سیاوش رحمانی: در گیر و دار تحصیل در هاروارد یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی بالمر رخ داد؛ او با بیل گیتس که در آن زمان دانشجوی ترم دوم هاروارد بود آشنا شد. می‌شود گفت گیتس سرنوشت بالمر را تغییر داد.

استیو بالمر  - مایکروسافت

البته خود گیتس تحصیل در این دانشگاه را نیمه‌کاره رها کرد ولی آشنایی او و بالمر کمک شایانی بود به شرکتی که او بعدا تاسیس کرد.

استیو بالمر بی‌تردید یکی از مهم‌ترین چهره‌های شرکت مایکروسافت طی عمر 36 ساله آن است؛ مردی که طی چندین سال درایتش را به بیل‌گیتس و دیگر مدیران مایکروسافت ثابت کرد و در سال 2000 به عنوان مدیر اجرایی این شرکت آمریکایی انتخاب شد. او با حفظ این سمت در طول بیش از ده سال قابلیت‌های خیره‌کننده‌اش را به همه نشان داده است و در پیشرفت‌های شرکت مایکروسافت نقش انکارناپذیر بازی کرده است. او اکنون صاحب بیش از 15 میلیارد دلار سرمایه است و نامش هر سال در میان ثروتمندترین مردان جهان در مجله فوربس چاپ می‌شود.

ولی او یک تفاوت مهم با دیگر میلیاردر‌های دنیا دارد و آن اینکه تمام ثروتش را از حق و حقوقش به عنوان عضو کارخانه مایکروسافت به دست آورده است. نام رسمی‌اش استیون آنتونی است که در سال‌های بعدی زندگی‌ به استیو بالمر مشهور شد. او در روز 24 مارس 1956 در دیترویت میشیگان دنیا آمد.

پدرش یک دورگه سوئیسی آمریکایی و مادرش از یهودیان آمریکا بود. خانواده او از ثروتمندان فارمینگتون هیل در جنوب شرقی میشیگان بودند. او در سال 1973 وارد دانشگاه لاورنس شد و کلاس‌های مقدماتی مهندسی را در این دانشگاه گذراند و سپس به مدرسه تخصصی سی‌دی‌اس که یک آموزشگاه خصوصی در بورلی هیلز بود رفت و از آنجا فارغ‌التحصیل شد. با موفقیت‌هایی که کسب کرد و نمره‌های درخشانی که داشت راهش را به دانشگاه هاروارد باز کرد.

در هاروارد

در دانشگاه هاروارد که بالمر آرزوی وارد شدن به آن را در سر داشت او روزهای خوشی را گذراند. بالمر در کنار درس خواندن مسؤول تیم فوتبال این دانشگاه هم بود. او همچنین یکی از اعضای فعال روزنامه «هاروارد کریمسون» بود که توسط دانشجویان این دانشگاه منتشر می‌شود. او در «هاروارد ادووکت» مجله ادبی دانشگاه هم حضور پررنگ و موفقی داشت. دوران دانشجویی بالمر در هاروارد پایان خوشی به همراه داشت. او با نمره‌های فوق العاده در درس‌های ریاضی و اقتصاد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و در زمره نخبه‌های تاریخ این دانشگاه قرار گرفت.

آشنایی با گیتس

در گیر و دار تحصیل در هاروارد یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی بالمر رخ داد؛ او با بیل گیتس که در آن زمان دانشجوی ترم دوم هاروارد بود آشنا شد. می‌شود گفت گیتس سرنوشت بالمر را تغییر داد. البته خود گیتس تحصیل در این دانشگاه را نیمه‌کاره رها کرد ولی آشنایی او و بالمر کمک شایانی بود به شرکتی که او بعدا تاسیس کرد. در سال آخر تحصیل در هاروارد بالمر مشغول به کار در شرکت پی‌اند‌جی در سینسیناتی اوهایو شد.

در شرکت پی‌اندجی آن روزها اتاقی وجود داشت که دو تن از آینده‌داران دنیای تجارت در آن می‌نشستند. جفری روبرت همکار بالمر بود و پشت میز کناری او می‌نشست. مثل بالمر آینده درخشانی در انتظار روبرت بود. او بعدها مدیرعامل کارخانه جنرال الکتریک شد و ثروت انبوهی به دست آورد.

ورود به مایکروسافت

در اوایل سال 1980 بیل گتس که با بالمر دوست بود به او پیشنهاد می‌کند به مایکروسافت بیاید. در آن زمان 4 سال از تاسیس مایکروسافت می‌گذاشت و دامنه فعالیت این شرکت هنوز محدود بود. کارکنان محدود این شرکت در یک دفتر کار می کردند. پیش از این بالمر در دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد مشغول ادامه تحصیلاتش است ولی با تصمیمی که برای پیوستن به مایکروسافت می‌گیرد تحصیل را کنار می‌گذارد. پس از مدت‌ها بررسی و مشورت در بالمر در 11 جون 1980 به استخدام مایکروسافت در می‌آید. بالمر سی‌امین کارمند شرکت مایکروسافت بود.

او اولین مدیر بازرگانی بود که بیل گیتس در شرکتش به کار گرفت. حقوقی که برای شروع کار به بالمر پیشنهاد شده بود 50 هزار دلار بود. البته به او قول دادند که بخشی از سهام شرکت را هم به او بدهند. از همین رو در سال 1981 وقتی مایکروسافت را به ثبت رساندند 8 درصد از سهام آن را به استیو بالمر واگذار کردند.

در طول 20 سال، بالمر در بخش‌های مختلف مایکروسافت کار کرد و مدیریت قسمت‌های مختلف این شرکت را بر عهده گرفت. ابتدا در بخش اجرایی مایکروسافت کار کرد، سپس به دپارتمان تهیه سیستم عامل در مایکروسافت رفت که باعث موفقیت‌های چشمگیر این بخش شد. با ورود او ویندوز به بهترین روزهایش رسید. پس از این بالمر قسمت فروش و پشتیبانی مایکروسافت را که پیش از او با مشکل مواجه شده بود در دست گرفت.

بالمر مدیر اجرایی می‌شود

در ژانویه 2000 بلاخره بالمر مزد زحمت‌هایش را گرفت و به مدیریت اجرایی مایکروسافت رسید. در این زمان بیل گیتس از لحاظ تکنولوژیک شرکت را زیر نظر داشت و هدایت می‌کرد و تمام دخل و خرج شرکت و برنامه‌ریزی‌های تجاری و اقتصادی‌اش به بالمر سپرده شده بود. بالمر از سال 1992 بخش فروش و خدمات کارخانه را در اختیار داشت. از سال 1998 او نایب رئیس این قسمت شد و حتی تا یک سال پس از رسیدن به سمت مدیر اجرایی مایکروسافت هم در این جایگاه فعالیت می‌کرد. در پروژه عظیم ساخت و توسعه چهارچوب دات‌نت بالمر مایکروسافت را برای رسیدن به اهدافش رهبری کرد. در سال 2003 سهام بالمر در مایکروسافت به 3/12 درصد رسیده بود.

در این سال او 3/8 درصد از این مقدار را به فروش رساند و تنها 4 درصد برای او باقی ماند. کار مهم دیگری که بالمر در این سال انجام داد، این بود که به عنوان سیاست‌گذار اقتصادی مایکروسافت، قوانین و شرایط واگذاری سهام به کارکنان مایکروسافت را تغییر داد.

در تمام سال‌های اخیر بالمر خودش را به عنوان جدی‌ترین گزینه برای جانشینی بیل‌گیتس معرفی کرده. این گفته رایج که بالمر می‌تواند در صورت کناره‌گیری بیل‌گیتس جای او را بگیرد در سال 2009 قوت گرفت؛ زمانی که تازه بیل گیتس مدیریت تمام وقت مایکرسافت را رها کرده بود، در افتتاحیه نمایشگاه CES سخنران نطق آغازین به جای بیل‌گیتس، استیو بالمر بود. همان زمان خیلی‌ها گفتند او مدیر بعدی مایکروسافت خواهد بود. یکی دیگر از کلیدی‌ترین وظایفی که بالمر بر عهده دارد هدایت تیمی است که طراحی سیستم مدیریت و تکنولوژی‌های سازماندهی مایکروسافت را انجام می‌دهند. هدایت این بخش از اکتبر 2001 به بالمر سپرده شد.

مدیری پرانرژی

یکی از مهم‌ترین صفات استیو که بین آشنایانش معروف است پرانرژی بودن و خستگی‌ناپذیری او است. او در هیچ شرایطی ناامید و نسبت به کار بی‌میل نمی‌شود. همه همکارانی که با او کار کرده‌اند، می‌گویند با وجود اینکه از لحاظ سن و سال خیلی جوان نیست ولی باعث انگیزه‌دادن و تشویق دیگران در کار می‌شود.

در تمام مناسبت‌هایی که او برای مایکروسافت روی سن می‌آید هم می‌شود این پرانرژی بودن را می‌شود در او دید. او همیشه به عنوان یک نماینده چهره خوبی از مایکروسافت به نمایش می‌گذارد. ویدئوهایی از او که روی اینترنت گذاشته می‌شوند. همیشه پرطرفدار هستند و بینندگان پرشماری پیدا می‌کنند.

در یکی از ویدئوهای معروفی که از او منتشر شده است او در یک کنفرانس در حالی که به شدت عرق می‌ریزد مشغول گفت‌وگو با فعالان دنیای تکنولوژی است و تجربیاتش را با شور و هیجان در اختیار آنها می‌گذارد. جالب اینکه گرمای هوا که برای او آزاردهنده بود و قطره‌های عرقی که از سر و صورت او پایین می‌آمد اختلالی در کار او ایجاد نمی‌کرد.

گیتس را پایین می‌کشد؟

وال‌استریت ژورنال چند وقت پیش گزارشی منتشر کرد که در آن به بررسی و مقایسه جایگاه و قدرت بالمر و گیتس در مایکروسافت پرداخته شده بود. در راین گزارش نوشته شده بود که با انتقال قدرتی که در سال 2000 صورت گرفت، بالمر به‌جای گیتس در راس امور قرار گرفت و اگرچه هنوز برای عوام مردم بیل گیتس شناخته شده تر است ولی اکنون در پشت پرده شرکت مایکروسافت شخص اول بالمر است. شواهدی هم برای این ادعا ارائه می‌شود. مثلا می‌گویند در جلسه‌ای که چند وقت پیش برگزار شد گیتس و بالمر با هم درگیری لفظی پیدا کردند. قضیه این بود که بالمر در دفاع از چندین کارمند مایکروسافت در مقابل بیل گیتس ایستاده بود.


در این جلسه کار به داد و بی‌داد می‌کشد و بیل گیتس با خشم از جلسه بیرون می‌آید. اگرچه گفته شد بعد از این اتفاق بالمر بسیار اندوهناک شده بود ولی بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند این اتفاق نشان‌دهنده ضعف گیتس در برابر بالمر است و اینکه در مواقعی که اتفاق نظر وجود نداشته باشد تصمیم نهایی را بالمر می‌گیرد.

استیو علیه استیو

بالمر یک بار در ان‌وای‌سی 2009 به انتقاد از اپل پرداخته بود و گفته بود اپل پول اضافه از مردم می‌گیرد و سیاست‌های استیو جابز در اوضاع فعلی اقتصاد به شکست خواهد رسید. بالمر گفته بود: «اینکه برای لپ‌تاپی که از قطعه‌های سخت‌افزاری مشابه استفاده می‌کند 500 دلار بیشتر بدهید غیر قابل قبول است آن هم فقط به خاطر اینکه یک لوگوی معروف روی آن چسبانده‌اند!» بالمر از سیستم عامل اندروید هم خوشش نمی‌آید.

 

سال 2011 در مراسمی در سان‌فرانسیسکو بالمر گفت: «برای اینکه از ویندوز نصب شده روی گوشی تلفن‌تان استفاده کنید لازم نیست یک متخصص کامپیوتر باشید ولی برای استفاده از اندروید باید باشید! اندروید هرگز نمی‌تواند من را هیجان‌زده کند.» البته آمار نشان می‌دهند که اندروید به شکل وسیعی در حال گسترش و تسخیر گوشی‌های هوشمند است در حالی که ویندوز فون 7 روز به روز در حال سقوط است.

مرد میلیارد دلاری

بالمر عاشق بسکتبال است. در ششم مارس 2008 شهردار سیاتل اعلام کرد که گروهی قصد دارند با سرمایه‌گذاری 150 میلیون دلار پول نقد و 300 میلیون دلار چک از انتقال باشگاه سیاتل سوپرسانیکز از این شهر جلوگیری کنند. این پروژه البته شکست خورد و سوپرسانیکز به اوکلاهاما انتقال پیدا کرد ولی بالمر یکی از اعضای این گروه ثروتمند بود.

پس از رابرت گویزوتا، رئیس کارخانه کوکا​کولا، بالمر دومین کسی بود که از طریق سهام بورس و به عنوان عضو یک شرکت که خودش موسس یا فامیل موسس آن نبود به یک مرد میلیارددلاری تبدیل شد. در سال‌های گذشته او همواره جزو ثروتمندترین‌های دنیا بوده است.


رتبه او جمع میلیارد دلاری‌ها هر سال تغییر می‌کند. بر اساس رتبه‌بندی‌های مجله فوربس او یک بار حتی در رتبه 23 جهان هم بوده است.

مجموع دارایی او را حدود 16 میلیارد دلار تخمین می‌زنند. البته دریافتی‌های او به عنوان مدیر عامل مایکروسافت چندان بالا نیست. برای مثال در سال 2009 او مجموعا یک میلیون و 276 هزار 627 دلار پول از مایکروسافت گرفت که از این مقدار 665 هزار 833 دلار آن حقوق پایه 600 هزار دلار پاداش به صورت نقد و 10 هزار و 794 دلار مجموع دیگر دریافتی‌های او بوده است.)

وقتی بالمر خشمگین شود

بالمر چندین بار علیه سیستم‌عامل‌های لینوکس صحبت کرده است. یک بار راجع به هسته سیستم عامل آزاد لینوکس گفت: «مثل یک سرطان می‌ماند که خودش را به هر چیزی که لمس کند می‌چسباند!»

در سال 2005 مارک لوکوفسکی در دادگاه واشنگتن قسم خورد که وقتی بالمر شنیده بود او قصد دارد برای رفتن به گوگل مایکروسافت را ترک کند عصبانی شده بود و شروع کرده بود به داد زدن.

او صندلی لوکوفسکی را برداشته بود و از دفترش انداخته بود بیرون. و فریاد زده بود: «لعنت به گوگل!» البته بالمر بعدا درباره این اتفاقات گفت همه چیز را کاملا اغراق‌ شده تعریف کردند.

همشهری دیجیتال

کد خبر 166840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز