کاخ سلطنتی ناصرالدین‌شاه که به‌عنوان بنای به جای مانده از دوران قاجاریه در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده تبدیل به مخروبه‌ای متروکه شده است.

کاخ مخروبه ناصرالدین شاه

تصاویری که دیروز بر خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت نشان می‌دهد که از کاخ ییلاقی ناصرالدین‌شاه که پیش‌تر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است تنها ویرانه‌ای باقی است. براساس این گزارش، سازمان میراث فرهنگی کشور تنها راه نجات این عمارت تاریخی را واگذاری آن به بخش خصوصی اعلام کرده است.

کاخ ییلاقی ناصرالدین‌شاه در منطقه شهرستانک قرار دارد. این کاخ تاریخی که به کاخ ناصری نیز شهرت دارد در سال 1295 هجری قمری به دستور ناصرالدین‌شاه در دره گل کیله شهرستانک در روستاهای توابع شهرستان کرج در جاده چالوس بنا شد و براساس آنچه این خبرگزاری منتشر کرده تنها راه ارتباطی آن جاده چالوس به کرج است.

براساس آنچه در مطالعات تاریخی نیز آمده است، این راه مسیر عبوری اردوی خانوادگی ناصرالدین‌شاه قاجار بود که برای گذراندن ایام گرم تابستان به اتفاق اعضای حرمسرای ناصری و خدمه از تهران رهسپار این کاخ می‌شد.عمارت کاخ ناصری که به ثبت ملی نیز رسیده است دارای 19 اتاق در 2جبهه شمالی و شرقی عمارت است که کاربری خدماتی داشت. این مجموعه‌ همچنین دارای 2حمام است که یکی از آنها مورد استفاده همراهان شاه بود و دیگری به شخص ناصرالدین‌شاه اختصاص داشت.

نقاشی‌های موجود در عمارت این کاخ که البته از معماری شاخصی نیز برخوردار است اثر دست استاد کمال الملک نقاش است. کاخ شهرستانک براساس آنچه خبرگزاری مهر منتشر کرده است پس از سلطنت ناصرالدین‌شاه از رونق افتاد و به‌دلیل شرایط آب و هوایی و تخریب‌های انسانی به‌شدت آسیب دید.

تصاویر منتشر شده از کاخ ناصری نیز نشان می‌دهد که کلونی موریانه‌ها ارسی‌های کاخ سلطنتی ناصرالدین‌شاه را تسخیر کرده و تاکنون نیز هیچ‌گونه عملیاتی برای پاکسازی ارسی‌های چوبی که قدمت آنها به بیش از 100سال می‌رسد انجام نشده است. محمدرضا پوینده، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز درباره وضعیت این کاخ گفته که این کاخ در اختیار صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی است و در آینده نزدیک قرار است به یک شرکت خصوصی برای بهره‌برداری، احیا و مرمت واگذار شود. به گفته پوینده این شرکت طرح بزرگی را در دست دارد که حدود 1500 هکتار از زمین‌های چالوس را در برمی‌گیرد و کاخ شهرستانک نیز به‌عنوان یکی از طرح‌های حوزه میراث فرهنگی در طرح آنها قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: مسئولان شرکت خصوصی در کارگروه میراث‌فرهنگی و گردشگری طرح بهره‌برداری و مرمت این کاخ را مطرح کرده‌اند که با کلیت موضوع موافقت شده است. آنطور که پوینده اعلام کرده است مرمت کاخ ییلاقی ناصرالدین‌شاه که اکنون به مخروبه‌ای متروکه تبدیل شده است نیازمند اعتباری کلان است که بودجه سازمان میراث‌فرهنگی کفاف آن‌را نمی‌دهد؛ بنابراین کاخ ناصری باید به‌مدت 10 یا 15 سال به بخش خصوصی واگذار شود تا بهره برداری از آن جبران هزینه مرمت را بکند.

پیش‌تر معاون میراث‌فرهنگی کشور گفته بود که مرمت کاخ تاریخی ناصرالدین‌شاه در شهرستانک با یک میلیارد ریال شروع می‌شود که اکنون به گفته مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان البرز تنها راه احیای این کاخ واگذاری به بخش خصوصی است.

کد خبر 168513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز