اردبیل: تفاوت آشکار هزینه‌های دندانپزشکی و افزایش خودسرانه تعرفه‌های درمانی از سوی دندانپزشکان در اردبیل نه تنها زمینه نارضایتی شهروندان را فراهم کرده بلکه موجب بی‌رغبتی بیماران برای درمان بیماری و ارتقای بهداشت دهان و دندان شده است.


به گزارش مهر، درحالی‌که نهادهای ذی‌ربط وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی متولی ارائه تعرفه‌های دندانپزشکی هستند، تفاوت فاحش تعرفه‌های دندانپزشکی در اردبیل سؤالی است که به اعتقاد شهروندان به ضعف کنترل دستگاه‌های نظارتی و در نتیجه اعمال سلایق شخصی پزشکان و به گمان نهادهای مسئول به بی‌اطلاعی عمومی شهروندان از پیچیدگی درمان برمی‌گردد.

سردرگمی شهروندان اردبیلی با تعرفه‌های متفاوت

یک شهروند اردبیلی با انتقاد از تعرفه‌های سنگین دندانپزشکان یکی از دلایل عمده گسترش بیماری‌های دهان و دندان در اردبیل را تاخیر و توقف درمان به‌دلیل گرانی و هزینه‌های سنگین درمانی این بخش دانست. علیرضا یوسفی افزود: در مراجعه به دندانپزشکان مختلف با شرایط تخصصی مختلف و حتی یکسان با تعرفه‌های متفاوتی در تمام تعرفه‌های جزئی و حتی جراحی مواجه می‌شویم که علت آن برای بیماران مشخص نیست. وی با بیان اینکه پزشکان این حوزه نیز هیچ توضیحی به بیمار ارائه نمی‌دهند، افزود: تنها دلیل ایراد شده از سوی پزشکان کیفیت مواد استفاده شده برای درمان و نحوه درمان بوده و این در حالی است که شهروندان به‌درستی نمی‌توانند در کیفیت مواد استفاده شده قضاوت کنند.

سوءاستفاده دلالان

رئیس دانشکده دندانپزشکی استان اردبیل در این خصوص گفت: تعرفه دندانپزشکی براساس تخصص پزشک تعریف می‌شود و گاهی به‌دلیل ضعف آگاهی عموم مردم و ضعف نظارت‌ها تناقضاتی در این خصوص مشاهده شده است. ابوالفضل باقری تجربه کاری پزشک، مهارت، نوع مواد استفاده شده و قرارداد بین بیمار و پزشک را بیشترین دلیل در تعیین تعرفه‌های دندانپزشکان برشمرد و تصریح کرد: با توجه به اینکه دندانپزشکی علمی تجهیز محور است و گرانی این تجهیزات و پیچیدگی‌های بسیاری که در نحوه درمان بیماری‌ها دارد نیازمند دریافت هزینه بالاتری است.

وی معتقد است پزشکان با توجه به امکانات خود تعرفه‌های سنگین درنظر می‌گیرند؛ درحالی‌که امکانات و شیوه‌های درمان از چند اصل کلی در تمام دنیا پیروی می‌کند و نمی‌توان به بهانه نوع درمان مبالغ خارج از عرف از بیمار طلب کرد.رئیس دانشکده دندانپزشکی استان در عین حال تاکید دارد که توجیه علمی برای هزینه‌ها مانور محدودی دارد و اگر شاهد تناقضات شدیدی هستیم به‌دلیل ضعف نظارت‌هاست.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در واردات تجهیزات و مواد دندانپزشکی به‌دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها، مهم‌ترین تاثیر این مهم را نه تنها در گرانی مواد و تجهیزات مورد استفاده در درمان بلکه در سوءاستفاده برخی افراد سودجو و دلالان بازار عنوان کرد.باقری متذکر شد: با وجود این محدودیت‌های اعمال شده باز هم می‌توان از برخی شرکت‌های داخلی مواد و تجهیزات مورد نیاز را تهیه کرد اما مهم‌ترین تاثیر منفی آن دست درازی دلالان دارو است که موجب گرانی می‌شود.

اردبیل کمبود دندانپزشک دارد

وی همچنین با تاکید به کمبود نیروی انسانی در حوزه درمان بیماری‌های دندان از ورود فارغ‌التحصیلان دانشکده دندانپزشکی در آینده به چرخه بازار کار خبر داد و عنوان کرد: دانشکده دندانپزشکی از سال 89 شروع به‌کار کرده است و در حال حاضر 75 نفر دندانپزشک عمومی در آن مشغول به تحصیل هستند.

باقری با اشاره به تلاش این دانشکده به همگامی با استانداردهای جهانی، مدرسان دانشکده را استادان برتر کشوری و از متخصصان دندانپزشکی برشمرد و از افتتاح کلینیک تخصصی درمان دانشکده دندانپزشکی در سال‌جاری و تا 8ماه دیگر خبر داد.

تقویت اهرم نظارتی

باقری در پاسخ به این ابهام، تقویت اهرم‌های کنترلی و نظارتی را مهم‌ترین عامل تثبیت و رعایت تعرفه‌های دندانپزشکی عنوان می‌کند و معتقد است که دانشکده دندانپزشکی به‌عنوان متولی این حوزه در تثبیت قیمت‌ها نقش عمده‌ای داشته است. وی بالا بودن تعرفه‌های درمانی در استان‌های دیگر را از دیگر دلایل تثبیت و رعایت تعرفه دندانپزشکی در این استان‌ها می‌داند و تاکید دارد: در استان‌های دیگر تعرفه‌های درمان دندان بسیار بالاتر از اردبیل است که البته با درآمد خانوار متناسب است اما در اردبیل این تناسب کمرنگ بوده و شهروندان را متضرر کرده است.

این در حالی است که پرویز توکلی، معاونت انتظامی نظام پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه نظارت بر نحوه عملکرد پزشکان در دستور کار نظام پزشکی نیست و برای نظارت، نیروی مشخص شده نیز وجود ندارد، گفت: تعرفه‌های دندانپزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی تعیین می‌شود و درصورت تخلف پزشک، نظام پزشکی ملزم به تشکیل پرونده و ارجاع آن به تعزیرات حکومتی است.

بی شک روند فعلی با تعریف تعرفه‌های خودسرانه و گزاف در حوزه دندانپزشکی، به‌دلیل عدم‌قدرت پرداخت هزینه‌ها شهروندان اردبیلی را با مشکل مواجه ساخته و همین امر سلامت دهان و دندان را به‌عنوان مهم‌ترین سلامت فردی یک شخص با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.

کد خبر 168196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز