چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

در پی تحریم ما عملا به برخی کشورها نفت ندادیم و نمی دهیم امری که در بازار اروپا تاثیر جدی گذاشت، تا آخر تحریم ها هم همین روند ادامه خواهد داشت .

رستم قاسمی

وزیر نفت با اشاره به برنامه این وزارت خانه برای خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز، خبر از حمایت مالی برای ساخت نمونه های مورد نیاز صنعت نفت داد
.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، رستم قاسمی با اشاره به سالها تلاش دنیا برای برقراری تجارت آزاد، فشارهای غیرمنطقی قدرت ها برای تحریم را همراه با اغراض سیاسی دانست و گفت: با وجود این فشارها، نمایشگاه امسال با حضور کشورهای بزرگ صنعتی نشان داد که این فشارها کارآیی ندارد.

وی بازار ایران را بسیار گسترده است و انرژی آن را هم غیر قابل از دست دادن ذکر کرد و افزود: وابستگی گذشته ما در صنعت نفت، هم اکنون به میزان اندکی رسیده است که برای رفع آن طرح تحول صنعت نفت از سال گذشته برای رسیدن به خودکفایی اغاز شد
.
قاسمی تصریح کرد: آنها که ما را تحریم کردند، بازار نفت ایران را از دست دادند، این در حالی بود که خود این تحریم تبدیل به فرصت شد
.
وزیر نفت،‌ ایران را دومین تولید کننده نفت اوپک برشمرد و گفت: برخی پالایشگاه ها ویژه نفت ایران ساخته شده اند و کیفیت نفت کشورمان هم در بسیاری موارد قابل جایگزینی نیست.
وی افزود: بازار به نفت ایران نیاز دارد و کشورهایی مانند عربستان هم که به صورت موقت تولید خود را با هزینه سنگین بالا نگه داشته اند، به نظر نمی رسد قادر به حفظ طولانی مدت این سقف تولید باشد.

قاسمی در ادامه با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و 1+5 در استانبول گفت: با تحریم نفت ایران، بازار نفت زیر فشار زیادی قرار گرفت و دچار تشنج شد، ولی با مثبت بودن این مذاکرات، طبیعتا این امر تاثیر مثبت خود را حتما در امنیت انرژی برای وارد کنندگان به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر ادامه این مذاکرات مثبت یا مورد انتظار نباشد، قطعا بازار نفت متلاطم و نگران می شود.

وزیر نفت با یادآوری اشتباه بزرگ اروپا در تحریم نفتی ایران گفت: در پی تحریم ما عملا به برخی کشورها نفت ندادیم و نمی دهیم امری که در بازار اروپا تاثیر جدی گذاشت، تا آخر تحریم ها هم همین روند ادامه خواهد داشت
.
وی با اشاره به سابقه 100 ساله کشورمان در صنعت نفت افزود: ما باید به صادر کننده تجهیزات نفتی در دنیا تبدیل شویم.

قاسمی ضمن ابراز امیدواری برای رسیدن به خودکفایی در بسیاری زمینه های صنعت نفت تا پایان سال 94 گفت: ما امروز با مراکز پژوهشی و فناوری و دانشگاه ها روابط بسیار خوبی داریم و سند بسیاری از تجهیزات شامل تعیین قطب و شرکت تولید کننده تهیه شده است
.
وی درباره میادین مشترک هم تصریح کرد: برداشت از منابع مشترک قانون خاصی ندارد و ما مقداری در این زمینه عقب ماندگی داریم که باید به سرعت جبران شود.

قاسمی گفت: ما ده قرار داد در پایان سال گذشته عموما با پیمانکاران ایرانی منعقد کردیم و برای دیگر میدانها هم امسال برنامه داریم.

وی همچنین با اشاره به برنامه ساخت پالایشگاههای جدید، در حال ساخت و توسعه پالایشگاه های موجود تصریح کرد: ما برای خود کشور در زمینه فرآورده هایی نظیر بنزین و نفت گاز به خودکفایی رسیده ایم و در بسیاری زمینه ها ما صادرات فرآورده به کشورهای همسایه داریم.

قاسمی ذخایر نفت ایران را بسیار عظیم و بیش از 600 میلیارد بشکه ذخیره درجا ذکر کرد و گفت: برداشت فعلی با بازیافت متوسط 25 درصد، بیش از 150 میلیارد بشکه را قابل برداشت با روشهای کنونی می کند که کافی نیست چرا که اگر ما بتوانیم یک درصد بازیافت را اضافه کنیم، توانسته ایم 6 میلیارد بشکه بیشتر بهره برداری کنیم که این امر نیازمند فناوری های جدید است.

وی دانشگاه ها و پژوهشکده صنعت نفت را در حال کار برای به دست آوردن فناوری های جدید ذکر کرد و افزود: روشهایی که امروز استفاده می شود، تزریق گاز است که ما در سال گذشته به طور متوسط روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز به میادین نفتی برای برداشت تزریق کردیم که طبق برنامه باید به 200 میلیون متر مکعب برسیم که برنامه ریزی های آن صورت گرفته است،‌روشهای تزریق آب هم هست که در برخی میادین دریایی در حال انجام است.

وزیر نفت، بورس نفت را به دلایلی که در قانون پیش بینی نشده بود، در سال گذشته چندان موفق ارزیابی نکرد و گفت: در بودجه 91، راه اندازی بورس نفت خام پیش بینی شده است و محدودیتی هم برای میزان عرضه آن نیست.

قاسمی صادرات گاز ایران را به کشورهای ارمنستان و ترکیه ذکر کرد و افزود: مذاکراتی با برخی کشورهای همسایه انجام شده و توافق هایی هم صورت گرفته از جمله کار مشترکی برای صادرات گاز به عراق انجام شده است و ما می توانیم با اتمام فازهای پارس جنوبی در پایان سال 92، مهمترین کشور صادر کننده و دارنده گاز در منطقه باشیم.

وزیر نفت در پایان از حضور شرکت های خصوصی در صنعت نفت استقبال کرد و گفت: هم اکنون که شرکت های بزرگ خارجی در شرایط تحریم از ایران خارج شده اند، زمینه حضور بیشتری برای کار شرکت های داخلی فراهم شده است.

 

کد خبر 166871
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز