادی با اشاره به اینکه صندوق نباید به محلی برای تامین مالی کارگزاران تبدیل شود، ابراز داشت: برای جلوگیری از این اقدام، به ازای هر ساعت تاخیر، جریمه‌ای به کارگزاران تعلق می‌گیرد.

سهامداران بانک‌ها نگران نباشند

رئیس سازمان بورس درخصوص تکلیف سهامداران بانک‌های لغو مجوزشده اعلام کرد: با بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم تا تکلیف این دسته سهامداران را معلوم کنیم.وی در ادامه درخصوص مجوز پذیره‌نویسی بانک خاورمیانه عنوان کرد: تمامی استعلامات گرفته شده و حساسیت‌های لازم اعمال شده، امیدواریم بانک خاورمیانه با مشکلات دیگر بانک‌ها روبه‌رو نشود.

کمبود کارگزاری نداریم

وی درخصوص مجوز تأسیس کارگزاری گفت: در حال حاضر تعداد کارگزاران فعال برای بازار سرمایه کافی است و برنامه‌ای برای ارائه مجوزهای جدید نداریم. وی ادامه داد: در حال حاضر 33کارگزار اوراق بهادار، 55 کارگزار اوراق بهادار و بورس کالا و 20 کارگزار مختص برای بورس کالا داریم.

بازار آتی ارز منتفی است

صالح‌آبادی درباره راه‌اندازی بازار آتی ارز گفت: بازار آتی ارز فعلا منتفی است و به جای آن، گواهی ارزی به‌صورت معاملات نقد در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.وی تأکید کرد: این گواهی‌ها نقدی است و مقررات آن در کمیسیون فرعی شورای بورس نهایی شده و در انتظار موافقت بانک مرکزی در این خصوص هستیم.

توقف طولانی نمادها

رئیس سازمان بورس درخصوص توقف طولانی مدت نماد برخی شرکت‌های بورسی گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون بازار پایه فرابورس راه‌اندازی شده‌، چنانچه شرکتی نتواند شرایط لازم برای حضور در تابلوهای بورس را حفظ کند به این بازار منتقل می‌شود.

دلایل فدراسیون جهانی بورس‌ها منطقی نیست

صالح آبادی در باره اخراج بورس اوراق بهادار تهران از فدراسیون بورس‌های جهانی افزود: اعتراض شرکت بورس به فدراسیون اعلام شده و منتظر نظرات نهایی این نهاد هستیم.وی درخصوص علت تعلیق عضویت بورس اوراق بهادار تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها گفت: فدراسیون مدعی است که سازمان بورس و اوراق بهادار (نهاد ناظر) عضو IOSCO نیست و این ادعا جزئی از اساسنامه این فدراسیون نیست.

کد خبر 168633
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز