همشهری آنلاین: 6 اثر از 9 اثر ایرانی حاضر در شب نخست دوازدهمین دوره حراج کریستی دوبی با وجود نابسامانی و بحران حاکم بر اوضاع اقتصادی خاورمیانه به فروش رسید.

حراج هنری

به گزارش همشهری آنلاین، سه‌شنبه 29 فروردین 91 (17 آپریل 2012) در شبی که آثار برخی از بزرگان هنر ایران غایب بود و نیز از اکثر بزرگان حاضر در این حراج، کارهای کوچکی ارایه شده بود، اثری از محمود سعید، هنرمند فقید مصری با فروش 602 هزار دلار بالاتر از آثار هنرمندان عرب، ایران و ترک ایستاد.

نخستین شب دوازدهمین دوره حراج کریستی هنر مدرن و معاصر عرب، ایران و ترکیه در سالن گودفین هتل امارات تاورز دوبی در حالی برگزار شد که رضا کیانیان بازیگر و عکاس صاحب سبک به عنوان مهمان ویژه این حراج در سالن حضور داشت.

در نخستین شب کریستی دوازدهم 40 اثر روی میز حراج رفت که نه اثر آن به 8 هنرمند ایرانی تعلق داشت.

رضا درخشانی با فروش تابلویی به قیمت 116 هزار دلار در رتبه هشتم ایستاد و احمد السودانی عراقی با فروش 386 هزار دلار دوم و تابلوی دیگری از محمود سعید مصری با فروش 302 هزار دلار حائز رتبه سوم شد، این در حالی بود که کل آثار به فروش رسیده در این شب در مجموع 4 میلیون دلار اعلام شده است.

در میان ایرانیان حاضر در این حراج، فرهاد مشیری با فروش 98 هزار دلار، افشین پیرهاشمی با فروش 86 هزار دلار و نصرالله افجه‌ای با فروش 74 هزار دلار این شب را پشت سر گذاشتند.

این در حالی بود که از پرویز تناولی رکوردار بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال افریقا تنها دو اثر بسیار کوچک به روی میز حراج رفت.

مجسمه کوچکی از خانواده شاعر 62 هزار دلار و مجسمه دیوار این هنرمند 37 هزار دلار به فروش رسید.

به نظر می‌رسد بحران اقتصادی دامنه‌دار، فقدان حضور سرمایه‌گذاران بزرگ در بازار هنر ایران، افزایش ناگهانی قیمت دلار در ایران، پر رنگ شدن اشتیاق اعراب و ترک‌ها به سرمایه‌گذاری بر روی هنرمندان خود از یک سو و نیز عدم ارایه آثار درخور توجه که توان خلق رکوردهای تازه داشته باشند از بزرگان مدرنیست ایرانی از سوی دیگر، مارکت بین‌المللی هنر ایران را از ثبت رکوردهای تازه و دستیابی به ارقام بالا دور نگاه داشته است.

با این اوصاف است که فروش آثار رضا درخشانی، فرهاد مشیری، افشین پیرهاشمی و کارهای کوچک پرویز تناولی حتی بالاتر از قیمت‌های پایه‌شان اتفاقی خوب به حساب می‌آید و بازگو کننده کیفیت برتر آثار هنری هنرمندانمان در منطقه است که بدون پشتوانه و در سخت ترین شرایط مالی هم به فروش می‌رسد.

چهارشنبه30 فروردین در شب دوم دوازدهمین دوره حراج کریستی 113 اثر هنری به فروش گذاشته می‌شود که شامل 33 اثر از هنرمندان ایرانی 17 اثر از ترکیه و 63 اثر از 11 کشور عربی است.

در این شب در کنار نام‌های بزرگی چون سهراب سپهری، بهمن محصص (دو اثر) ،علی شیرازی، مسعود عربشاهی، افشین پیرهاشمی،محسن وزیری مقدم،فرهاد مشیری، پروانه اعتمادی، صداقت جباری، سیراک ملکونیان، علیرضا اسپهبد، آثار جوانان شایسته هنرمند ایرانی حضور پررنگی دارند.

در شب دوم آثار هنرمندانی نظیر بیتا وکیلی، طاهره صمدی طاری، رکنی حائری‌زاده، شادی قدیریان(دو اثر) ،کامبیز صبری، عذرا عقیق بخشایشی،معصومه مظفری، منوچهر یکتایی، افروز عمیقی، پرستو فروهر، سالار احمدیان، فرهاد احرار نیا، تیمو نصیری، بهار سبزواری، رضا آرامش، افسون، کتایون کرمی، محمود سبزی و غزاله آوار زمانی بر روی میز حراج کریستی دوازدهم خواهد رفت.

دوازدهمین دوره حراج کریستی هنر مدرن و معاصر عرب، ایران و ترکیه 27 فروردین با افتتاح بخش نمایشگاهی آغاز به کار کرده و در چهارشنبه شب 30 فروردین با برگزاری دومین شب حراج به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 166864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز