چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هوشنگ جاوید پژوهشگر کهنه‌کار موسیقی نواحی ایران در رونمایی از تازه‌ترین کارش، موسیقی نوروز و بهار ایرانی از دست‌اندرکاران صدا و سیما خواست از برنامه‌ریزی برای نوروز سال بعد غفلت نکنند.

 به گزارش همشهری‌آنلاین جاوید که به همراه بهروز وجدانی و محمد سریر در رونمایی از اثرش در حوزه هنری حضور یافته بود در توضیح این هشدار خود گفت: نوروز سال آینده همزمان با ایام فاطمیه است در واقع نوعی شادی و غم به هم می‌آمیزد که نیاز هست مسئولان به‌ویژه در رسانه ملی فکری برای این ایام بکنند اما دریغ که تمام این بحث‌ها به زودی به دست فراموشی سپرده می‌شود. در اینجاست که معتقدم استقلال موسیقی ایرانی در حوزه‌های مختلف از بین رفته است و کسی دم بر نمی‌آورد.

او افزود: وقتی صحبت از موسیقی نوروزی می‌شود نگاه عمومی این است که موسیقی نوروزی برگرفته از یک موسیقی شاد و دلنشین است این در حالی است که علاوه‌بر موسیقی شاد نوروزی ما مرثیه‌های نوروزی هم داریم. به این معنا که مراسم نوروز ما هر چند سال یکبار با مراسم‌هایی چون اربعین، عاشورا ، ماه رمضان تداخل پیدا می‌کند به همین دلیل از قدیم الایام مرثیه‌های نوروزی که هم در برگیرنده نوروز ایرانی و هم قدر و شان مراسم‌های عزاداری را حفظ کند وجود داشت. ولی متاسفانه هیچ مسئولی از این داشته ها خبر ندارد و توجهی نکرده‌است. 

جاوید که کتاب موسیقی رمضان او چند سال قبل از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده بود درباره پیشینه کاری اش گفت: وقتی انقلاب شد به‌عنوان یک ایرانی و یک جوان انقلابی دلم می‌خواست در سرزمین خودم فعالیت کنم. در همان زمان با اساتید بزرگی چون فریدون جنیدی، محمد تقی مسعودیه، محمود روح‌الامینی فعالیت موسیقی خود را شروع کردم و آرام آرام در حوزه تحقیق و پژوهش موسیقی فعالیت‌هایی جسته و گریخته انجام دادم تا اینکه در سال 1370 نخستین جشنواره موسیقی منطقه‌ای را برگزار کردم.

او که دستیاری مرحوم انجوی شیرازی در حوزه فرهنگ و فولکلور رادی را هم در کارنامه کاری خود دارد در ادامه افزود: پس از برگزاری این جشنواره 10 سال سکوت کردم تا اینکه در سال 1383 نیز جشنواره موسیقی آیینی را راه انداختم. این جشنواره در زمانی برگزار شد که هنوز به شکل امروزی مباحث آیینی مانند شعر آیینی، تئاتر آیینی، موسیقی آیینی مطرح نشده و اینگونه دغدغه مسئولان نبوده است.

  در طول تمام این سالها اول برای دل خودم کار کردم و بعد برای ثبت موسیقی اصیل ایرانی برای آیندگان اما امروز یقین پیدا کردم که شاید تمام این تلاش‌ها بی‌فایده بوده است.

رضا مهدوی موزیسین و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری  که سرمایه گذاری برای انتشار این اثر را انجام داد ،هم در تایید سخنان جاوید به انتقاد از صدا و سیما و کم‌کاری‌های  آن در تعریف درست نوروز و نگاه هنرهای مختلف به این پدیده فرهنگی  پرداخت و گفت: فکر می‌کنم پدیده نوروز به عنوان فرهنگ اصیل ایرانی طبق آن چیزی که تلویزیون تعریف می‌کند نیست چرا که هر ساله شاهد هستیم نوروز در صداوسیما با سریال‌های صرفا خنده‌دار تعریف می‌شود و هیچ خبری از بزرگان هنر این سرزمین نیست.

وی در ادامه افزود: در فرهنگ نوروز ایرانی پدیده‌ای جز پاکی، زلالی و معنویت را نمی‌توان جستجو کرد و در این راستا نهادهایی چون حوزه هنری، تولیدات بی‌سابقه‌ای داشته‌اند به عنوان مثال حوزه هنری در سال 90 ، 116 ساعت تولید اثر موسیقایی داشت. این در حالی است که اگر هر یک از نهادهای دولتی در حد بضاعت خود به آیین‌های فرهنگ ایرانی مثل نوروزخوانی، مرثیه خوانی در ایام مختلف توجه داشته باشند قطعا شاهد تولیدات بهتر و نتایج مطلوب تری در جهت امر فرهنگ سازی هستیم.

مهدوی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های این آلبوم موسیقی افزود: یکی از ویژگی‌های آلبوم موسیقی "موسیقی نوروز و بهار ایرانی" این است که کسانی که به عنوان خواننده دراین اثر موسیقایی حضور داشتند افرادی هستند که از دل جامعه بیرون آمده‌اند مانند کشاورزان، دامداران و روستائیانی که ناقل فرهنگ شفاهی ایران هستند فرهنگی که باید ثبت و ضبط شود.

وی در پایان با اشاره به این نکته که ضبط و ثبت فرهنگ شفاهی ایران به تنهایی کافی نیست، گفت: زمانی که فرهنگ شفاهی ایران در حوزه‌های مختلف ثبت و ضبط می شود نباید در کنج قفسه‌ها رود و این خطر بزرگی است که متاسفانه اتفاق افتاده به اعتقاد من جای این فرهنگ شفاهی در دانشگاههاست و چه خوب است یک واحد درسی هم در دانشکده‌های موسیقی در کنار شوبرت باخ بتهون به فرهنگ شفاهی موسیقایی ایران اختصاص دهیم.

در ادامه این مراسم هم دکتر محمد سریر و بهروز وجدانی سخنانی در اهمیت کار جاوید و جایگاه موسیقی نواحی بیان کردند.

کد خبر 166914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز