همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور طی حکمی به دستیار ویژه، یک عضو کابینه خود و یکی از اعضای شورای شهر خواستار روشن شدن علل ورود حجم عظیم آب به متروی تهران و اعلام میزان خسارات وارده و راه‌های جلوگیری از حوادث مشابه شد. این در حالی است که خط 4 مترو طی اقدام جهادی مسئولان شهری در حداقل زمان بازگشایی شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، رئیس جمهور درست یک روز پس از بازگشایی بخش آب گرفته خط 4 متروی تهران سه مامور ویژه برای بررسی دلیل ورود آب سیل به مترو اختصاص داد.

محمود احمدی نژاد از وزیر راه و شهرسازی، یک عضو شورای شهر تهران و دستیار ویژه خود خواست تا ضمن بررسی دقیق علل ورود حجم عظیم آب به مترو، میزان خسارات وارده و راه های جلوگیری از حوادث مشابه را به وی و مردم اعلام کنند.

متن نامه رئیس جمهور به شرح ذیل است:

جناب آقای مهندس نیکزاد وزیر محترم راه و شهرسازی
جناب آقای دکتر شکیب عضو محترم شورای شهر تهران
جناب آقای مهندس محرابیان دستیار ویژه رییس‌جمهور

ورود حجم عظیمی آب به کارگاه ساخت ایستگاه و سپس تونل‌های فعال مترو، علاوه بر به خطر انداختن سلامت جمع کثیری از هموطنان عزیز و ایجاد نگرانی شدید در مردم، موجب ایراد خسارات سنگین به امکانات عمومی گردید.

ضروری است به اتفاق نسبت به بررسی دقیق و علمی چگونگی و علت و عوامل بروز این واقعه و میزان خسارات وارده و ارائه راه‌های جلوگیری از تکرار حوادث مشابه اقدام و نتایج حاصل را به مردم عزیز و اینجانب اعلام نمایید.

رئیس جمهور در حالی این نامه و دستور را صادر کرده که روز گذشته بخش آب گرفته مترو خط 4 پس از 11 روز تلاش جهادی مسئولان شهری و مترو بازگشایی شد. مدت زمانی که از سوی مسئولان استانداری 2 سال تخمین زده شده بود!

پیش از این نیز و درست زمانی که آب وارد شده به مترو خارج شده بود رئیس جمهور دستوری در این زمینه داده بود که با موافقت وزیر نفت روبرو شده بود! بر اساس این دستور به منظور تسریع در رفع بحران آب گرفتگی برخی از خطوط متروی تهران، شرکت حفاری شمال تخلیه آب در ایستگاه‌های مختلف غرب تهران را آغاز کرد!

این دستور نیز در حالی صادر شده بود که قلی‌ها مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو به همشهری‌آنلاین گفته بود که رئیس جمهور زمانی این دستور را صادر کرده که آب سیلاب به طور کامل خارج شده و نیازی به دستور احمدی نژاد نبوده است.

وزیر کشور نیز پیش از این در ابلاغی به استاندار تهران خواستار تشکیل تیمی مرکب از کارشناسان مجرب برای بررسی علل وقوع حادثه جاری شدن سیل در متروی تهران و ارزیابی دقیق خسارات وارده شده بود.

این دستورات و احکام در حالی از سوی دولت صادر می‌شود که مسئولان شهری بدون هیچگونه سیاسی کاری در این زمینه برای ارائه خدمات به مردم تهران به رفع سریع مشکل پرداختند و توانستند در حداقل زمان مشکل را رفع کنند. اقدامی که در تریبون نماز جمعه نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

آیت الله احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های  نماز جمعه  تهران با بیان اینکه سیل تهران همه ما را غافلگیر کرد، گفت: شهردار تهران همه تلاش خود را به کار بست تا برای کسی اتفاقی نیفتد و تا جایی که در جریان هستم شهردار تهران چند روز نخوابید و این سیل را به خوبی مدیریت کرد.

شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: نحوه مدیریت بحران صورت گرفته قابل تقدیر است شاید انجام این عملیات با سرعتی که شکل گرفت، در دنیا بی‌نظیر باشد. اما باید از بروز این حوادث پیشگیری کرد.

علیرضا دبیر نیز در یکی از جلسات شورای شهر گفت: در زمان حادثه برخی دوستان به جای انجام دادن مصاحبه باید کمک می‌کردند. آنها تنها یک لحظه تصور می‌کردند که زن و فرزند و خانواده خودشان هم سوار بر قطار مترو هستند.

دبیر با تاکید بر اینکه پیشگیری مسئله بسیار مهمی است اظهار داشت: در زمان بحران همه کمک می‌کنند، نه اینکه بحث‌هایی مطرح شود که استرس جامعه را بالا ببرد. همدلی در این شرایط بسیار مهم است، یک نفر مثل آقای پرورش مدیرعامل آب و فاضلاب تهران 48 ساعت بیدار می‌ماند و پای کار است اما بعضی‌ها صحبت‌های دیگری می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر ادامه داد: وقتی اتفاقی رخ می‌دهد استرس و نگرانی در جامعه ایجاد می‌شود، خانواده‌هایی که منزل مسکونی‌شان در آن محدوده تخلیه می‌شد نگرانی بسیاری داشتند در این میان مهم است که یک مسئول وقتی حرف می‌زند بداند چه چیزی عنوان می‌کند، آیا صحبت‌هایش مردم را آرام می‌کند یا استرس آنها را افزایش می‌دهد.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز روز گذشته در مراسم بازگشایی بخش آب گرفته مترو گفت: علل وقوع حادثه را باید از دامنه البرز رسیدگی کرد که با یک بارندگی سیل به راه می‌افتد. براساس قوانین و مقررات مجموعه مسیر سیلاب‌ها ، مسیر رودخانه‌ها و مدیریت آن بر عهده چه کسی است، موضوعاتی است که قانون آن را با شفافیت روشن کرده و اینکه چه کسی باید حریم آنها را رعایت کند کاملا مشخص است اما در مجموع پی بردن به علل وقوع این حادثه نیاز به کار کارشناسی دارد و موضوعی مدیریتی و تجربی است نه سیاسی.

وی ادامه داده بود: این حادثه می‌توانست خطر بزرگی باشد و خسارت جانی و مالی زیادی را تحمیل کند اما خوشبختانه خسارات جانی حادثه صفر بود و ما حتی یک مجروح نداشتیم و خسارات مالی در حداقل قرار داشت چراکه اگر آب در هر جای دیگر شهر رها می‌شد خسارات مالی و جانی با اکنون قابل مقایسه نبود.

اما در این میان معاون استاندار تهران بارها و بارها به جای کمک به شهرداری به گفتگو با رسانه‌ها پرداخت و با ارائه آمار کذب سعی در سیاسی کردن سیلابی داشت که می‌تواند در هر نقطه‌ای از دنیا رخ دهد. از احتمال کشته شدن مردم تا خسارتی بالای 100 تا 200 میلیارد اظهاراتی بود که مسئولان استانداری مطرح کردند. مسئولانی که به گفته مسئولان شهری هنگام وقوع حادثه گوشی‌های موبایل خود را خاموش کرده بودند اما صدای تخریب آنها از رسانه‌ها شنیده می‌شد. خسارت وارد شده به مترو نیز بر اساس آنچه مسئولان شهری اعلام کرده‌اند 21 میلیارد تومان بوده نه 200 میلیارد تومان!

کد خبر 168303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز