گروه اقتصادی: کمیسیون تلفیق بودجه مجلس پیشنهاد دولت را در لایحه بودجه 86 برای اختصاص 1200 میلیارد تومان به منظور مطالعه و احداث نیروگاه‌های هسته‌ای تصویب کرد.

محمد مهدی مفتح مخبر کمیسیون تلفیق بودجه در تشریح مصوبات این کمیسیون با بیان خبر فوق افزود:  کمیسیون تلفیق مقرر کرد 10 درصد از مبلغ فوق برای تربیت نیروی متخصص و آموزش علوم هسته‌ای از طریق عقد قرارداد با دانشگاه‌های کشور اختصاص یابد.

کمیسیون تلفیق همچنین مقرر کرد برای تسریع در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و ماده 25 قانون برنامه چهارم توسعه دولت مجاز باشد 300 میلیون دلار معادل 267 میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی سهم بخش خصوصی به متقاضیان بخش غیردولتی که متقاضی خرید یا احداث نیروگاه هستند، اختصاص دهد.

به گفته مخبر کمیسیون تلفیق، این کمیسیون مقرر کرد 200 میلیون دلار معادل 1870 میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی به متقاضیان بخش غیردولتی برای افزایش راندمان مصرف سوخت در نیروگاه‌ها و کاهش تلفات شبکه‌‌های انتقال به صورت بیع متقابل اختصاص یابد؛ بازپرداخت این مبلغ از محل صرفه‌جویی در برق و سوخت نیروگاه‌ها خواهد بود.

بر اساس مصوبه دیگر، دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند یک تا 4 درصد اعتبارات هزینه‌ای خود را به امور پژوهش که 10 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود، اختصاص دهند.

4 هزار میلیارد تومان بازپرداخت بدهی دولت

مفتح در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران گفت: در لایحه بودجه 4 هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی برای بازپرداخت بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی و پرداخت تعهدات ارزی سررسید شده در نظر گرفته شده بود که کمیسیون تلفیق، سازمان‌های بازنشستگی و نهادها و آستان قدس رضوی را به این بند اضافه کرد.

پالایشگاه‌ها؛ 4 هزار میلیارد تومان

مفتح گفت: کمیسیون تلفیق همچنین پیشنهاد دولت را که شرکت ملی نفت و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را مجاز کرده است برای افزایش تولید گاز و بنزین و نفت‌گاز 4 هزار میلیارد تومان به صورت بیع متقابل تامین منابع مالی کند تا صرف بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان، توسعه پالایشگاه تبریز و احداث پالایشگاه نفت خام سنگین با اولویت بخش غیردولتی و توسعه میادین پارس شمالی، گلشن و فردوس کند، به طور کامل به تصویب رساند.

کد خبر 16686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز