مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر شرکت "استون آئرواسپیس" در نشست ناسا از قصد خود برای آماده‌سازی یک روبات جهت بازدید از دریای یخی قمر مشتری، برش پوسته و کاوش آب زیر آن سخن گفت

روبات یخ‌شکن برای کاوش اسرار یخی مشتری

به گزارش ایسنا، بیل استون، که پیش از این از برنامه‌های شرکت خود برای ارسال مأموریتی به قطب‌های ماه به منظور حفاری یخ آن و استفاده از آن به عنوان سوخت برای فضاپیماها طی چهار سال آینده خبر داده بود، در نشست علوم زیست‌اخترشناسی ناسا در آتلانتا از هدف خود برای کاوش آب‌های زیر دریای یخ‌زده قمر اروپا توسط لیزرها برای برش یخ و جمع‌آوری نمونه جهت بررسی امکان وجود حیات سخن گفت.

این شرکت اکنون در حال کار بر روی یک استوانه روباتیک 1.8 متری در 25 سانتیمتری موسوم به والکری (Valkyrie) برای این مقصود است.

طبق برنامه استون، نیروگاه این شرکت در سطح این قمر قرار گرفته و یک لیزر پر قدرت در کابل‌های فیبر نوری به پایین سطح حرکت می‌کند.

وی اظهار کرد: پیش پا افتاده‌ترین هدف ما در سه سال آینده، استفاده از یک لیزر 5000 واتی برای ارسال یک کریوبات(cryobot) یا روبات یخی در اعماق 250 متری یخ است.

در صورت موفقیت، این مفهوم می‌تواند موانع موجود در مسیر بررسی اسرار مدفون در زیر یخ‌های قمر اروپا را حل کند. این موانع شامل عدم توانایی نیروی خورشید برای کار در زیر سطح، عملکرد ضعیف باتری‌ها، بزرگ بودن دیتگاه‌ها و محدودیت‌های توافقنامه بین‌المللی در مورد ممنوعیت آزمایش یک روبات هسته‌ای هستند.

آخرین آزمایش استون برای سال 2014-2013 برنامه‌ریزی شده است. وی قصد دارد یک کریوبات را در یخچال ماتانوسکای آلاسکا در ژوئن 2013 آزمایش کرده که طبق آن باید این روبات به برش 10 تا 50 متر یخ بپردازد. پس از آن در پائیز 2014، این روبات باید به عمق 200 متری در گرینلند برسد.

استون سال گذشته اعلام کرد که ناسا یک کمک هزینه چهار میلیونی چهار ساله را برای ادامه دادن توسعه پروژه والکری جهت طراحی و آزمایش میدانی یک کریوبات یخ شکن در شرکت وی سرمایه‌گذاری کرده است.

کد خبر 168068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز