سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با گذشت بیش از یک ماه از افزایش خودسرانه قیمت شیر و فراورده‌های لبنی خبری از تاثیر برخوردهای نظارتی بر تثبیت قیمت‌ها یا جلوگیری از نوسان عرضه این محصولات نبوده است.

نعمت‌الله ترکی

با وجود این، شواهد حاکی از احتمال افزایش رسمی قیمت‌ها تا چند روز آینده است. با نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • افزایش خودسرانه نرخ شیر خام و لبنیات متاثر از چه مسائلی بوده است؟

هرگونه افزایش قیمت انواع شیر و فراورده‌های لبنی تخلف است و درصورتی که اتحادیه دامداران نیز شیر خام را با قیمتی بیش از نرخ مصوب 630 تومانی به صنایع لبنی عرضه کند مرتکب تخلف شده است.

  • اما نرخ‌های جدید حتی روی بسته‌بندی انواع شیر درج شده و اعمال می‌شود، چه اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟

از روز دوشنبه نیز مقرر شده تا حوزه بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت این موضوع را پیگیری کند و درصورتی که تخلفی صورت گرفته باشد قطعا با متخلفین برخورد خواهد شد.

  • اما این نظارت‌ها نتایج مثبتی برای جلوگیری از گرانی شیر و لبنیات نداشته است ؟

افزایش خودسرانه قیمت شیر و لبنیات تخلف بوده و گزارش‌ این تخلف را به سازمان حمایت برای تشکیل پرونده تخلف و ارائه آن به سازمان تعزیرات ارسال کرده‌ایم.

  • قبلا نیز با افزایش قیمت شیر و لبنیات وعده برخورد با متخلفین مطرح و پرونده‌هایی تشکیل شد اما هیچ نتیجه مشخصی نداشته است؟

پس از نشست ستاد تنظیم بازار و مشخص شدن وضعیت شیر و لبنیات، برخورد لازم با شرکت‌هایی که به‌طور خودسرانه قیمت‌ها را افزایش داده‌اند صورت می‌گیرد. پس از افزایش قیمت‌های یک ماه اخیر حوزه بازرسی استانداری با مراجعه به یک کارخانه لبنی( نمی‌توانم نام ببرم) متخلف پرونده را به تعزیرات ارسال و سازمان حمایت نیز این موضوع را تصریح کرده است؛ حتی رقم جریمه این کارخانه متخلف نیز مشخص شده و باید این جریمه را پرداخت کند.

  • چرا اسامی کارخانه‌های لبنی متخلف اعلام نشده است؟

پیگیری قضایی این پرونده‌ها روال خاص خود را دارد و کارخانه‌های لبنی نیز حق بررسی مجدد رای صادره در دادگاه تجدید نظر را دارند و این موضوع باعث طولانی شدن روند بررسی و اعلام نتایج پرونده‌ها شده است اما به‌طور قطع رای نهایی پرونده شرکت‌های لبنی متخلف سال گذشته تا 2 هفته آینده اعلام می‌شود.

  • آیا امکان افزایش مجدد نرخ شیر و لبنیات در ستاد تنظیم بازار وجود دارد؟

مشخص نیست. ما هم منتظر نتایج بررسی‌ها و تصمیم‌گیری این ستاد هستیم. سرنوشت نهایی قیمت شیر و لبنیات امروز مشخص می‌شود و هر گونه تغییر یا تثبیت قیمت‌ها توسط سازمان حمایت اعلام خواهد شد.

  • اما دامداران و صنایع لبنی افزایش هزینه تمام شده تولید را عامل گرانی می‌دانند؛آیا مستندات این افزایش قیمت‌ها ارائه شده است؟

هیچ گونه مستندات رسمی مبنی بر افزایش قیمت خرید نهاده‌های تولید شیر یا لبنیات یا درخواست افزایش قیمتی توسط دامداران یا کارخانه‌های لبنی ارائه نشده است. در واقع زد و بند‌های پشت پرده دامداران و کارخانه‌های لبنی زمینه‌ساز افزایش خودسرانه نرخ شیر و لبنیات شده است و حتی کارخانه‌های لبنی اعتراضی به عدم‌عرضه شیر خام به نرخ مصوب توسط دامداران ارائه نداده و با ایجاد جو روانی و افزایش خودسرانه قیمت‌ها، به مصرف‌کننده ظلم کرده‌اند.

کد خبر 166778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز