گروه اقتصادی-رضا کربلایی: رستم قاسمی وزیر نفت ایران اعلام کرد: اگر پس از مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران در بغداد تحریم نفت ایران لغو نشود، فروش نفت به کل اروپا را متوقف می‌کنیم.

نمایشگاه  نفت

یک روز پس از این اظهارنظر، محسن قمصری معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از قرارگرفتن سناریوی تحریم پیشدستانه صادرات نفت ایران به اروپا روی میز شورای امنیت ملی خبر داد. به گزارش همشهری، وزیر نفت روز پنجشنبه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در تهران درباره آخرین وضعیت توقف صادرات نفت ایران به کشورهای مختلف اروپایی گفت:

در شرایط فعلی به‌طور رسمی وزارت نفت ایران صادرات نفت به انگلستان و فرانسه را متوقف کرده است اما توقف صادرات نفت به پالایشگاه‌های یونان، اسپانیا و آلمان رسمی نیست. قاسمی تاکید کرد: به‌زودی وضعیت صادرات نفت ایران به کشورهای مختلف اروپایی تعیین تکلیف می‌شود و هم‌اکنون تعداد مشتریان نفت نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش هم همراه بوده است.

او افزود: قراردادهای جدیدی با برخی از مشتریان جدید نفت ایران امضا شده که درصورت توقف فروش کامل نفت به اروپا صادرات نفت به این کشورها و شرکت‌های جدید انجام می‌شود. قاسمی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر کاهش شدید صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های ژاپن اظهار داشت: هم‌اکنون ژاپن مطابق با قراردادهای نفتی خود عمل می‌کند و نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند.

وزیر نفت با یادآوری اینکه اگر ژاپن از خرید نفت ایران انصراف دهد جایگزینان فروش نفت این کشور آسیایی وجود دارد، اظهار داشت: خارجی‌ها مطمئن باشند نفت مجانی به هیچ کشوری نمی‌فروشیم.

آمار بانک مرکزی از افت تولید نفت را قبول ندارم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گزارش رسمی بانک مرکزی را مبنی بر افت تولید نفت ایران در سال‌های اخیر رد کرد و به صراحت گفت: آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی را قبول ندارد چراکه این آمارها نادرست است. خبرنگار همشهری از احمد قلعه‌بانی پرسید براساس گزارش بانک مرکزی مستند به آمارهای رسمی وزارت نفت، تولید و صادرات نفت ایران به‌ترتیب از 4.057و2.522 میلیون بشکه در روز در سال 1386، به‌ترتیب به 3.536 و2.002 میلیون بشکه در روز رسیده است، چه پاسخی دارید؟ معاون وزیر نفت در پاسخ با اشتباه خواندن گزارش بانک مرکزی عنوان کرد: من این آمارها را تایید نمی‌کنم. قلعه‌بانی افزود: تولید نفت خام ایران در سال 89 نسبت به سال 85 ، 15 هزار بشکه افزایش داشت البته تولید نفت خام در سال 90 حدود 28 هزار بشکه کاهش داشت. قلعه‌بانی میزان صادرات نفت خام ایران را در سال 90، دو میلیون و 300 هزار بشکه اعلام و تایید کرد: بیشترین درآمد نفتی ایران در سال گذشته به‌دست آمده است.

کد خبر 167062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز