همشهری آنلاین: سعدالحریری هم اکنون در عربستان به دلیل سنگین شدن کفه نفوذ و قدرت خاندان نایف در شرایط بسیار سختی بسرمی برد و همین موجب شده تا وی به هر طریق ممکن در صدد جلب رضایت "محمد بن نایف" پسر ولی‌عهد باشد.

انتقام سخت پسر ولی‌عهد عربستان از سعد‌الحریری

به گزارش فارس به نقل از شبکه المنار، "سعد الحریری"، نخست‌وزیر سابق لبنان از ژانویه 2011 تا اکنون در تبعیدگاه مورد انتخاب خود خارج از لبنان بسرمی‌برد.

الحریری در حالی از دایره قدرت در لبنان خارج شد که چند سال حضور وی در این عرصه موجب گردآوردن جمعی طرفدار و هوادار و کارمند و زیر دست برای خود شده بود.

الحریری لبنان را برای مدت‌ها به سوی عربستان سعودی ترک کرد و به نظر نمی‌رسد تا زمانیکه وضعیت بحران سوریه برای وی روشن و آشکار نشود، قصد بازگشت به لبنان را داشته باشد، به ویژه آنکه حریری وارد بحرانی در سطوح و ابعاد مختلف شد و رسما و آشکار خواستار سرنگونی و براندازی نظام دمشق و شخص "بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه شده است.

مطبوعات لبنان اگرچه درباره سعد حریری می‌نویسند که وی غرق در اموال و دارایی‌هایی است که سعودی‌ها به پای وی ریختند، اما منابع نزدیک به حریری افشا کردند که صدای ساز و دهل از دور خوش است و آنچنان که گفته می‌شود، خبری از این اموال و دارایی‌ها و کمک‌های مالی نیست.

این گفته منابع دیپلماتیک عربی نزدیک به خاندان سعودی حاکم بر عربستان است که اخیرا به پاریس، پایتخت فرانسه سفر داشته‌اند.

به نظر می رسد، مشکل سعد الحریری که بیش از یک سال است، در انتظار کسب اجازه از "محمد بن نایف بن عبد العزیز آل سعود"، پسر ولی‌عهد و معاون وزیر داخلی در بخش امور امنیتی رژیم سعودی برای شرفیابی و دست دادن با وزیر کنونی داخلی عربستان است، به یک سال پیش باز می‌گردد، زمانی که سعد الحریری در سخنانی از این شاهزاده سعودی انتقاد کرده و او را خونریز و سنگدل توصیف و رسانه‌های مختلف لبنان نیز این سخنان را پخش کرده بودند.

منابع آگاه دیپلماتیک سعودی که به خاندان این کشور نزدیک و همواره برای انجام و پیگیری امور شاهزادگان سعودی در راه ریاض و پاریس هستند، از شرایط بسیار سختی سخن می‌گویند که بیش از یک سال است که نخست‌وزیر سابق لبنان در عربستان سعودی در آن بسر می‌برد و دلیل آن کینه‌ای است که شاهزاده محمد بن نایف بن عبد العزیز آل سعود از رهبر جریان المستقبل لبنان به دل گرفته است.

این منابع تاکید می‌کنند که محمد بن نایف تمام وساطت‌های صورت گرفته برای از بین بردن این اختلاف و کینه میان خود و الحریری را رد کرده و تمام تماس‌های تلفنی انجام شده به واسطه الحریری به دفترش و دفتر نایف بن عبد العزیز، ولی‌عهد را بی‌پاسخ گذاشته است و حتی "سعود بن نایف بن عبد العزیز" برادر بزرگ‌تر محمد نیز پذیرش هرگونه میانجیگری میان الحریری و محمد را رد کرده که دارای خاطری بسیار نزد محمد است.

منابع مذکور می‌افزایند که مشکلات مالی الحریری همچنان بسان گذشته است و نه تنها از میزان آن کاسته نشده بلکه افزایش نیز یافته است و هرآنچه درباره تامین‌های مالی سعودی در این‌باره سخن گفته می‌شود، بی‌پایه و اساس است.

این منابع درباره مشکلاتی که سعد الحریری در عربستان با آن مواجه است، چنین می‌گویند که وزارت داخلی عربستان سعودی به ریاست محمد بن نایف و به دستور مستقیم وی شناسنامه سعودی الحریری را از چند ماه پیش از وی گرفته و مدتی قبل نیز گذرنامه سعودی و همچنین کارت شناسایی سعودی وی را باطل کرد. اما وساطت‌های مستمر و میانجیگری‌های لاینقطع برخی از افراد خاندان سعودی سرانجام محمد را راضی کرد تا از مدارک فوق الذکر تنها گذرنامه سعودیش را به وی بازگرداند.

این درحالی است که این منابع تاکید می‌کنند که محمد بن نایف پرونده‌های قضایی بیشماری را درباره سعد الحریری و شرکت‌هایش در عربستان به اتهام فساد مالی و قاچاق اموال و دارایی‌ها از عربستان گشوده و هم اکنون تحقیقات گسترده‌ای در این‌باره در عربستان در جریان است.

همین منابع می‌گویند که الحریری هم اکنون در عربستان به دلیل سنگین شدن کفه نفوذ و قدرت خاندان نایف در شرایط بسیار سختی بسرمی برد و همین موجب شده تا سعد الحریری به هر طریق ممکن در صدد جلب رضایت محمد بن نایف، پسر ولی‌عهد باشد، بی‌انکه تاکنون این تلاش‌ها و وساطت‌های افراد و شاهزاده‌های سعودی کاری از پیش برده باشند.

 

کد خبر 168150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز