یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

گروه ادب‌وهنر: چندساعت پس از مناظره داغ مسعوداطیابی و همایون اسعدیان در برنامه سینمایی «هفت»، رئیس دیوان عدالت اداری از روشن‌شدن تکلیف خانه سینما تا 2هفته دیگر سخن گفت.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در پاسخ به سوال فارس، گفت: پرونده خانه سینما تقریبا به انتها رسیده و تا 2هفته دیگر حکم صادر می‌شود. شاید به همین دلیل بود که عضو کمیته ساماندهی اصناف سینمایی اعلام کرد که وزارت ارشاد و مدیران سینمایی احتمال بازگشت به خانه سینما را نیز بررسی می‌کنند؛ در حالی‌که پیش از این مدیران سینمایی و منسوبانشان به گونه‌ای درباره جامعه اصناف سینمایی کشور سخن می‌گفتند که گویی دیگر هیچ راهی برای بازگشایی ساختمان کوچه سمنان وجود ندارد. بخش جالب توجه در صحبت‌های عضو کمیته ساماندهی اصناف- که جمعه شب در برنامه سینمایی هفت حضور یافته بود- اعلام این نکته بود که نه شمقدری، نه سجادپور و نه شخص وزیر ارشاد نقشی در تعطیل‌شدن خانه سینما نداشته‌اند.

آن‌طور که مسعود اطیابی می‌گفت، ظاهرا هیچ‌کدام از مدیران ارشاد و نزدیکانشان در اهالی سینما از تعطیلی خانه سینما خوشحال هم نشده‌اند ولی چون این تشکل صنفی به شکل غیرقانونی اساسنامه‌اش را تغییر داده بود، چاره‌ای جز تعطیل‌کردنش وجود نداشت؛ صحبت‌هایی که با واکنش رئیس کانون کارگردانان مواجه شد تا در شبی که برنامه هفت چندان پررونق نبود، پرداختن به ماجرای خانه سینما تا اندازه‌ای جذابش کند.

مسعود اطیابی رئیس انجمن مدیران تولید سینمای ایران و عضو کمیته ساماندهی صنوف در پاسخ به جیرانی درخصوص بازگشت خانه سینما چنین موضوعی را محتمل دانست و گفت: شخص وزیر و آقای شمقدری یکی از راه‌هایی که به کمیته اعلام کرده‌اند همین بازگشت به خانه سینماست و خواسته‌اند اگر در کمیته به این موضوع رسیدیم مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: تخلفات خانه سینما در طول سال می‌توانست با گذشت حل شود. اما تخلفاتی که درخصوص آیین‌نامه صورت گرفت قابل گذشت نبود و باید مجوزش باطل می‌شد و ثبت در مؤسسات غیرتجاری از اشتباهات بزرگ خانه‌سینما بود. در ادامه همایون اسعدیان رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران در ارتباط تلفنی در واکنش به سخنان اطیابی مبنی بر انحلال خانه سینما گفت: خانه سینما تا این لحظه منحل نشده و تعطیل موقت است که آن هم به تدبیر هیأت‌مدیره برای عدم‌به‌وجود آمدن تشنج بوده است. اطیابی پاسخ داد: درست است خانه سینما را مجمع عمومی آن باید منحل کند اما اگر تخلفی پیش بیاید مجوز فعالیت از سوی ارشاد لغو می‌شود. اسعدیان گفت: معاونت سینمایی شکایتی را درخصوص اساسنامه در قوه قضاییه مطرح کرده بود اما دوستان به این نتیجه رسیدند که حتی اگر در آن دادگاه موفق شوند نهایتا اساسنامه به شکل قبل برمی‌گردد و به اهدافشان نمی‌رسند که بنابراین تصمیم گرفتند قبل از دادگاه کل خانه سینما را به هوا ببرند تا دیگر به شکل قبل هم برنگردد.

اطیابی تاکید کرد: پافشاری به اجرای اساسنامه مشکل‌دار باعث دستور لغو مجوز شد. اسعدیان با طرح این پرسش که چرا دوستان منتظر تشکیل دادگاه نشدند گفت: ‌ای‌کاش آقای زندباف به‌عنوان رئیس این کمیته اینجا بودند و مستقیم با ایشان صحبت می‌کردیم. ایشان از همان ابتدا اعلام کردند اگر صنوف سینمایی با من همکاری نکنند استعفا می‌دهم. الان هم 21 صنف همکاری نمی‌کنند و 2500 نفر اعلام می‌کنند شما را قبول نداریم. اما باز به کارتان ادامه می‌دهید و این 9 صنف دایه دلسوزتر از مادر شده‌اند. بهزاد ابتهاج مشاور حقوقی سازمان سینمایی هم در ارتباط تلفنی وارد این بحث شد و توضیحاتی درخصوص قانونی‌بودن تعطیل‌خانه سینما ارائه کرد. اسعدیان اظهار کرد: نهادی که 18 سال ردیف بودجه داشته و بخشی از آن هم در دولت نهم پرداخت می‌شده چطور همه یک دفعه یک شبه متوجه می‌شوند که همه چیز غیرقانونی بوده و دیگران متوجه این خطا نشده بودند و این دوستان شده‌اند. ابتهاج پاسخ داد: ردیف‌های بودجه هیچ‌کدام دلیلی بر قانونی بودن یک مؤسسه نیست و آن مؤسسه باید مراحل قانونی را طی کند. اطیابی هم اظهار کرد: اینگونه که آقای اسعدیان می‌گویند نیست و 21 صنف مخالف ما نیستند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال جیرانی درخصوص تشکیل صنوف قانونی توسط کمیته ساماندهی و اینکه اگر سینماگران در آن مشارکت نداشته باشند، گفت: با ظرفیت مشخصی می‌توان تشکیل صنف داد و قانون بحثی درخصوص فراگیر بودن آن مطرح نکرده است. تنها فراگیر بودن ایده‌آل است و قانون گفته هر کس نخواهد می‌تواند عضو نشود. اطیابی خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان یک شورای دولتی خواهان این هستیم که اصناف سینمایی قانونی شوند تا بتوان حقوق اعضا را از طریق دولت پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه ما مجبوریم در یک زمان مشخص اصنافی که سینما به آن نیازمند است را تشکیل دهیم گفت: در حال حاضر هم صنوف جدید از جمله دستیاران کارگردان تقاضای تشکیل صنف را داده‌اند که فعلا دست نگه‌داشته‌ایم. فیلمنامه‌نویسان هم آمده‌اند و در حال مذاکره هستیم.

اطیابی تاکید کرد: کمیته ساماندهی در حال حاضر مشغول بررسی صنوفی است که تشکیل‌شان برای سینمای ایران لازم است. آقای شمقدری هم پیشنهاد داده اگر خانه سینما احیا نشود تشکل‌ها به شکل قانونی جایی برای فعالیت داشته باشند و تشکیل جایی به نام کانون تشکل‌های صنفی در دست پیگیری است.

کد خبر 167305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز