همشهری آنلاین: دکتر نادر حقیقی پور، عضو هیات علمی موسسه نجوم دانشگاه هاوایی به پاس تحقیقاتش در زمینه به وجود آمدن سیاره‌ها به خصوص سیاره‌های قابل حیات در سیستم‌های دو ستاره‌ای موفق به کسب جایزه بنیاد «الکساندر فون هومبولت» شد

دکتر نادر حقیقی پور

به گزارش ایسنا، بنیاد الکساندر فون هومبولت، مستقر در شهر بن آلمان در جهت ترویج همکاری میان دانشمندان و پژوهشگران آلمانی و غیر آلمانی فعالیت می‌کند.

دکتر نادر حقیقی‌پور درباره جایزه تحقیقاتی موسسه‌ هامبولت آلمان گفت: این موسسه هر ساله در تمامی رشته‌های علوم دانشمندان برتر را انتخاب می‌کند و به آنها جایزه می‌دهد.

وی افزود: اعطای این جایزه به من به دلیل فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شده درباره به وجود آمدن سیاره‌ها به خصوص سیاره‌های قابل حیات در سیستم‌های دو ستاره‌‌ای بوده است.

حقیقی پور تصریح کرد: این جایزه شامل هدیه نقدی و همچنین یک فرصت مطالعاتی یک ساله در موسسه نجوم ماکس در هایدلبرگ و بخش نجوم دانشگاه توبینگن است.

وی با بیان این که پیش از این محققان دیگری از موسسه نجوم دانشگاه هاوایی هم این جایزه را دریافت کرده‌اند، افزود: از ابتدای ژانویه سال 2013 به دانشگاه توبینگن و سپس به موسسه نجوم ماکس در هایدلبرگ برای فرصت مطالعاتی می‌روم.

دکتر نادر حقیقی‌پور، ستاره شناس ایرانی موسسه نجوم دانشگاه هاوایی در مانوآ در سال 1999 دکترای خود را در رشته دینامیک سیارات از دانشگاه میسوری دریافت کرد و پس از آن دوره‌های پسادکتری را در دانشگاه‌های کالیفرنیا، نورث وسترن و موسسه کارنگی واشنگتن گذرانده است.

وی در سال 2004 به موسسه نجوم دانشگاه هاوایی و برنامه زیست اختر‌شناسی این موسسه پیوسته است.

دکتر حقیقی پور یکی از اعضای موسسه زیست اخترشناسی ناسا از زمان تشکیل این موسسه در سال 1998 است. وی ابتدا از طریق دانشگاه کالیفرنیا، سپس موسسه کارنگی واشنگتن و از سال 2004 از طریق دانشگاه هاوایی عضو این موسسه بوده است.

تحقیقات وی در زمینه شکل گیری و تشخیص سیستم‌های سیاره‌ای قابل سکونت از جمله کشف سیاره‌های قابل سکونت در سیستم‌های ستارگان دوتایی است.

دکتر حقیقی پور همچنین یک کتاب در مورد سیارات دوتایی ویرایش کرده است و یکی از اعضای گروه کاری سیاره دوتایی از تلسکوپ فضایی کپلر است که در حال جستجو برای سیارات قابل سکونت هستند.

موسسه نجوم دانشگاه هاوایی در مانوآ در شهر هانالولو در ایالت هاوایی آمریکا در سال 1967 تاسیس شده و بر روی کهکشان‌ها، کیهان شناسی، ستاره‌ها، سیارات، خورشید تحقیق می‌کند.

کد خبر 167353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز