همشهری آنلاین: "سرگی لاوروف"(Sergey Lavrov) وزیر امور خارجه روسیه درمصاحبه با شبکه تلویزیونی "روسیه ـ 24" اظهار داشت.تحریم های یکجانبه علیه ایران به حل مساله هسته ای این کشورمساعدت نخواهد کرد.

لاوروف گفت:تحریم های یکجانبه ای که شرکای غربی ما آنها را با نادیده گرفتن شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال می کنند، فقط باعث تقویت اعتقاد کسانی در ایران به حقانیت خود می شود که می گویند غرب در حل و فصل مسایل مربوط به منع گسترش سلاح هسته ای دینفع نیست بلکه می خواهد رژیم ایران را تغییر دهد".

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی ، وزیر امور خارجه روسیه گفت:"در قطعنامه های مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد تمام تدابیر برای تاثیر گذاری بر اشخاص و سازمان های مشخص دارای ارتباط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی اتخاذ شده و تدابیر جدید فقط باعث وخامت اوضاع سیاسی در ایران می شود.

لاوروف اظهار داشت:"هر تدبیر دیگری در راستای خفه کردن اقتصاد ایران بود که ما و چینی ها به این کار تن در ندادیم و شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه بسیار سنجیده ای را به تصویب رساند که در آن در ماهیت امر از تمام تدابیر برای تاثیر گذاری با روش اعمال تحریم ها استفاده شده و ضرورت حل مساله هسته ای ایران از طریق مذاکرات را ثابت می کند".

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت: با این حال پس از آن "شرکای غربی ما از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا ،استرالیا، ژاپن و تعداد دیگری از کشورها تحریم های یکجانبه ای را اعمال کرده و به این کار ادامه می دهند".

لاوروف خاطرنشان کرد پی آمد های این تحریم ها از جمله تحریم های نفتی به ضرر مبتکران تحریم ها است.

وی ضمن صحبت ازتحریم نظام بانکی ایران گفت: در این حالت "اساسنامه صندوق بین المللی پول نقض می شود زیرا در این اساسنامه  از تمام اعضای خود خواسته ارائه منظم خدمات در رابطه با روابط بانکی و اقتصادی از طریق عملیات بانکی را تامین کنند".

یادآور می شود وزیران امور خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه 23 ژانویه در اجلاس خود در بروکسل تصمیم گرفتند واردات نفت از ایران به کشورهای اروپایی را تحریم کنند. در نظر است کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا اول ژوئیه سال 2012 واردات نفت خود از ایران را بطور کامل متوقف کنند.

اتحادیه اروپا علاوه بر تحریم نفتی و اعمال تحریم های مالی علیه بانک مرکزی ایران همچنین ممنوعیت صادرات تجهیزات اساسی برای صنعت نفت و انتقال فناوری های مربوطه به ایران را برقرار کرده است.

آمریکا و برخی از دیگر کشورهای غربی معتقدند که ایران تحت پوشش برنامه صلح آمیز هسته ای مشغول ساخت سلاح هسته ای است. مقامات ایرانی نیز با رد این اتهامات بارها اعلام کرده اند که برنامه هسته ای این کشور صرفا جهت رفع نیازهای انرژی است.

قابل ذکر است که در رابطه با ایران چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد که در آنها تحریم هایی علیه  کشورمان اعمال شده است.

کد خبر 168093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز