جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه سیاسی: دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی برای ازسرگیری مذاکرات با این آژانس اعلام آمادگی کرده است و بنابراین احتمال حضور بازرسان آژانس در ایران تا نشست بعدی شورای حکام وجود دارد.

آژنس

آخرین بار بازرسان آژانس در 2 نوبت - یکی نهم بهمن ماه و دیگری اول اسفند - از تمام تاسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید کردند. باوجود اینکه نمایندگان ایران و آژانس در وین توافق کرده بودند بازرسی از منطقه نظامی پارچین به بعد از نشست آژانس در اواسط اسفندماه موکول شود اما دربهمن ماه بازرسان آژانس درخواست بازدید از پارچین را کردند که ایران موافقت نکرد. پس از آن، این موضوع دستاویز گفت‌وگوهای یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی علیه ایران شد که نهایتا علی‌اصغر سلطانیه 18 اسفندماه سال گذشته در آخرین روز نشست شورای حکام، تعهدات طرفین در وین را به آمانو یادآوری کرد.

حالا چندی پس از مذاکرات ایران با گروه 1+5، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که ایران در نامه‌ای به آژانس، برای از سرگیری مذاکرات با این نهاد بین‌المللی هم اعلام آمادگی کرده است.به‌نظر می‌رسد ایران با این نامه خواسته است پیش از مذاکرات سوم خرداد که در بغداد برگزار می‌شود، پاتکی به ادعاهای غرب مبنی بر عدم ‌اعتماد‌سازی‌ طرف ایرانی بزند؛ هرچند دیپلمات‌های مستقر در وین گفته‌اند که در نامه مقامات ایرانی به درخواست آژانس مبنی بر اینکه بازرسان این آژانس اجازه بازرسی از سایت پارچین را پیدا کنند، اشاره‌ای نشده است. گفته می‌شود این نامه از سوی علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تسلیم مقامات عالی‌رتبه آژانس شده است.

مقامات مستقر در وین می‌گویند که ممکن است پیش از نشست شورای حکام در اوایل ماه میلادی ژوئن (اواسط خرداد)، آژانس در پاسخ به این نامه، تصمیم به اعزام بازرسان خود به تهران بگیرد.

استقبال بان‌کی‌مون

در همین اثنا دبیر کل سازمان ملل از مذاکرات ایران و گروه 1+5 استقبال کرده و از طرفین خواسته است از دستاوردهایشان در استانبول به‌عنوان اساسی برای نشست آینده در بغداد استفاده کنند.بان‌کی‌مون روز پنجشنبه (۳۱فروردین) در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که دو طرف باید درباره اتخاذ سیاست‌هایی استوار و دوجانبه به‌منظور دستیابی به راه‌حلی جامع از طریق مذاکرات، بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران توافق کنند. دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 چهاردهم آوریل (26 فروردین) در استانبول ترکیه پایان یافت. طرفین توافق کردند دور بعدی مذاکرات در تاریخ ۲۳ می ‌۲۰۱۲ (۳ خرداد ۱۳۹۱) در شهر بغداد برگزار شود.

 

کد خبر 167075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز