همشهری آنلاین: نرخ کرایه تاکسی این روزها علاوه بر اینکه دغدغه اصلی تاکسیرانان و مسافران است، نظر مسئولان شهری و شورای شهر را نیز به خود معطوف ساخته است؛ موضوعی که رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بالاخره با گذشت بیش از دو ماه از تصویب اولیه آن خبر داده و گفته است: "نرخ‌های جدید به صحن شورا ارائه شده است."

به گزارش همشهری آنلاین، اواخر سال 90 بود که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران "نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال 1391" را به شورای اسلامی شهر تهران برای تصویب ارسال کرد اما این لایحه بدلیل فرصت کوتاه اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار نگرفت و تا شروع سال جدید بلاتکلیف ماند.

این مسئله موجب شد که برخی از تاکسیرانان در شروع سال جدید خودشان دست به کار شوند و کرایه‌هایشان را افزایش دهند اما از آنجا که این نرخ‌ها غیرمنطقی و البته غیرقانونی بود موجب اعتراض مسافران شد؛ اعتراضی که سرانجام اعضای شورای شهر تهران را واداشت تا با سرعت بیشتری لایحه ارسالی شهرداری تهران درباره نرخ‌های جدید کرایه تاکسی را بررسی کنند.

البته در این میان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیهای شهر تهران نیز بیکار ننشست و ضمن حمایت از حقوق تاکسیرانان و درخواست از شورای شهر برای تصویب هرچه سریعتر نرخ‌ها با افراد متخلفی که کرایه غیرقانونی از مسافران دریافت می‌کردند، برخورد کرد و در گفتگو با رسانه‌ها از مردم خواست که تاکسیرانان متخلف را به سامانه 1888 شهرداری تهران معرفی کنند.

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی در بیست و سوم فروردین ماه 91 گفته بود:‌ "رانندگان تاکسی هم مانند دیگر اقشار جامعه باید هزینه‌های خود را تامین کنند اما این دلیلی برای افزایش خودسرانه کرایه تاکسی نمی‌شود بنابراین درصورت مشاهده هرگونه تخلف با رانندگان تاکسی متخلف برخورد خواهد شد."

نرخ‌های جدید تاکسی و قیمت سوخت

یکی دیگر از دلایل تاخیر در تصویب نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها که به پیشنهاد معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران باید تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کرد، موافقت نکردن شورای شهر با این موضوع بود؛ اعضای شورای شهر معتقد بودند بدلیل مشخص نشدن قیمت سوخت حامل "بنزین" از سوی دولت، نمی‌توان نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها را مشخص کرد.

رئیس شورای شهر تهران شانزدهم فروردین ماه در این باره گفته بود: تا زمانی که قیمت بنزین مشخص نشود نمی‌توان قیمت تاکسی را نهایی کرد.

مهدی چمران اظهار داشت: مشکل این است که ما هنوز نمی‌دانیم که آیا در سال جدید قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟ و اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند به چه میزان است.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، بررسی لوایح افزایش قیمت کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال 91 در کمیسیون‌های تخصصی شورا بررسی می‌شود اما شورا به دلیل آن که دوباره مجبور به بررسی افزایش کرایه‌ها نشود منتظر میزان افزایش قیمت بنزین خواهد ماند.

و در نهایت

اما امروز، پس از گذشت بیش از دو ماه از ارائه لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های شهر تهران، رئیس کمیسیون شورای شهر تهران گفته است: "نرخ‌های جدید در کمیسیون عمران به تصویب رسید و برای تصویب نهایی در صحن شورا ارائه شد."

حمزه شکیب افزود: در کمیسیون عمران تصمیم گرفته شد شورا در خصوص تعیین نرخ‌های جدید کرایه‌ها تعیین تکلیف کند و بعد منتظر اعلام جدید سوخت باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد کمیسیون عمران درخصوص مسیرهای مختلف متفاوت است به طور مثال در یک مسیر هیچ گونه افزایشی نداشته‌ایم و در مسیری دیگری تا 20 درصد افزایش را تصویب کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر همچنین گفته است: نرخ‌های جدید را بر اساس مسیرهای جدید تعریف کردیم که در مجموع 0 تا 20 درصد افزایش دارد. البته این نرخ‌ها باید در صحن شورا به تصویب اعضا برسد.

به گفته شکیب در تصویب قیمت‌های جدید هم افزایش هزینه‌های رانندگان و هم توان شهروندانی که از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده است.

پایان اردیبهشت؛ پایان دعوا بین تاکسیرانان و مسافران

همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این رابطه به ایسنا گفته است: برابر اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در ابتدای سال جاری 21/5 درصد بوده است؛ این میزان تورم در شرایطی است که هنوز نرخ سوخت بابت اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها تغییر نکرده است.

به گفته جعفر تشکری هاشمی، شورای شهر بر مشکلات رانندگان کاملا واقف است و بنابراین نرخ جدید کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال 91 تا پایان اردیبهشت‌ ماه تعیین شود.

کد خبر 168574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز