سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در روزهای پایانی سال تئاتر عین سینما شده و در شلوغی و ترافیک آخر سال بازار هنر خالی و سرد و بی‌رونق به کار خود ادامه می‌دهد.

اما در این میان اخباری از پایان کار جشنواره تئاتر تجربه، اعلام اسامی بازبینان نهایی جشنواره تئاتر دانشگاهی، مقدمات برگزاری هفته جشن تئاتر و انتصاب مدیر جدید تالار سنگلج به گوش می‌رسد. شاید در این میان تراکم برنامه‌های مختلف و جشنواره‌های تجربی و دانشگاهی است که  مشکلات اصلی تئاتر از یاد می‌رود.

نهمین جشنواره تئاتر تجربه با معرفی برگزیدگان بخش‌های خلاقیت، کوتاه، پژوهش و نمایشنامه‌خوانی در تالار شهید آوینی به کار خود پایان داد.

در این مراسم تندیس جشنواره تئاتر تجربه را نغمه ثمینی و بهروز بختیاری به پروفسور هانس تیس له مان، استاد و پژوهشگر برشت‌شناس اهدا کردند.

پس از معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف، مجید سرسنگی، مدیر گروه نمایش پردیس هنرهای زیبا، در این مراسم گفت: جشنواره تئاتر تجربه بعد از 9 سال همچنان طراوت و نشاط دارد و هر سال که از آن می‌گذرد بر فضای جشنواره به لحاظ تکنیکی و تجربیات تئاتری افزوده می‌شود. تئاتر دانشگاهی و دانشجویی علی‌رغم همه مشکلات و تنگناهایی که پیش روی آن قرار دارد با رویکرد خوبی در سالهای اخیر روبه‌رو بوده است و حضور بسیاری از دانشجویان در گروه‌های تئاتر و برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه‌های دیگر نویدبخش حرکت تازه‌ای در این بخش است.

همچنین لوح تقدیر و تندیس جشنواره تئاتر تجربه توسط دکتر حبیبی، رئیس پردیس هنرهای زیبا به دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی اهدا شد. ناظرزاده گفت: در شعرهای حافظ همواره یک وفا و مهری وجود دارند که حافظ ارادت خاصی به آنها دارد و در سرودن اشعار خیلی به او کمک کرده است. به همین دلیل امروز و در این مراسم من هم از آن وفا و مهر که باعث شد چنین شبی را تجربه کنم و شاهد رشد حرکت تئاتر دانشجویی طی این سالها باشم قدردانی می‌کنم. 

 اما از سویی دیگر هم‌زمان با پایان یافتن جشنواره تئاتر تجربه بازبینان نهایی جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند. نادر برهانی مرند، افشین خورشید باختری و مهدی مکاری مسئول بازبینی نهایی نمایش‌های راه یافته به دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایرانی شدند.

65 نمایش راه یافته به مرحله نخست جشنواره از دانشگاههای تئاتری و غیرتئاتری تهران، از 12 تا 20 اسفندماه مورد بازبینی قرار می‌گیرند و برگزیدگان برای حضور در بخش پایانی جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی می‌شوند. این جشنواره از اول تا هشتم اردیبهشت سال 1386 در تهران برگزار می‌شود.در حوزه تئاتر باز هم خبر رسیده که  بهروز بقایی با همکاری آتیلا پسیانی عهده‌دار کارگردانی هفته جشن تئاتر شده‌اند.

کنداکتور برنامه‌ها توسط این دو نفر  نوشته می‌شود و همانند سال گذشته، هر انجمن برنامه‌های ویژه خود را در یک روز خاص اجرا می‌کند. در حال حاضر انجمن‌های زیرمجموعه خانه تئاتر برنامه‌های ویژه خود را ارائه کرده‌اند و قرار است این برنامه‌ها مورد بررسی قرار بگیرند و بودجه هریک از آنها مشخص شود.

هفته جشن تئاتر از روز 7 تا 14 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. آتیلا پسیانی همچنین این روزها مشغول نگارش آیین‌نامه‌ مرکز تئاتر تجربی حرفه‌ای است. این آیین‌نامه دربردارنده موارد کلی و جزیی درباره مسایل گوناگون تئاتر تجربی حرفه‌ای است. در این میان خبر انتصاب مدیر جدید تالار سنگلج تکمیل کننده اخبار این حوزه بود.

اتابک نادری طی حکمی از سوی رئیس مرکز هنرهای نمایشی به عنوان مدیر تالار سنگلج منصوب شد. اتابک نادری علاوه بر فعالیت‌های سینمایی و نمایشی در سوابق اجرایی مسئولیت اداره هنرهای نمایشی استان اردبیل، مدیرعامل مجتمع فرهنگی-هنری فدک در استان اردبیل، معاونت پژوهشی انجمن انقلاب و دفاع مقدس و... را عهده‌دار بوده است.

کد خبر 16753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز