همشهری آنلاین: میزگرد فرصت و چالش های تحول بنیادین دنیای عرب برای آلمان و اروپا' به صحنه انتقاد از دوگانگی غرب در قبال انقلاب های مردمی در منطقه خاورمیانه تبدیل شد.

به گزارش ایرنا،نشست بررسی انقلاب های عربی در خاورمیانه به دعوت بنیاد 'فریدریش ناومان' وابسته به حزب لیبرال دموکرات های آلمان در برلین برگزار شد.

در این نشست یک روزه که شنبه برگزار شد، کرنلیا پیپر معاون وزیر امور خارجه، 'مارینا شوستر' سخنگوی امور حقوق بشر فراکسیون لیبرال دموکرات ها در پارلمان و معاون گروه پارلمانی آلمان و مصر، 'پیتر شل لاتور'،خبرنگار با سابقه، نویسنده و تحلیگر سیاسی آشنا به مسائل خاورمیانه و 'اودو اشتاین باخ' اسلام شناس، مورخ و رییس سابق موسسه شرقشناسی آلمان در هامبورگ حضور داشتند.

اشتاین باخ در این نشست، با اشاره به سابقه و تاریخچه حضور غرب در کشورهای عربی منطقه خاورمیانه، گفت: غرب سال ها از رژیم های مستبد و دیکتاتوری حمایت می کرد و نباید تعجب کنیم که اعراب این روزها نسبت به ادامه این حضور در قالب بنیاد های علمی و تحقیقاتی در کشور های خود با دیده شک و تردید نگاه کنند.

این اسلام شناس آلمانی،افزود: کاری که غرب سال ها در خاورمیانه انجام داد در واقع ممانعت از وقوع انقلاب های مردمی و تحقق دموکراسی در کشورهای این منطقه بود.

وی تاکید کرد: اروپا و غرب بایستی با این چالش اساسی که بالاخره باید چه موضعی در قبال تحولات ایجاد شده در کشورهای عربی اتخاذ کند، کنار بیاید.

اشتاین باخ خاطرنشان کرد: غرب همیشه می خواهد برای جهان عرب تعیین تکلیف کند و حتی درمورد ترکیه غیر عرب رخ می دهد که شاهدیم دولت اسلامی دارد و به مراتب دموکرات تر از 10 سال قبل است که خود را از اروپایی ها، غربی تر می دید.

رییس سابق موسسه شرقشناسی آلمان، در ادامه با این پیش بینی که در 10 سال آینده جهان عرب به استثنای عربستان، شاهد تغییرات بنیادین خواهد بود، گفت:

این احتمال وجود دارد که جهان عرب به سمت انسجام بیشتر کشورها پیش رود و با الگو برداری از اتحادیه اروپا به سمت گسترش همکاری های اقتصادی و سیاسی پیش رود.

وی درعین حال گفت: البته این درحالتی اتفاق خواهد افتاد که کشورهای خلیج فارس ثروت های خود را برای خرید اسلحه هدر ندهند.

' پیتر شل لاتور' روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی با سابقه آلمانی نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان در این نشست، با انتقاد از دخالت ها و همچنین برخوردهای دوگانه غرب با انقلاب های عربی، گفت: امور این کشورها باید به عهده خود ملت ها گذاشته شود که بتوانند آینده سیاسی خود را تعیین کنند.

شل لاتور افزود: ما امروز در برخورد غرب با قیام ملت ها در کشورهای عربی منطقه شاهد تناقض آشکار هستیم و نمونه بارز این تناقض،برخورد با قیام مردم بحرین و سرکوب بی رحمانه آن از سوی رژیم آل خلیفه است.

وی با حیرت آور خواندن سکوت پرسش برانگیز غرب درمورد کشتار مردم بحرین، افزود: برای غربی ها انتقاد از رژیم آل خلیفه در بحرین، یک تابو است، شود زیرا این کشور، عربستان و امارات، دوستان نزدیک غرب هستند.

این نویسنده و تحلیلگر باسابقه آلمانی در ادامه از صدور بیش از 250 تانک لئوپارد آلمان به عربستان انتقاد کرد و گفت: این اقدام هیچ توجیه نظامی ندارد اما می تواند برای سرکوب قیام های مردمی از جمله در بحرین مورد استفاده قرار گیرد.

شل لاتور خاطرنشان کرد: اوج رفتار منافقانه هنگامی است که 'آلن ژوپه'،وزیر خارجه فرانسه و همتای سعودی او در یک کنفرانس مشترک خبری از آزادی و دموکراسی در سوریه دم بزنند اما درمورد بحرین سکوت کنند.

این روزنامه نگار افزود: برخلاف تصوری که در مورد رژیم اسد وجود دارد و در رسانه های غربی به آن دامن زده می شود،حتی طیف متوسط سنی های این کشور نیز همه علیه دولت نیستند.

این تحلیلگر سیاسی آشنا به امور خاورمیانه تاکید کرد: به نظر من هدف غرب در سوریه برکناری اسد نیست، بلکه فراتر از آن را می خواهد که از بین بردن قدرت شیعه و هلال شیعی در منطقه خاورمیانه است.

شل لاتور با بیان اینکه حکومت عربستان از گروه تروریستی القاعده که به گفته او ابزاری برای اجرای سیاست ریاض و همچنین دولت آمریکا است، اشاره کرد و گفت: امروز از این گروه تروریستی برای ماموریت در کشورهای مختلف از جمله افغانستان، پاکستان و عراق استفاده می شود.

وی افزود: عربستان درمورد سوریه نیز در حمایت از مخالفان دولت این کشور با ارائه کمک 100میلیون دلاری سلاح و نیروی انسانی برای جنگ افروزی تامین می کند تا به اجرای سیاست های غرب در این کشور کمک کرده باشد .

به گفته وی، غرب اکنون در منطقه خاورمیانه در یک وضعیت عجیب و غریب قرار گرفته است، بگونه ای که برای ادامه حضور در منطقه متکی به رژیم های ارتجاعی، محافظه کار و همچنین سرکوبگر است و از طرف دیگر باید ادعای کمک به برقراری دموکراسی در این کشورها را مطرح و اجرا کند.

شل لاتور در ادامه سخنان خود به برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اشاره کرد و با تاکید بر بی تاثیر بودن تحریم های اقتصادی، نسبت به هرگونه حمله نظامی علیه ایران هشدار داد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم نفتی اروپا علیه ایران هیچ فایده ای نداشته، گفت: کیفیت نفت ایران بسیار زیاد است و بدون هیچ مشکلی مشتریان بسیار خوبی از جمله چین و هند دارد.

وی افزود: نتیجه تحریم نفت این شد که قیمت های جهانی الا برود و به نفع ایران تمام شود و آمریکایی ها نیز درمورد برنامه هسته ای تهران به بن بست رسیده اند و قادر به انجام هیچ کاری نیستند.

کد خبر 168283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز