مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

منیره امینیان: EnERTIA سیستم انرژی‌زای چندمنظوره برای مصارف خانگی.

Enertia یک تکنولوژی جدید است که در ساختمان خانه‌ها می‌تواند باعث ایجاد سرما و گرما شود و به جای انجام این عمل توسط سیستم تهویه یا دستگاه گرمازا می‌توان با نوع طراحی منزل، سازگاری با محیط و مصالح ساختمان آن را انجام داد.

با استفاده از 3 عامل زیر و ترکیب و نحوه قرارگیری پنجره‌ها، نحوه تابش به پوشش ساختمان، تولید بنای پیش‌ساخته و بهره‌وری از میلیون‌ها سال اصول طبیعی می‌توان این امر را امکان‌پذیر ساخت. 3 عامل اصلی در راستای انجام این امر عبارتند از :1) ماندگاری 2) جریان‌های حرارتی 3) ظرفیت انرژی موجود در چوب.

 هدف از انجام این عمل ایجاد فضایی راحت برای زندگی در محیط‌های دارای شرایط زیستی نامناسب است. بسیار شگفت‌انگیز است که در زمین ما در دمای مطلق صفر فضا و الگوهای آب و هوایی توانسته‌اند ماندگار بمانند. این تعادل اکولوژیک بدین سبب امکان پذیر شده که زمین، اتمسفری دارد که انرژی خورشید را توسط جریان‌های حرارتی توزیع می‌کند. Enertia در سیستم‌های ساختمانی درباره معماری صادق است.


هر روند Enertia در خانه در واقع مدل ریز پرداخته شده از خود زمین است. شاید بتوان از Enertia در درجه اول به عنوان مهمترین تغییر و عملی‌ترین اختراع در زمینه علم مدرن BIOMIMICRY (علم مدل‌سازی از طبیعت با مطالعه آن برای حل مشکلات بشر) نام برد، اینکه چگونه می‌توان بدون اینکه مجبور باشیم از منابع طبیعی جهان یا ذخایر انرژی استفاده کنیم محیط راحتی در خانه فراهم کرد. تاکنون معماری طبیعی در مورد استفاده از مواد و مصالح طبیعی مانند سنگ و چوب بوده آن هم فقط برای دلایل زیبایی شناختی.

 اما Enertia عملکردی است بر پایه معماری طبیعی که در آن مواد با طراحی جدید در چرخه حیاتشان به عنوان عامل انرژی‌زا استفاده می‌شوند.

از بین تمامی مواد ساختمانی تنها اندکی از آنها دارای ظرفیت انرژی نهفته در خود هستند که می‌توان برای آسایش بشر از آنها استفاده کرد. بهترین و شناخته شده‌ترین این مواد چوب است. ساختمان سلولی بسیار نیرومند و صمغ موجود در کاج زردجنوبی این ماده را در صدر لیست مورد نظر قرارداده و آن را برای استفاده در موارد ساختمانی ایده‌آل می‌سازد. این درخت یکی از بهترین درخت‌های اصلاح شده در جهان نیز هست.

برخلاف دیگر روش‌های بیوتکنولوژیک که از چوب به عنوان سوخت استفاده می‌شود، سیستم Enertia در ساختمان طوری است که از چوب به عنوان عامل انتقالی برای بکارگیری انرژی موجود در آن استفاده می‌کند. چون در این روش چوب را نمی‌سوزانند، هیچگونه آلودگی زیستی بخصوص برای اتمسفر پدید نمی‌آید.

در حقیقت استفاده از چوب در یک خانه با عمر طولانی سبب منزوی کردن کربن و جلوگیری از آلودگی اتمسفر می‌شود که پیش از آن متداول بوده است. Enertia انرژی و مواد قابل احیاء را در یک چرخه عملی مورد استفاده قرار می‌دهد و از نظر اقتصادی سیستم ساختمانی را پدید می‌آورد که منابع انرژی‌زا را برای استفاده‌های آتی در خود حفظ می‌کند یا به چرخه طبیعی زمین (برای استفاده مجدد) باز می‌گرداند.

 Enertiaخانه را در زمستان گرم می‌کند و خنکی ژئوترمیکی در تابستان پدید می‌آورد. سیستم توزیع با جریان‌های طبیعی حرارتی در محیط وابسته به امور مکانیکی نبوده و حتی در محیط‌هایی که نیروی برق نامطمئن وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد یا گران تمام می‌شود هم کاربرد دارد.

Enertia تغییر انرژی در بعد زمان و راه‌حلی برای تغییر جهان است. دیگر لازم نیست برای گرم کردن و سردکردن خانه‌های خود از سوخت ارزشمند نفت یا انرژی الکتریسیته استفاده کنیم.
این تکنولوژی ساخت آمریکا برای استقلال در مصرف انرژی و بدون اثرات جانبی راهی است برای دستیابی به زندگی راحت و سالم.

 در آمریکا انرژی مورد استفاده در خانه‌ها تقریباً برابر با نفتی است که به طریق واردات از آن استفاده می‌کنند، بنابراین ارزش انرژی جنگل‌های کاج آمریکا زمانی که از چوب این درختان به عنوان عامل انتقال انرژی خورشید استفاده شود حفظ خواهد شد. این انرژی بسیار بیشتر از نفت ذخیره شده در خاورمیانه است و برخلاف نفت تحلیل نمی‌رود چون یک انرژی طبیعی است که بدون اینکه سوزانده شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 16798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز