گروه بین‌الملل: با برگزاری یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات مخالفان مالزی طی یک دهه گذشته، این کشور دیروز شاهد درگیری گسترده پلیس و معترضان بود.

کوالالامپور

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای پلیس ضد‌شورش مالزی برای متفرق کردن ده‌ها هزار نفر از مخالفان دولت در مرکز کوالالامپور، پایتخت این کشور از گاز اشک‌آور و ماشین آبپاش استفاده کرده‌اند.با اعلام ممنوعیت تجمع‌های اعتراضی از نیمه شب جمعه در مالزی، نیروهای پلیس از صبح روز گذشته با نصب موانع و سیم خاردار دسترسی به میدان مرداکا (میدان استقلال) را که محل اصلی تجمع مخالفان اعلام شده بود محدود کردند با وجود این، معترضان که خواستار تغییر در ساختار انتخاباتی این کشور هستند به گفته مقام‌های امنیتی برای جمع شدن در این میدان تلاش کردند که با واکنش نیروهای پلیس ضد‌شورش مواجه شدند.

با تلاش معترضان برای ردشدن از موانع نیروهای پلیس ضد‌شورش علاوه بر شلیک گازاشک‌آور از ماشین‌های آبپاش استفاده کردند تا معترضان را متفرق کنند. منابع رسمی مالزی تعداد مخالفان را ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر اعلام کرده‌اند اما مخالفان می‌گویند حداقل ۸۰ هزار نفر در این تجمع علیه دولت شرکت داشته‌اند.

دستگاه قضایی مالزی در حکمی اعلام کرده بودکه نیمه شب جمعه تا پایان روز شنبه هر نوع تجمع در میدان استقلال کوالالامپور ممنوع است و حتی گردشگران خارجی نیز حق حضور در این میدان را ندارند. مخالفان مالزی با درخواست اصلاح سازوکار انتخابات این کشور عقیده دارند که شیوه فعلی برگزاری انتخابات به نفع ائتلاف تحت رهبری نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی است و باعث می‌شود این ائتلاف که برای سال‌ها بر مالزی حاکم بوده، در انتخابات پیش‌رو هم برنده شود.

مقام‌های دولتی می‌گویند که ائتلاف برای انتخابات آزاد و عادلانه مشهور به «برسی» که سازمان‌دهنده این تظاهرات بوده حق برگزاری تجمع در این میدان را نداشته است. مخالفان با وجود این اعلام کرده‌اند که تحصن خود را پشت موانع و سیم‌های خاردار نصب شده ادامه خواهند داد.

هنوز از تعداد بازداشت‌شدگان این تجمع خبر دقیقی در دست نیست اما ماه جولای سال گذشته در تظاهراتی مشابه اما محدودتر نیروهای پلیس ۱۶۰۰ نفر را دستگیر کرده بودند. تظاهرات سال گذشته برای برگزاری انتخابات آزاد در ماه جولای باعث شد تا نخست‌وزیر مالزی کمیته‌ای را برای بررسی اصلاحات انتخابات تعیین کند.

نمایندگان مجلس مالزی ماه گذشته اصلاحاتی را در سازوکار انتخاباتی این کشور تصویب کردند ولی مخالفان می‌گویند که این تغییرات، مسائل مهم مربوط به تقلب در انتخابات را حل و فصل نمی‌کند. ائتلاف حاکم بر مالزی بیش از پنج دهه است که از زمان استقلال این کشور قدرت را در اختیار دارد.

کد خبر 168162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز