سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴

همشهری آنلاین: پژوهشگران چینی روز دوشنبه 23 آوریل اعلام کردند که یک ماده مهارکننده ویروس ایدز (HIV) کشف کرده‌اند که می‌تون آن را به صورتی ژلی برای جلوگیری از انتقال آمیزشی ایدز درآورد.

AIDS

به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان در دانشگاه هنگ کنگ اعلام کردند پژوهش مشترک بوسیله شرکت دارویی شانگهای تارگت، دانشگاه نانجینگ و سیتی یونیورسیتی به کشف مولکولی انجامیده است که مانع از ورود HIV به درون سلول‌ها می‌شود.

ژیوئی چن، رئیس موسسه ایدز دانشکده پزشکی لی کا شینگ دانشگاه هنگ کنگ گفت قدرت مولکول TD-o68o در مقابل ویروس آمیزشی HIV "امیدوارکننده" است.

به گفته این دانشمندان مولکول جدید را می‌توان به صورت یک ژل میکروب‌کش درآورد تا با کشتن ویروس به محض ورود به بدن، "از انتقال آمیزشی HIV پیشگیری کند".

چن گفت این ژل "روش جایگزینی علاوه بر کاندوم برای حفاظت از خودشان در برابر این ویروس" را در اختیار افراد، به خصوص زنان قرار می‌دهد.

او افزود: "راه حل ایدئال تولید یک واکسن موثر است. از آنجایی که چنین واکسنی هنوز در دسترس نیست، ما باید سایر راهبردها از جمله شیوه‌های موضعی ضدمیکروبی را مورد توجه قرار دهیم."

دانشمندان چینی می‌گویند مولکول TD-o68o چندین برابر قوی تر است از داروی مشابه تولید شده بوسیله شرکت فایزر، به نام ماراویروک (Maraviroc) است که سازمان غذا و داروی آمریکا ان را برای درمان بالینی تایید کرده است.

نتایج کار این دانشمندان اخیرا در جورنال Biological Chemistry که مقالات آن مورد بازبینی کارشناسان مستقل قرار می‌گیرد، منتشر شده است.