2 اردیبهشت، روز زمین پاک است و از این روز تا 8 اردیبهشت، هفته‌ی زمین پاک.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 647

آهای زمین زیبا که آدم‌ها تا توانستند به تنت زخم زدند... آهای، زمین زیبا که درختانت را از دست داده‌ای و به جای بسیاری ازآن‌ها کارخانه‌ها و ماشین‌های دود‌زا صورتت را دود آلود کرده‌اند. کاش می‌شد تو را شست و ترمیم کرد و آسمان آبی را به تو بر گرداند!

محسن گلی، دبیر کار گروه محیط زیست و ستاد ساماندهی سمن‌های شهر تهران و مدیر پروژه‌ی ناحیه‌ی سبز منطقه یک می‌گوید:« موضوع فرسایش خاک، موضوع بسیار مهمی است. آموزش‌هایی در مدرسه‌ها به دانش‌آموزان داده شده است که با فرسایش خاک و هم‌چنین نحوه‌ی نگهداری و رسیدگی به درختان آشنا شوند!»

او می‌گوید:«امسال مراسم روز زمین پاک در چند فرهنگ‌سرای تهران برگزار می‌شود و دانش‌آموزان هم در این فرهنگ‌سرا‌ها حضور خواهند داشت.»

گلی می‌گوید:«در منطقه یک تهران شش مدرسه‌ی سبز که شرایط زیست محیطی و فضای سبز مناسب دارند، انتخاب خواهند شد.»

مدیر پروژه‌ی ناحیه‌ی سبز منطقه یک می‌گوید:«آموزش کودکان با موضوع زیست محیطی و ناحیه‌ی سبز از دیگر کارهای هفته‌ی آینده خواهد بود.»

گلی می‌گوید:«به مناسبت روز زمین پاک، یک مسابقه‌ی انشا‌نویسی با موضوع «ناحیه‌ی سبز -ناحیه‌ی برتر زیست محیطی» برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبستان منطقه یک برگزار می‌شود.

هم اکنون برگه‌های این مسابقه در بین دانش‌آموزان توزیع شده است. آن‌ها تا 15 اردیبهشت فرصت دارند که انشاهای خود را تحویل دهند. به 10 نفر از دانش‌آموزان جایزه تعلق می‌گیرد.»

اما از دیگر برنامه‌های روز زمین پاک، کاشت درخت در موزه‌ی هفت چنار است.

به گزارش دوچرخه و به نقل از ستاد محیط زیست شهرداری تهران،‌ با حضور مدیران شهرداری و نماینده‌ای از سازمان ملل، روز 5 اردیبهشت در موزه‌ی
هفت چنار درخت کاشته می‌شود.

اما خبر دیگر این‌که، علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید:«برای نخستین بار پلاستیک‌های‌ سازگار با محیط زیست در کشور تولید می‌شود و در هفته‌ی زمین پاک(دوم تا هشتم اردیبهشت) از نخستین کارخانه‌ی تولید کننده‌ی این پلاستیک‌ها رونمایی‌ می‌شود.»

او می‌گوید:« پلاستیک‌های معمولی با محیط زیست سازگار نبودند و نیاز بود تا هر کدام از پلاستیک‌ها، 200 تا 300 سال در طبیعت تجزیه شوند که این عامل موجب آلودگی آب و خاک و به خطر افتادن منابع زیستی می‌شد. اما پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست، طی حدود دو تا سه سال در خاک قابل تجزیه هستند.»

روز سوم اردیبهشت هم، باشگاه هنر و طبیعت در خانه هنرمندان مراسمی با حضور طبیعت دوستان برگزار می‌کند. فخرالسادات غنی یکی از فعالان محیط زیست به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:«در مراسم این روز محمد علی اینانلو، یکی از فعالان محیط زیست درباره‌ی طبیعت و زمین پاک سخنرانی می‌کند.»

او می‌گوید:« دوستداران طبیعت یک‌شنبه‌ی اول هر ماه در خانه‌ی هنرمندان گرد‌هم می‌آیند.»

کد خبر 167222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز