شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

فرناز حیدری: جاذبه برگزاری نخستین روز زمین پاک به اندازه‌ای بوده که مرزها را در نوردیده و تأثیر عمیقی بر مردم سرتاسر این کره خاکی گذاشته است.

روز زمین پاک


 در سال1970 مجموعه‌ای از حوادث دست به دست هم دادند تا نخستین ر‌وز زمین پاک در 22آوریل جشن گرفته شود اما در حقیقت بذر روز زمین پاک از چندین سال پیش‌تر کاشته شده بود. رشد سریع صنایع در آمریکا پس از جنگ جهانی همراه شد با اثرات منفی همچون آلودگی آب و هوا. در سال1962 کارسون با انتشار کتاب بهار خاموش آشکارا از پخش آفتکش‌های شیمیایی نظیر د.د.ت در طبیعت انتقاد کرد. در دهه1960 آلودگی هوا در شهرهایی همچون لس‌آنجلس و نیویورک به سطوح شدیدا بحرانی رسید.

نهایتاً در سال1969 فاجعه آتش‌سوزی رودخانه کویاهوگا در اوهایو به‌دلیل تخلیه زباله‌های شیمیایی و خطرناک سبب شد که حفاظت از محیط‌زیست در اولویت قرار گیرد. اعلام روز زمین پاک در 22آوریل سال1970 با استقبال بیشتر از 20میلیون نفر از حامیان محیط‌زیست همراه شد. نزدیک 20سال گذشت تا در سال1990 جامعه جهانی رسما این روز را به‌نام روز زمین پاک نامگذاری کرد. در حال حاضر متخصصان و دوستداران محیط‌زیست امیدوارند که در چنین روزی مردم جهان بتوانند با اتحاد گام‌هایی مثبت برای حفاظت از تنها محل قابل سکونت خود و فرزندانشان بردارند.

برنامه‌های بزرگداشت روز زمین پاک

کشورهای مختلف بنابر عادات و رسوم خاص خود هریک به نوعی روز زمین پاک را ارج می‌نهند. در ذیل اشاره مختصری به برخی برنامه‌ها شده است. کانادا: امسال قرار است که موزه‌ها، پارک‌ها، مدارس و سایر گروه‌های اجتماعی در سرتاسر کانادا برنامه‌های مختلفی به منظور آشنایی بیشتر شهروندان با محیط‌زیست ارائه دهند. آشنا شدن مردم با هر نوع اقدام محیط‌زیست محور در طول زندگی روزمره را می‌توان مهم‌ترین هدف این قبیل برنامه‌ها دانست. سایر برنامه‌های مرتبط بدین شرح‌اند: طرح جمع‌آوری دوچرخه‌های دست دوم در منطقه دورهام- اونتاریو و اهدای آنها به کشورهای نیازمند آفریقایی، ارائه خدمات رایگان در بخش حمل‌ونقل عمومی، تحویل رایگان بذر درختان بومی توسط شهرداری‌ها، برگزاری فستیوال‌های مختلف، پاکسازی خط‌آهن نوآاسکوشیا، بازیافت لوازم الکترونیکی به صورت گسترده در منطقه دورهام، طرح‌های مختلف حمایت از محصولات ارگانیک و... .

اسپانیا: قرار است هفدهمین نمایشگاه سالانه محیط‌زیست در پارک شهری بارسلونا برگزار شود. این نمایشگاه دو روزه که در فضای باز ترتیب داده می‌شود، مجموعه‌ای از محصولات دوستدار محیط‌زیست، صنایع دستی بومی و... را عرضه خواهد کرد. سابقه این نمایشگاه به سال1996 برمی‌گردد. جلسات بحث و گفت‌وگو درباره بهداشت و سلامت، درمان‌های جایگزین، مباحث مربوط به رشد جمعیت، مبانی اکولوژی و... را می‌توان از زیرمجموعه‌های این نمایشگاه دانست. همچنین قرار است فستیوالی در مادرید- پایتخت اسپانیا- برگزار شود. این فستیوال علاوه بر بخش‌های زیست‌محیطی با موضوع حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی مادرید نیز مرتبط است. ورود به این فستیوال برای عموم رایگان است.

ایالات متحده: برگزاری هجدهمین فستیوال سالانه توسکان در منطقه آریزونای جنوبی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال است. قرار است در این فستیوال رقابتی میان دانش‌آموزان مدارس مختلف برگزار شود. هر دانش‌آموزی که بتواند بهترین ایده برای طراحی یا ساخت قطعات ماشین‌های خورشیدی را ارائه دهد، برنده این مسابقه است. برگزارکنندگان این فستیوال درصدد هستند که دانش‌آموزان را از مزایای سوخت‌های جایگزین نیز مطلع سازند. از سایر برنامه‌ها در سطح کشور می‌توان به برگزاری جشنواره، برگزاری تورهای گردش در محیط ‌طبیعی، پاکسازی داوطلبانه طبیعت، برگزاری سمینار در مدارس، برگزاری مسابقه بزرگ‌ترین و زیباترین عکس از کره‌زمین، رقابت‌ تولید سالم‌ترین محصول ارگانیک و چندین برنامه دیگر اشاره کرد.

کد خبر 167094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز