گروه شهری: یک خانه تاریخی در اصفهان تبدیل به ویرانه شد. خبرگزاری ایسنا دیروز به مقایسه 2خانه تاریخی در اصفهان پرداخت که یکی از آنها با نام خانه تاریخی قزوینی همچنان پابرجاست و دیگری به‌نام خانه تاریخی متین‌پور به‌شدت ویران شده است. این دو خانه تاریخی مربوط به دوره قاجار هستند.

خانه تاریخی - اصفهان

خانه قزوینی که اکنون پابرجاست با کاربری اداری مورد بازدید ده‌ها گردشگر و دانشجوی رشته‌های مختلف هنری و معماری قرار دارد و خانه تاریخی متین‌پور اکنون به‌ ویرانه‌ای درهم شکسته تبدیل شده است. خبر ایسنا برگرفته از مطلبی بود که پایگاه اطلاع رسانی «ایران‌نامه» منتشر کرد. پایگاه اینترنتی ایران‌نامه به سرنوشت متفاوت 2 خانه تاریخی در استان اصفهان پرداخته بود.

مهدی فقیهی یک دوستدار میراث فرهنگی خانه قزوینی را که در جنوب خیابان ابن‌سینا در محله دردشت اصفهان واقع شده است خانه‌ای تاریخی به‌جای مانده از دوران قاجار اعلام کرد و نوشت: این خانه تا اوایل دهه 50 خورشیدی به‌عنوان محل مسکونی مورد استفاده بود ولی در سال 1353 خورشیدی از سوی دولت وقت خریده شد و پس از مرمت و بازسازی‌های لازم، در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار گرفت. با این کار، سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی استان اصفهان در این خانه تاریخی مستقر شد و این استقرار زیر عناوین مختلف تاکنون ادامه دارد.

خانه تاریخی محافظت شده

در گزارش منتشر شده از وضعیت 2 خانه تاریخی متین‌پور و قزوینی آمده است که ورودی خانه تاریخی قزوینی در انتهای دالانی سرپوشیده واقع است که در طول آن، دیوار تازه‌ساز و مشبک خانه کهکشانی‌ها دیده می‌شود. با گذر از این دالان پر پیچ و خم و گذراندن چند پله مرتفع، ‌سرای وسیع خانه قزوینی تعلق دارد.

این میان‌سرا با ظاهری مستطیل‌شکل و آب‌نمایی در بخش مرکزی و 2 باغچه قرینه در اطراف آن، همچنین تالار شاه‌نشینی در ضلع شمالی که با گچ‌بری‌هایی به‌شکل‌ مقرنس‌های درهم و پنجره ارسی و مشبک ریزنقش آراسته شده، زیبایی دوچندانی به این بنا می‌بخشد. اتاق‌های جانبی این تالار با پوششی از طاق و تویزه و خطوط تزئینی ممتد و موازی که در اطراف تاقچه‌ها دیده می‌شود، بسیار ساده و بی‌پیرایه‌اند. خانه‌ تاریخی قزوینی با معماری زیبا در 19 آذرماه 1375 و با شماره 1795 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای تاریخی ویران شده

وضعیت خانه تاریخی متین‌پور نشان می‌دهد که این خانه تاریخی به‌جای مانده از دوران قاجار وضعیت خوبی ندارد. براساس این گزارش خانه تاریخی متین‌پور که روزگاری پا برجا بود، در محدوده بافت تاریخی اطراف میدان نقش جهان قرار دارد که اکنون به‌جز ویرانه‌ای درهم شکسته، چیزی از آن باقی نمانده است. ارسی‌ها و پنجره‌های چوبی از میان رفته‌اند و قطعات گره چینی این خانه فرو ریخته است.

بخش‌هایی از خانه تاریخی متین‌پور آنطور که پایگاه ایران نامه اعلام کرده کاملا فرو ریخته و اکنون به تلی از خاک تبدیل شده است. براساس این گزارش درصورتی‌که به خانه تاریخی متین‌پور توجه می‌شد این خانه اکنون همچون خانه قاجاری قزوینی پابرجا و میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به معماری قاجاری بود.

وضعیت خانه‌های تاریخی در کشور همواره با خبرهای ناخوشایندی همراه است. خروج خانه‌های تاریخی از فهرست میراث ملی کشور به‌دلیل ناتوانی مالک از نگهداری صحیح و یا امکان تبدیل آنها به مجتمع مسکونی تجاری از مهم‌ترین موضوعاتی است که خانه‌های تاریخی در ایران با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

پیش‌تر و در سال گذشته خانه‌های تاریخی در تهران، یزد، شیراز و اصفهان مورد بی‌توجهی قرار داشتند و پرونده‌هایی نیز برای تصمیم‌گیری در مورد خروج آنها از ثبت ملی و تخریبشان وجود داشت. سرای دلگشا در تهران که تخریب شد. خانه اتحادیه درحالی‌که نیازمند توجه جدی است همچنان بلاتکلیف است. خانه پروین اعتصامی که زمانی قرار بود از ثبت میراث ملی خارج شود به لطف مالکان آن همچنان نگهداری می‌شود. بافت تاریخی شهر یزد در معرض تهدید است و در شیراز نیز تخریب خانه‌های تاریخی و بی‌توجهی به آنها همچنان دامنگیر بناهای تاریخی کشور است.

کد خبر 168013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز