سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

مهدی تهرانی: مطابق معمول سال جدید سینمایی در اروپا با شروع فستیوال فیلم کن به عنوان مطرح‌ترین و معتبرترین جشنواره فیلم آغاز می‌شود.

کن 65

جشنواره کن 27 اردیبهشت امسال 65 ساله می‌شود، اما افسوس که سینمای ایران که روزگاری نه چندان دور  مدتها ماه عسلش را در کن برگزار می‌کرد، در دوره شصت و پنجم نیز نماینده ندارد.

مطابق معمول سال جدید سینمایی در اروپا با شروع فستیوال فیلم کن به عنوان مطرح‌ترین و معتبرترین جشنواره فیلم آغاز می‌شود. کن ،امسال 65 ساله می‌شود، با این همه در نوع نگاه سینمایی‌اش به ذات هنر هفتم تغییری ایجاد نشده و همه ی اعتبار آبروی سینما را بر دوش خواهد کشید. در واقع آنچه کن را همیشه بالاتر و مهمتر از دیگر فستیوال‌های سینمایی قرار داده به همین نوع نگاه برمی‌گردد.

کن با این همه عظمت و کسوت هنوز به جوان ها و تازه کار ها فرصت می دهد،قسمتی از وجود آرشیوی و آموزشی اش را در بخش های جنبی به نمایش می گذاردو  بخش بازاریابی و نمایشگاه فیلمش در جهت توسعه و تقویت رابطه ی فرهنگی و سینمایی کشورها بهترین فرصت ها در اختیار نماینده های آنها قرار می دهد.

برنامه ریزی و چارت منظم جشنواره کن در تمامی دوره ها نشان اصلی از همه گیر بودن و فراگیر بودن این رخداد مهم سینمایی دارد.نماینده یک کشور چه به عنوان شرکت کننده در بخش اصلی و مسابقه و چه به عنوان شرکت کننده در بخش های فرعی و جنبی وقتی در کن حضور دارد می تواند به خود ببالد که در المپیک سینمایی حاضر شده است.اما افسوس که سینمای ایران که روزگاری نه چندان دور  مدتها ماه عسلش را در کن برگزار می کرد،در دوره شصت و پنجم نیز نماینده ندارد.

به هر روی در کن 65 نیز می توانیم امید داشته باشیم که اوضاع به لحاظ کیفیت آثار ،شانه به شانه دوره هایی مانند دوره 50 و حتی قبل تر از آن بساید.دوره هایی که درآنها کارگردان هایی نظیر کوئنتین تارانتینو و یا برادران کوئن به عنوان کشف خالص کن از آثارشان رونمایی شد و توانستند برای سال های بعد خون تازه ای به بدنه سینما تزریق کنند.

امسال نیز به مانند سالهای قبل عشق کن های بسیاری در این فستیوال حضور دارند.کارگردانانی که اگرچه سن و سالی از آنان گذشته است اما نمی توانند از کن دل بکنند.کن لوچ معروفترین آنهااست که امسال با فیلم سهم فرشتگان به بخش مسابقه آمده است.میشائیل هانکه نیز با فیلم عشق به کن آمده و از قدیمی ها باید از آلن رنه نیز یاد کرد که با فیلم هنوز چیزی ندیدی محفل پیرمرد ها را گرم کرده است.عباس کیارستمی را نیز باید به جمع این ریش سفیدان نخل طلا برده اضافه کرد.کیارستمی که دو سال پیش نیز با کپی برابر اصل در کن حضور داشت و ژولیت بینوش بازیگر نقش اول فیلمش جایزه بهترین بازیگر زن کن 63 را از آن خود کرده بود، حالا با فیلم مثل یک عاشق ،می خواهدبه سال های طلایی برگردد.او پیش از این در سال 1997 با فیلم طعم گیلاس نخل طلای کن را بدست آورده بود.

از دیگر کارگردان هایی که در بخش مسابقه حضور دارند هیچکدام با کن غریبه نیستند.چراکه یا پیش از آن به دفعات در کن و در بخش مسابقه حضور داشته اند و یا اینکه در بخش جنبی شرکت کرده بودند.لی دانیلز با فیلم گزارشگر،والتر سالس با فیلم در جاده،دیوید کراننبرگ با فیلم کاسموپلیس و اندرو دومینیک با فیلم آنها را با ملایمت بکش جزو این سری از فیلمسازان به شمار می آیند.

افتتاحیه کن 65 نیز با اکران قلمرو طلوع ماه ساخته وس اندرسون همراه خواهد بود.کن نسبت به فیلم های افتتاحیه اش چند سال است که دست به آزمون و خطا نمی زند و تقریبا از کن 59 به بعد عمده فیلم های افتتاحیه باعث رضایت منتقدان و تماشاگران شده است.اگر خاطرتان باشد در کن 59 فیلم کد داوینچی اکران شد و در کن 60 فیلم شبهای تمشکی من!در کن 64 نیز نیمه شب در پاریس وودی آلن باعث رونق افتتاحیه شده بود.

کن 65 از منظر دیگری نیز مهم است.چرا که پس از مدتها کن 64 دارای فیلم هایی با کیفیت مناسب بود و جمع بندی کلی فیلم های بخش مسابقه حاکی از این امتیاز مثبت بود که برخلاف دوره های 61 و 62 و 63 فیلم ها فدای تامها نشده بود.حالا کن 65 نیز باید مسیر دوره قبلی را ادامه دهد.روندی که با توجه به اعلام اسامی فیلمسازان بخش مسابقه می تواند به واقعیت بپیوندد.

به هرروی از 27 اردی بهشت تا 7 خرداد امسال،جدال 22 کارگردان در بخش مسابقه کن 65 آغاز می شودو باید دید در پایان کدام شوالیه با نخل طلا به خانه برمیگردد.

با یادآوری اینکه پیش از شروع آغاز فستیوال فیلم کن ،به رویه هر سال هر 22 کارگردان و 22 فیلم حاضر در بخش مسابقه را مجزا در همین جا برایتان معرفی خواهیم کرد.

کد خبر 168293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز